In this study; the net schooling rates of the 3, 4, 5 single age population at pre-school level in the 1993-2016 academic years were realized throughout the country and at the selected province level. The objectives and realizations envisaged in the Development Plans were discussed. As a result; in preschool education, the schooling rate of 5 years old increased due to the compulsory school age; schooling rates for 3 years old are well below the targets. In the period examined, the average annual increase in the number of students and teachers increased by 11,3 % and the number of teachers by 9,8 %, current expenditures by 8,4 % and investment expenditures by 06,7 %. The relationship between current expenditures and the number of students is positive but low (r = 0,4616). In this case, the measure for the expenditures made on preschool education is not the number of students. In the period examined, current expenditures increased irregularly over the years. In addition, it is understood that the expenditures made to this level of education are not able for schooling the age population (3-4-5 years old children).
Bu çalışmada; 1993-2016 öğretim yıllarında okul öncesi eğitim kademesinde 3, 4, 5 tek yaşlardaki çağ nüfusunun ülke genelinde ve seçilen il düzeyinde gerçekleşen net okullaşma oranları incelenmiştir. Kalkınma Planlarında öngörülen hedefler ile gerçekleşmeler tartışılmıştır. Sonuç olarak; okul öncesi eğitimde 5 tek yaştaki çocukların okullaşma oranı zorunlu eğitim yaşı içinde bulunduğu için artış görülmüş; 3 tek yaşlarda okullaşma oranları ise hedeflerin çok altında kalmıştır. İncelenen dönemde öğrenci ve öğretmen sayılarının yıllık ortalama artışı, sırasıyla öğrenci sayıları; % 11,3 ve öğretmen sayıları % 9,8 oranında yüksek, cari harcamalar % 8,4, yatırım harcamaları da % 6,7 olarak düşük seviyede artmıştır. Cari harcamalar ile öğrenci sayıları arasındaki ilişki olumlu, ancak düşük düzeydedir (r= 0,4616). Bu durumda okul öncesi eğitime yapılan harcamalarda ölçü, öğrenci sayısı değildir. İncelenen dönemde yıllar itibariyle cari harcamalar düzensiz bir biçimde artmıştır. Ayrıca bu öğretim kademesine yapılan harcamaların çağ nüfusunu (3-4-5 yaş çocukları) okullaştıramadığı da anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 3 |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.