Purpose: The differences between the criteria affecting the logistics performance of countries and their importance levels are meaningful in terms of policy development processes. It has been determined that the criteria are weighted equally in the emerging markets logistics index. For this reason, the study reweighted the criteria of the Emerging Markets Logistics Index and investigated the effects of weighting on the ranking. In this respect, the study aims to make the index more objective.
Methodology: In the study, Multi-Criteria Decision Making methods were utilized. Within this context, MEREC (Method Based on the Removal Effects of Criteria) was used to determine the criteria weights, while MABAC (Multi Attributive Border Approximation Area Comparison) and MAIRCA (Multi Attributive Ideal Real Comparative Analysis) methods were preferred to rank the alternatives.
Findings: In the study, it was concluded that the weighted values of the criteria are more consistent with the literature. Additionally, the new weights obtained have an effect on the ranking values of the countries.
Orginality: It is important that emerging markets provide an opportunity to develop infrastructure to increase logistics productivity and provide a platform for the implementation of new technologies in logistics operations. Furthermore, these markets enable the diversification and development of logistics services through the expanding consumer demand. This study differs from other studies in the literature because it preferred the Agility Emerging Markets Logistics Index (AEMLI) instead of the Logistic Performance Index (LPI) and used MEREC-based MABAC-MAIRCA methods.
Amaç: Ülkelerin lojistik performanslarını etkileyen kriterler arasındaki farklılıklar ve önem dereceleri politika geliştirme süreçleri açısından anlam ifade etmektedir. Yeni gelişen pazarlar lojistik endeksinde kriterlere eşit düzeyde ağırlık verildiği tespit edilmiştir. Bu nedenle çalışmada Yeni Gelişen Pazarlar Lojistik Endeksi’ne ait kriterler yeniden ağırlıklandırılarak, ağırlıklandırmanın sıralamaya olan etkileri araştırılmıştır. Bu yönüyle çalışma incelemeye aldığı endeksi daha objektif hale getirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmada ÇKKV yöntemlerinden faydalanılmıştır. Bu çalışmada kriter ağırlıklarının belirlenmesinde MEREC, alternatiflerin sıralanmasında ise MABAC ve MAIRCA yöntemleri tercih edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada kriterlerin ağırlıklandırılmış değerlerinin literatür ile daha uyumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca elde edilen yeni ağırlıkların ise ülkelerin sıra değerleri üzerinde etkisi olduğu görülmüştür.
Özgünlük: Yeni gelişen pazarlar, lojistik verimliliği artırmak için altyapı geliştirme ve yeni teknolojilerin uygulanmasına zemin sağlamaktadır. Ayrıca, genişleyen tüketici talebi ile lojistik hizmetlerin çeşitlenmesine ve gelişmesine olanak tanımaktadır. Bu çalışma, Logistic Performance Index (LPI) yerine Agility Emerging Markets Logistics Index (AEMLI)'yi tercih etmesi ve MEREC tabanlı MABAC-MAIRCA yöntemlerini kullanmasıyla literatürdeki diğer çalışmalardan ayrılmaktadır.
Bu çalışma araştırma ve yayın etiğine uygun hazırlanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Lojistik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: PRODUCTIVITY FOR LOGISTICS |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.