ABSTRACT
Purpose: This study aims to reveal the sustainability orientations of container port facilities operating in Turkey through sustainability reports and to evaluate the performance of their operational, environmental and social dimensions both separately and in an integrated manner (Environmental, Social, Operational-ESO).
Methodology: Sustainability orientations of container port facilities were subjected to qualitative assessment through examination of web pages and sustainability reports. The data obtained through document scanning regarding operational, environmental, and social performance indicators revealed by researching the relevant literature were analyzed using the MULTIMOORA method. The Rank Position Method was used in the performance ranking of port facilities.
Findings: The results show that 18% of the container service port facilities publish independent sustainability reports. There are deficiencies in the environmental and especially social performance indicators taken into account in the sustainability reports. Among the port facilities examined, Mersin International Port, which has the highest operational performance, is also ranked as the facility with the lowest integrated performance (ESO). The port facility with the highest integrated performance (ESO) was Socar.
Originality: The study contributes to filling the gap in the literature regarding the evaluation of environmental, social and operational performance of container ports in Turkey with the MULTIMOORA method. More importantly, the integrated examination of relevant performance dimensions represents the originality of this study.
Container Ports Sustainability Report Operational-Environmental-Social Performance Indicators MULTIMOORA.
Amaç: Bu çalışmada sürdürülebilirlik raporları aracılığıyla Türkiye’de hizmet veren konteyner liman tesislerinin sürdürülebilirlik yönelimlerinin ortaya çıkarılması; operasyonel, çevresel ve sosyal boyutlarının hem ayrı ayrı hem de bütünleşik (Çevresel, Sosyal, Operasyonel-ESO) performanslarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Konteyner liman tesislerinin sürdürülebilirlik yönelimleri, web sayfalarının ve sürdürülebilirlik raporlarının incelenmesi yoluyla nitel değerlendirmeye tabi tutulmuştur. İlgili literatürün taranmasıyla ortaya çıkarılan operasyonel, çevresel ve sosyal performans göstergelerine ilişkin belge tarama yoluyla elde edilen veriler MULTIMOORA yöntemi ile analiz edilmiştir. Liman tesislerinin performans sıralamasında Sıralı Pozisyon Yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Sonuçlar, konteyner hizmeti veren liman tesislerinin %18’inin tesis özelinde bağımsız sürdürülebilirlik raporu yayınladığını göstermektedir. Sürdürülebilirlik raporlarında dikkate alınan çevresel ve özellikle sosyal performans göstergelerine ilişkin eksiklikler bulunmaktadır. İncelenen liman tesisleri arasında operasyonel performansı en yüksek olan Mersin Uluslararası Limanı aynı zamanda bütünleşik performansı (ESO) en düşük tesis olarak sıralanmıştır. Bütünleşik performansı (ESO) en yüksek liman tesisi Socar olmuştur.
Özgünlük: Çalışma, Türkiye’deki konteyner limanlarının çevresel, sosyal ve operasyonel performansının MULTIMOORA yöntemi ile değerlendirilmesine ilişkin literatürdeki boşluğun doldurulmasına katkıda bulunmaktadır. Daha önemlisi ilgili performans boyutlarının bütünleştirilerek incelenmesi bu çalışmanın özgünlüğünü temsil etmektedir.
Konteyner Limanları Sürdürülebilirlik Raporu Çevresel-Sosyal-Operasyonel Performans Göstergeleri MULTIMOORA
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Lojistik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: PRODUCTIVITY FOR LOGISTICS |
Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.