Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Personal Identity and Body

Yıl 2024, Sayı: 20, 216 - 240, 30.11.2024
https://doi.org/10.47124/viraverita.1558985

Öz

The problem of personal identity, which stems from the question of how and in what way person's unchanging self can exist behind their constantly changing attributes and make these changes possible on it, is a baseless and therefore invalid problem as long as it abstracts the conception of the self from the body and the manner of the body's existence. This is because the body, as the fundamental position in which all determinations of a person are experienced and as an existential center from which the person cannot be abstracted in any way, cannot be abstracted from or thought of separately from the self. This fact about the body can be seen by returning to the states of human existence and how their relationship with the world is realized. In this context, this study will reveal how precisely these states of existence and the relationship that a person must establish with the world through their body are realized, based on Merleau-Ponty's existential/phenomenological investigations of the body. Thus, by demonstrating how much change and identity necessitate each other when considered holistically without being abstracted from one another, a logical exposition of this will show that the problem of 'personal identity' has a foundation based on human existence, which includes both identity and change. As a result of this demonstration, it will be shown how much the approach that reduces the 'body' to 'material qualities' in opposition to the 'soul' or 'self' misses the body as a research subject, thereby revealing the irreducible position of the body as an 'object' and advocating for a 'body-centered ontology'.

Kaynakça

  • Chalmers, D. J. (1996). The Conscious Mind In Search of a Fundamental Theory (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Esenyel, Z. Z. (2017). Merleau-Ponty Vücudun Fenomenolojisiyle Zihin-Beden Düalizmini Aşabilir mi?, Cogito, 88. Sayı, 119-120, Yapı Kredi Yayınları.
  • Deleuze, G. (2017). Fark ve Tekrar (1. Baskı). (B. Yalım ve E. Koyuncu, Çev.). Norgunk Yayıncılık. (Özgün eser basım 1968).
  • Descartes, R. (2007). Felsefenin İlkeleri (3. Baskı). (M. Akın, Çev.). Say Yayınları. (Özgün eser basım 1644).
  • Gallagher, S. (2005). How the Body Shapes the Mind (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Gallagher, S. ve Zahavi, D. (2008). The Phenomenological Mind (1. Baskı), Routledge.
  • Haaris, W. (1995). HERACLITUS The Complete Fragments Translation and Commentary and The Greek (1. Baskı), Middlebury College.
  • Hegel, G.W.F. (2010). The Science of Logic (1. Baskı). (G. di Giovanni, Çev.). Cambridge University Press. (Özgün eser basım 1816).
  • Heidegger, M. (2020). Nedenin Neliği (2. Baskı). (S. Babür, Çev.). BilgeSu yayınları. (Özgün eser basım 1949).
  • Heidegger, M. (2021). Varlık ve Zaman (5. Baskı). (K. H. Ökten, Çev.). Alfa Yayınları. (Özgün eser basım 1927).
  • Hume, D. (2015). İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme (7. Baskı). (Ergün Baylan, Çev.). BilgeSu Yayınları. (Özgün eser basım 1740).
  • Kupperman, J. J. (2010). Theories of Human Nature (1. Baskı). Hackett Publishing Company.
  • Mearleu-Ponty, M. (2016). Algının Fenomenolojisi (2. Baskı). (E. Sarıkartal, ve E. Hacımuratoğlu, Çev.). İthaki Yayınları. (Özgün eser basım 1945).
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve Tin (4. Baskı). (A. Soysal, Çev.). Metis Yayınları. (Özgün eser basım 1964).
  • Nagel, T. (1986). The View From Nowhere (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Nancy, J-L. (2008). Corpus (1. Baskı). (R. A. Rand, Çev.). Fordham University Press. (Özgün eser basım 1992).
  • Parfit, D. (1984). Reasons and Persons (1. Baskı). Clarendon Press.
  • Ricoeur, P. (1994). Oneself as Another (3. Baskı). (K. Blamey, Çev.). The University of Chicago Press. (Özgün eser basım 1990).
  • Scarry, E. (1985). The Body in Pain (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Schechtman, M. (1996). The Constıtutıon Of Selves (1. Baskı). Cornell University Press.
  • Shomaker, S. ve Swinburne, R. (1984). Personal Identity (1. Baskı). Basil Blackwell Ltd.
  • Varela, F. J., Thompson, E. ve Rosch, E. (1993). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience (2. Baskı). Massachussets Institute of Technology.
  • Whitehead, A. N. (1974). Process And Reality: An Essay in Cosmology (1. Baskı). Edited By. David Ray Griffin, Donald W. Sherburne. The Free Press. (Özgün eser basım 1929).
  • Wiggins, D. (2003). Sameness and Substance Renewed (2. Baskı). Cambridge University Press. (Özgün eser basım 2001).

Kişisel Özdeşlik ve Beden

Yıl 2024, Sayı: 20, 216 - 240, 30.11.2024
https://doi.org/10.47124/viraverita.1558985

Öz

Kişinin durmaksızın değişen özelliklerinin arkasında, bu değişimleri onun üzerinde mümkün kılarak değişmeyen benliğinin nasıl ve ne şekilde var olabileceği sorununa dayanan kişisel özdeşlik problemi, ‘benlik’ tasavvurunu bedenden ve bedenin varoluş şeklinden soyutladığı sürece zeminsiz ve dolayısıyla hatalı bir sorudur. Zira beden, insanın her türlü belirleniminin onda yaşandığı temel konumun bizzat kendisi ve de insanın ondan hiçbir şekilde soyutlanamayacağı bir varoluş merkezi olarak, ‘benlik’ten soyutlanabilir veya ondan ayrı düşünülebilir bir yapıda değildir. Beden hakkındaki bu olgu, insanın varoluş durumlarına ve dünya ile kurduğu ilişkinin nasıl gerçekleştiğine dönülerek görülebilir bir yapıya sahiptir. Bu bağlamda, bu çalışmada tam da bu varoluş durumlarından ve insanın bedeni ile kurmak zorunda olduğu dünyayla olan ilişkisinin, Merleau-Ponty’nin bedene dair yaptığı varoluşsal/fenomenolojik incelemelerle temellendirilerek nasıl gerçekleştiği ortaya konacaktır. Böylelikle, değişim ve özdeşliğin birbirinden soyutlanmadan, bütünsel bir şekilde ele alındığında aslında birbirlerini ne denli gerektirdiklerinin bir mantıksal serimlemesi ortaya konarak, ‘kişisel özdeşlik’ dediğimiz problemin de içerisinde hem özdeşliği hem de değişimi barındıran insan varoluşundan hareketle bir zemine sahip olduğunun bir gösterimi yapılacaktır. Bu gösterim sonucunda, ‘beden’i ‘ruh’ veya ‘benlik’ karşısında ‘maddî nitelikler’e indirgeyen yaklaşımın bir araştırma konusu olarak bedeni ne denli ıskaladığı gösterilerek ve böylelikle bedenin bir ‘nesne’ olarak herhangi bir şeye indirgenemez konumu ortaya çıkartılarak bir ‘beden merkezli ontoloji savunusu’ yapılacaktır.

Kaynakça

  • Chalmers, D. J. (1996). The Conscious Mind In Search of a Fundamental Theory (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Esenyel, Z. Z. (2017). Merleau-Ponty Vücudun Fenomenolojisiyle Zihin-Beden Düalizmini Aşabilir mi?, Cogito, 88. Sayı, 119-120, Yapı Kredi Yayınları.
  • Deleuze, G. (2017). Fark ve Tekrar (1. Baskı). (B. Yalım ve E. Koyuncu, Çev.). Norgunk Yayıncılık. (Özgün eser basım 1968).
  • Descartes, R. (2007). Felsefenin İlkeleri (3. Baskı). (M. Akın, Çev.). Say Yayınları. (Özgün eser basım 1644).
  • Gallagher, S. (2005). How the Body Shapes the Mind (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Gallagher, S. ve Zahavi, D. (2008). The Phenomenological Mind (1. Baskı), Routledge.
  • Haaris, W. (1995). HERACLITUS The Complete Fragments Translation and Commentary and The Greek (1. Baskı), Middlebury College.
  • Hegel, G.W.F. (2010). The Science of Logic (1. Baskı). (G. di Giovanni, Çev.). Cambridge University Press. (Özgün eser basım 1816).
  • Heidegger, M. (2020). Nedenin Neliği (2. Baskı). (S. Babür, Çev.). BilgeSu yayınları. (Özgün eser basım 1949).
  • Heidegger, M. (2021). Varlık ve Zaman (5. Baskı). (K. H. Ökten, Çev.). Alfa Yayınları. (Özgün eser basım 1927).
  • Hume, D. (2015). İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme (7. Baskı). (Ergün Baylan, Çev.). BilgeSu Yayınları. (Özgün eser basım 1740).
  • Kupperman, J. J. (2010). Theories of Human Nature (1. Baskı). Hackett Publishing Company.
  • Mearleu-Ponty, M. (2016). Algının Fenomenolojisi (2. Baskı). (E. Sarıkartal, ve E. Hacımuratoğlu, Çev.). İthaki Yayınları. (Özgün eser basım 1945).
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve Tin (4. Baskı). (A. Soysal, Çev.). Metis Yayınları. (Özgün eser basım 1964).
  • Nagel, T. (1986). The View From Nowhere (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Nancy, J-L. (2008). Corpus (1. Baskı). (R. A. Rand, Çev.). Fordham University Press. (Özgün eser basım 1992).
  • Parfit, D. (1984). Reasons and Persons (1. Baskı). Clarendon Press.
  • Ricoeur, P. (1994). Oneself as Another (3. Baskı). (K. Blamey, Çev.). The University of Chicago Press. (Özgün eser basım 1990).
  • Scarry, E. (1985). The Body in Pain (1. Baskı). Oxford University Press.
  • Schechtman, M. (1996). The Constıtutıon Of Selves (1. Baskı). Cornell University Press.
  • Shomaker, S. ve Swinburne, R. (1984). Personal Identity (1. Baskı). Basil Blackwell Ltd.
  • Varela, F. J., Thompson, E. ve Rosch, E. (1993). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience (2. Baskı). Massachussets Institute of Technology.
  • Whitehead, A. N. (1974). Process And Reality: An Essay in Cosmology (1. Baskı). Edited By. David Ray Griffin, Donald W. Sherburne. The Free Press. (Özgün eser basım 1929).
  • Wiggins, D. (2003). Sameness and Substance Renewed (2. Baskı). Cambridge University Press. (Özgün eser basım 2001).
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mantık
Bölüm Açık Defter (Makaleler)
Yazarlar

İbrahim Demirbaş 0009-0004-3667-1057

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Demirbaş, İ. (2024). Kişisel Özdeşlik ve Beden. ViraVerita E-Dergi(20), 216-240. https://doi.org/10.47124/viraverita.1558985