My aim in this study is to interpret millennialism, a heretical movement that developed in medieval Christianity and was described as “mystical anarchism” by Norman Cohn, as one of the first examples of utopian and apocalyptic imagination in Western Europe. The demand for social justice expressed within the scope of millennialism and the rebellions it caused, while rising on spiritual foundations, express a material demand. Envisioning a prosperous country where property and poverty will be eliminated on earth before the Day of Judgment and Heaven is a radical rebellion motif that threatens both the wealth of the Catholic Church and centrist approach of Lutheranism that does not want to be at odds with the ruling classes. In addition, the belief that the distinction between God and man can be completely eliminated and that the individual can pass into a new existence that is beyond human and beyond morality, in religious formations like the Brethren of the Free Spirit, brings to mind contemporary thinkers like Nietzsche. In this article, I will try to understand historical examples of millennialism, by listing the cases from both individualist mystical anarchist formations and communal experiences; I will argue that these collective experiences were a resistance against the early stages of capitalism and I will show the place of eschatological folklore motifs of millennialism in socio-historical phenomena in medieval Western Europe, as utopian/dystopian narratives in the common memory of the people.
Bu incelemedeki amacım, Orta Çağ Hıristiyanlığı’nda gelişen heretik bir akım olan ve Norman Cohn’un “mistik anarşizm” olarak nitelendirdiği binyılcılığı Batı Avrupa’daki ütopik ve kıyametçi tahayyülün ilk örneklerinden biri olarak yorumlamaktır. Binyılcılık kapsamında dile gelen sosyal adalet talebi ve bunun yol açtığı isyanlar, manevi temeller üstünden yükselirken maddi bir talebi dile getirir. Yargı Günü’nden ve Cennet’ten önce dünyada mülkiyetin ve yoksulluğun ortadan kalkacağı bir refah ülkesi tasarlamak, hem Katolik Kilisesi’nin zenginliğini, hem de daha sonra ortaya çıkan Lutherciliğin egemen sınıflarla ters düşmek istemeyen orta yolculuğunu tehdit eden radikal bir başkaldırı motifidir. Bunun yanı sıra, Özgür Ruh Kardeşliği benzeri oluşumlarda Tanrı ile insan arasındaki ayrımın tamamen ortadan kalkıp, bireyin insan-ötesi ve ahlak-ötesi yeni bir varoluşa geçebileceğine inanılması, Nietzsche benzeri çağdaş düşünürleri akla getirir. Makalede, binyılcılığın hem bireyci mistik anarşist oluşumlara, hem de komünal deneyimlere dair tarihsel örneklerinin dökümünü yaparak bu vakaları anlamaya çalışacağım; bu kolektif deneyimlerin, kapitalizmin erken aşamalarına karşı bir direniş olduğunu iddia edeceğim ve halkın ortak belleğindeki ütopya/distopya anlatıları olarak, binyılcılığa dair eskatolojik folklor motiflerinin Orta Çağ Batı Avrupa’sında toplumsal-tarihsel olgulardaki yerini göstereceğim.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Tarihsel Çalışmalar (Diğer) | 
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Haziran 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2025 | 
| Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 21 | 
ViraVerita E-Dergi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.