Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elektrikli Otomobil Satın Alma İstekliliğini Etkileyen Faktörler: Konya İli Örneği

Yıl 2022, , 961 - 975, 22.08.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1024620

Öz

Avrupa’da doğup dünyaya yayılan otomotiv sektörü, üretime, istihdama ve dış ticarete yaptığı katkıların yanında demir-çelik, cam, elektronik ve yazılım gibi sektörler için de önem arz etmektedir. Bu bağlamda, otomotiv sektörü hem teknolojik gelişmenin katalizörü hem de ekonomiye yaptığı katkılar dolayısıyla lokomotif bir sektör olarak kabul edilmektedir. Buna ek olarak otomobil kullanımı günümüz dünyasında bir ihtiyaç olarak kabul edilmektedir. Çalışmada Konya ili özelinde tüketicilerin elektrikli otomobil kullanımına yönelik tutumları araştırılmıştır. Bu amaçla güdümlü örneklem seçim tekniğinden faydalanılarak 222 online anket gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler Nlogit 4.0 paket programı kullanılarak Logistik Regresyon (Logit) modeli ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda gelir, haftalık yapılan km, elektrikli otomobil hakkında bilgi sahipliği, elektrikli otomobillerin prestijli olduğu ve ilk yerli elektrikli otomobil olacak TOGG’ un talebi olumlu etkileyeceği değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı ve elektrikli otomobil satın alma isteği üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda elektrikli otomobil satışlarının artması için; hanehalkı gelirini art(tırıl)ması, elektirikli araç menzilinin arttırılması, elektrikli araçlar hakkında bilgi düzeyinin arttırılması, elektrikli araçların reklamlarına teşvik verilerek prestijinin desteklenmesi aracılığıyla tüketici yöneliminin arttırılması ve TOGG’ un seri üretiminin gerçekleştirilerek halkın ulaşabileceği model ve fiyatların sunulması gerekmektedir. Yine elektrikli araçlar için maddi (vergi teşviki, ücretsiz park vb.) ve maddi-olmayan (özel şeritler vb.) teşvikler uygulanmalıdır. 

Kaynakça

  • Aasness, M. A. ve Odeck, J. (2015). The increase of electric vehicle usage in Norway - incentives and adverse effects. European Transport Research Review, 7(34), 1-8.
  • Aydemir, T. (2014). Elektrikli araçların çevresel etkilerinin ve yakıt avantajlarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Bayerische Motoren Werke. (2021). Elektrikli otomobil türleri. https://www.bmw.com.tr/tr/topics/fascination-bmw/bmw-i-ve-e-mobilite/elektrikli-otomobil-turleri.html adresinden 3 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Coffman, M., Bernstein, P. ve Wee, S. (2017). Electric vehicles revisited: a review of factors that affect adoption. Transport Reviews, 37(1), 79-93.
  • Çam, M. (2006). Stratejik bir yönetim aracı olarak ekonomik katma değer (EVA) ve faaliyet tabanlı maliyet yönteminin (FTMY) birlikte kullanımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 95-117.
  • DBEDT Hawaii State Energy Office. (2016). Electric vehicles. https://energy.hawaii.gov/wp-content/uploads/2016/11/FF_Nov2016_EV-only.pdf adresinden 13 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Diamond, D. (2006). The determinants of hybrid-electric vehicle adoption: insights from state registration data. Working Paper, F.A. Philip Auerswald, School of Public Policy, George Mason University, Fairfax Virginia. https://hdl.handle.net/1920/1864 adresinden 3 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Egbue, O. ve Long, S. (2012). Barriers to widespread adoption of electric vehicles: An analysis of consumer attitudes and perceptions. Energy Policy, 48, 717-729.
  • Egner, F. ve Trosvik. L. (2018). Electric vehicle adoption in Sweden and the impact of local policy instruments. Energy Policy, 121, 584-596.
  • Erdem, C., Şentürk, İ. ve Şimşek T. (2010). Identifying the factors affecting the willingness to pay for fuel-efficient vehicles in Turkey: A case of hybrids. Energy Policy, 38(6), 3038-3043.
  • Gómez Vilchez, J. J. ve Thiel, C. (2019). The effect of reducing electric car purchase incentives in the European union. World Electric Vehicle Journal, 10(64), 1-13.
  • Greene, W. H. (2012). Econometric analysis (7. Baskı). Pearson Education.
  • Gujarati, D. N. ve Porter, D. C. (2009). Basic econometrics (5. Baskı), McGraw-Hill Irwin.
  • Hamamoto, M. (2019). An empirical study on the behaviour of hybrid-electric vehicle purchasers. Energy Policy, 125, 286-292.
  • Hesapkurdu. (2021). https://www.hesapkurdu.com/trafik-sigortasi/h/arac-otv-kdv-hesaplama adresinden 28 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Hong, Y. H., Khan, N. ve Abdullah, M. M. (2013). The determinants of hybrid vehicle adoption: Malaysia perspective. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 7(8), 447-454.
  • Huang, X. ve Ge, J. (2019). Electric vehicle development in Beijing: an analysis of consumer purchase intention”, Journal of Cleaner Production, 216, 361-372.
  • International Renewable Energy Agency. (2019). Renewable Capacity Statistics 2019. https://www.irena.org/publications/2019/Mar/Renewable-Capacity-Statistics-2019 adresinden 28 Kasım 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Karunanayake, R. K. T. ve Wanninayake, W. M. C. B. (2015). Impact of key purchasing determinants on purchase intention of hybrid vehicle brands in Sri Lanka, An empirical study. Journal of Marketing Management, 3(1), 1-14.
  • Kaymak, M. E. (2009). 20. yüzyılda alternatif enerji kaynaklarının gelişimi ve buna paralel olarak otomobil tasarımına etkileri [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Klynveld Peat Marwick Goerdeler. (2019). Otomotiv – sektörel bakış. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/tr/pdf/2019/04/sektorel-bakis-2019-otomotiv.pdf adresinden 1 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Kumar, R. R. ve Alok, K. (2020). Adoption of electric vehicle: A literature review and prospects for sustainability. Journal of Cleaner Production, 253, 119911.
  • Lévay, P. Z., Drossinos, Y. ve Thiel, C. (2017). The effect of fiscal incentives on market penetration of electric vehicles: A pairwise comparison of total cost of ownership. Energy Policy, 105, 524-533.
  • Li, W., Long R., Chen H., Dou B., Chen F., Zheng X. ve He Z. (2020). Public preference for electric vehicle incentive policies in China: A conjoint analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 318.
  • Li, W., Yang, M. ve Sandu, S. (2018). Electric vehicles in China: A review of current policies. Energy & Environment, 29(8), 1512-1524.
  • Lin, B. ve Wu, W. (2018). Why people want to buy electric vehicle: An empirical study in first-tier cities of China. Energy Policy, 112, 233-241.
  • Lin, B. ve Wu. W. (2021). The impact of electric vehicle penetration: A recursive dynamic CGE analysis of China. Energy Economics, 94, 105086.
  • NLOGIT 4.0. (2007). Econometric software, Greene, W. H., Incorporated.
  • Otomotiv Sanayii Derneği. (2021). Otomotiv sanayii 2020 yılı küresel değerlendirme raporu. http://www.osd.org.tr/sites/1/upload/files/2020_Kuresel_Degerlendirme_Raporu-5553.pdf adresinden 15 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Palmer, K., Tate, J., Wadud, Z. ve Nellthorp, J. (2018). Total cost of ownership and market share for hybrid and electric vehicles in the UK, US and Japan. Applied Energy, 209, 108-119.
  • Priessner, A., Sposato, R. ve Hampl, N. (2018). Predictors of electric vehicle adoption: An analysis of potential electric vehicle drivers in Austria. Energy Policy, 122, 701-14.
  • Pusa, S. (2019). Adana-Mersin bölgesinde alternatif yakıtlı otomobil satın alma istekliliğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2021). Türkiye otomotiv sektörü strateji belgesi ve eylem planı (2016-2019). https://www.oica.net adresinden 13 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Sang, Y. ve Bekhet, H. (2015). Modelling electric vehicle usage intentions: An empirical study in Malaysia”, Journal of Cleaner Production, 92, 75-83.
  • Ščasný, M., Zvěřinová, I. ve Czajkowski, M. (2015). Individual preference for the alternative fuel vehicles and their attributes in Poland. EcoMod2015 Conference, Boston College, July 15-17 2015, USA.
  • Şaşmaz, O. (2020). Tüketicilerin elektrikli otomobil kullanımına yönelik tutumları üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Thananusak, T. ve Punnakitikashem, P. (2017). Factors affecting the intention to buy electric vehicles: Empirical evidence from Thailand. International Journal of Electric and Hybrid Vehicles, 9(4), 361.
  • Tu, J. ve Yang, C. (2019). Key factors influencing consumers’ purchase of electric vehicles. Sustainability, 11, 3863.
  • Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği. (2021). 2020 yılı elektrikli ve hibrid otomobil satış rakamları belli oldu. http://www.tehad.org/2021/01/16/2020-yili-elektrikli-ve-hibrid-otomobil-satis-rakamlari-belli-oldu/ adresinden 16 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Uluslararası Enerji Ajansı. (2021). Global EV outlook 2021, accelerating ambitions despite the pandemic, https://iea.blob.core.windows.net/assets/ed5f4484-f556-4110-8c5c-4ede8bcba637/GlobalEVOutlook2021.pdf adresinden 16 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Ünlü, N., Karahan, Ş., Tür, O., Uçarol, H., Özsu, E., Yazar, A., Turhan, L., Akgün, F. ve Tırıs, M. (2003). Elektrikli araçlar. TÜBİTAK, Marmara Araştırma Merkezi, Enerji Sistemleri ve Çevre Araştırma Enstitüsü, Gebze-Kocaeli’den aktaran Simav, O. ve Ustabaş, A. (2017). Otomotiv endüstrisindeki muhtemel dönüşümün ekonomik boyutu: Türkiye örneği. International Conference on Eurasian Economies, Session 2C: Mikroekonomi, 310-319.
  • Wang, N., Tang, L. ve Pan H. (2018). Analysis of public acceptance of electric vehicles: An empirical study in Shanghai. Technological Forecasting & Social Change, 126, 284-291.
  • Yağcıtekin, B., Uzunoğlu, M., Karakaş, A. ve Vurgun, M. (2013). Assessment of a car park with electric vehicles, 4th International Conference on Power Engineering, Energy and Electrical Drives, İstanbul.

The Factors Affecting the Willingness to Purchase Electric Automobile: The Case of Konya Province

Yıl 2022, , 961 - 975, 22.08.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1024620

Öz

The automobile industry that emerged in Europe is quite a crucial sector not only due to its contributions to production, employment and foreign trade but also due to its importance for various sectors such as iron-steel, glass, electronics and software. In this respect, the automobile sector is accepted as one of the locomotive sectors as it is one of the catalysers of technological development and due to its contributions to the economy. Following this quest electric cars have been initiated to be produced and used. In the study the electric car attitudes of consumers living in the province of Konya are investigated. For that purpose, 222 online questionnaires are made by using Judgement Sampling Technique. The data gathered is analysed with Logistic Regression (Logit) Model and with Nlogit 4.0 econometrics software. As a result of the analysis it is determined that the variables of income, weekly mileage, the level of electric car knowledge, the thought that electric cars are prestigious and the thought that “first domestic electric car, namely TOGG, would affect demand positively” are found to be statistically significant and have positive effects on the eagerness to purchase electric car. In this context, in order electric car sales to increase, household income should increase/be increased, the mileage of electric cars should be increased, the knowledge of electric cars should be increased, the eagerness to purchase electric car of consumers should be increased through giving subsidies to the advertisements of electric cars and the mass production of TOGG should be realised and the price of the car should be determined to be low in order the public to afford it.

Kaynakça

  • Aasness, M. A. ve Odeck, J. (2015). The increase of electric vehicle usage in Norway - incentives and adverse effects. European Transport Research Review, 7(34), 1-8.
  • Aydemir, T. (2014). Elektrikli araçların çevresel etkilerinin ve yakıt avantajlarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Bayerische Motoren Werke. (2021). Elektrikli otomobil türleri. https://www.bmw.com.tr/tr/topics/fascination-bmw/bmw-i-ve-e-mobilite/elektrikli-otomobil-turleri.html adresinden 3 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Coffman, M., Bernstein, P. ve Wee, S. (2017). Electric vehicles revisited: a review of factors that affect adoption. Transport Reviews, 37(1), 79-93.
  • Çam, M. (2006). Stratejik bir yönetim aracı olarak ekonomik katma değer (EVA) ve faaliyet tabanlı maliyet yönteminin (FTMY) birlikte kullanımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 95-117.
  • DBEDT Hawaii State Energy Office. (2016). Electric vehicles. https://energy.hawaii.gov/wp-content/uploads/2016/11/FF_Nov2016_EV-only.pdf adresinden 13 Mayıs 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Diamond, D. (2006). The determinants of hybrid-electric vehicle adoption: insights from state registration data. Working Paper, F.A. Philip Auerswald, School of Public Policy, George Mason University, Fairfax Virginia. https://hdl.handle.net/1920/1864 adresinden 3 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Egbue, O. ve Long, S. (2012). Barriers to widespread adoption of electric vehicles: An analysis of consumer attitudes and perceptions. Energy Policy, 48, 717-729.
  • Egner, F. ve Trosvik. L. (2018). Electric vehicle adoption in Sweden and the impact of local policy instruments. Energy Policy, 121, 584-596.
  • Erdem, C., Şentürk, İ. ve Şimşek T. (2010). Identifying the factors affecting the willingness to pay for fuel-efficient vehicles in Turkey: A case of hybrids. Energy Policy, 38(6), 3038-3043.
  • Gómez Vilchez, J. J. ve Thiel, C. (2019). The effect of reducing electric car purchase incentives in the European union. World Electric Vehicle Journal, 10(64), 1-13.
  • Greene, W. H. (2012). Econometric analysis (7. Baskı). Pearson Education.
  • Gujarati, D. N. ve Porter, D. C. (2009). Basic econometrics (5. Baskı), McGraw-Hill Irwin.
  • Hamamoto, M. (2019). An empirical study on the behaviour of hybrid-electric vehicle purchasers. Energy Policy, 125, 286-292.
  • Hesapkurdu. (2021). https://www.hesapkurdu.com/trafik-sigortasi/h/arac-otv-kdv-hesaplama adresinden 28 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Hong, Y. H., Khan, N. ve Abdullah, M. M. (2013). The determinants of hybrid vehicle adoption: Malaysia perspective. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 7(8), 447-454.
  • Huang, X. ve Ge, J. (2019). Electric vehicle development in Beijing: an analysis of consumer purchase intention”, Journal of Cleaner Production, 216, 361-372.
  • International Renewable Energy Agency. (2019). Renewable Capacity Statistics 2019. https://www.irena.org/publications/2019/Mar/Renewable-Capacity-Statistics-2019 adresinden 28 Kasım 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Karunanayake, R. K. T. ve Wanninayake, W. M. C. B. (2015). Impact of key purchasing determinants on purchase intention of hybrid vehicle brands in Sri Lanka, An empirical study. Journal of Marketing Management, 3(1), 1-14.
  • Kaymak, M. E. (2009). 20. yüzyılda alternatif enerji kaynaklarının gelişimi ve buna paralel olarak otomobil tasarımına etkileri [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Klynveld Peat Marwick Goerdeler. (2019). Otomotiv – sektörel bakış. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/tr/pdf/2019/04/sektorel-bakis-2019-otomotiv.pdf adresinden 1 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Kumar, R. R. ve Alok, K. (2020). Adoption of electric vehicle: A literature review and prospects for sustainability. Journal of Cleaner Production, 253, 119911.
  • Lévay, P. Z., Drossinos, Y. ve Thiel, C. (2017). The effect of fiscal incentives on market penetration of electric vehicles: A pairwise comparison of total cost of ownership. Energy Policy, 105, 524-533.
  • Li, W., Long R., Chen H., Dou B., Chen F., Zheng X. ve He Z. (2020). Public preference for electric vehicle incentive policies in China: A conjoint analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 318.
  • Li, W., Yang, M. ve Sandu, S. (2018). Electric vehicles in China: A review of current policies. Energy & Environment, 29(8), 1512-1524.
  • Lin, B. ve Wu, W. (2018). Why people want to buy electric vehicle: An empirical study in first-tier cities of China. Energy Policy, 112, 233-241.
  • Lin, B. ve Wu. W. (2021). The impact of electric vehicle penetration: A recursive dynamic CGE analysis of China. Energy Economics, 94, 105086.
  • NLOGIT 4.0. (2007). Econometric software, Greene, W. H., Incorporated.
  • Otomotiv Sanayii Derneği. (2021). Otomotiv sanayii 2020 yılı küresel değerlendirme raporu. http://www.osd.org.tr/sites/1/upload/files/2020_Kuresel_Degerlendirme_Raporu-5553.pdf adresinden 15 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Palmer, K., Tate, J., Wadud, Z. ve Nellthorp, J. (2018). Total cost of ownership and market share for hybrid and electric vehicles in the UK, US and Japan. Applied Energy, 209, 108-119.
  • Priessner, A., Sposato, R. ve Hampl, N. (2018). Predictors of electric vehicle adoption: An analysis of potential electric vehicle drivers in Austria. Energy Policy, 122, 701-14.
  • Pusa, S. (2019). Adana-Mersin bölgesinde alternatif yakıtlı otomobil satın alma istekliliğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2021). Türkiye otomotiv sektörü strateji belgesi ve eylem planı (2016-2019). https://www.oica.net adresinden 13 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Sang, Y. ve Bekhet, H. (2015). Modelling electric vehicle usage intentions: An empirical study in Malaysia”, Journal of Cleaner Production, 92, 75-83.
  • Ščasný, M., Zvěřinová, I. ve Czajkowski, M. (2015). Individual preference for the alternative fuel vehicles and their attributes in Poland. EcoMod2015 Conference, Boston College, July 15-17 2015, USA.
  • Şaşmaz, O. (2020). Tüketicilerin elektrikli otomobil kullanımına yönelik tutumları üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Thananusak, T. ve Punnakitikashem, P. (2017). Factors affecting the intention to buy electric vehicles: Empirical evidence from Thailand. International Journal of Electric and Hybrid Vehicles, 9(4), 361.
  • Tu, J. ve Yang, C. (2019). Key factors influencing consumers’ purchase of electric vehicles. Sustainability, 11, 3863.
  • Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği. (2021). 2020 yılı elektrikli ve hibrid otomobil satış rakamları belli oldu. http://www.tehad.org/2021/01/16/2020-yili-elektrikli-ve-hibrid-otomobil-satis-rakamlari-belli-oldu/ adresinden 16 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Uluslararası Enerji Ajansı. (2021). Global EV outlook 2021, accelerating ambitions despite the pandemic, https://iea.blob.core.windows.net/assets/ed5f4484-f556-4110-8c5c-4ede8bcba637/GlobalEVOutlook2021.pdf adresinden 16 Ekim 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Ünlü, N., Karahan, Ş., Tür, O., Uçarol, H., Özsu, E., Yazar, A., Turhan, L., Akgün, F. ve Tırıs, M. (2003). Elektrikli araçlar. TÜBİTAK, Marmara Araştırma Merkezi, Enerji Sistemleri ve Çevre Araştırma Enstitüsü, Gebze-Kocaeli’den aktaran Simav, O. ve Ustabaş, A. (2017). Otomotiv endüstrisindeki muhtemel dönüşümün ekonomik boyutu: Türkiye örneği. International Conference on Eurasian Economies, Session 2C: Mikroekonomi, 310-319.
  • Wang, N., Tang, L. ve Pan H. (2018). Analysis of public acceptance of electric vehicles: An empirical study in Shanghai. Technological Forecasting & Social Change, 126, 284-291.
  • Yağcıtekin, B., Uzunoğlu, M., Karakaş, A. ve Vurgun, M. (2013). Assessment of a car park with electric vehicles, 4th International Conference on Power Engineering, Energy and Electrical Drives, İstanbul.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Uslu 0000-0003-2638-9512

Onur Demirel 0000-0002-4476-0066

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Uslu, H., & Demirel, O. (2022). Elektrikli Otomobil Satın Alma İstekliliğini Etkileyen Faktörler: Konya İli Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(35), 961-975. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1024620

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838