The personality traits of the employees affect their attitudes and behaviors in the organizational environment. The attitudes and behaviors of the employees due to their personality traits have positive or negative organizational consequences. In this context, it is an important issue to know the personality traits and potential behavior patterns of the service sector employees, where human relations are intense. From this point of view, the main purpose of the study is to determine the effect of type A personality traits of service sector employees on the crab syndrome. For this purpose, 263 people working in the service sector in Karaman province are reached. Questionnaire technique is utilized to collect data. The collected data are analyzed using SPSS and AMOS programs. Within the scope of the analysis, normality test, confirmatory factor analysis (CFA), t-test, ANOVA test, correlation and regression analysis are applied. According to the findings, it is determined that type A personality trait had a significant and positive effect on the crab syndrome. In addition, it is determined that the views of the employees on the type A personality trait and the behaviors of the crab syndrome differ in terms of gender and age groups.
Type A Personality Trait Personality Crab syndrome Service Industry Employees.
For this study the approval of ethical committee no 09-2022/267dated 06.12.2022 was taken from the Ethical Committee, Karamanoğlu Mehmetbey University.
Çalışanların kişilik özellikleri, onların örgüt ortamındaki tutum ve davranışlarını etkilemektedir. Çalışanların kişilik özelliklerinden kaynaklı takındıkları tutum ve sergilemiş oldukları davranışların örgütsel açıdan olumlu veya olumsuz sonuçları bulunmaktadır. Bu bağlamda insan ilişkilerinin yoğun olduğu hizmet sektörü çalışanlarının kişilik özelliklerinin ve potansiyel davranış kalıplarının bilinmesi önemli bir konu olmaktadır. Bu noktadan hareketle araştırmanın temel amacı, hizmet sektörü çalışanlarının A tipi kişilik özelliklerinin yengeç sendromu üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla Karaman ilinde hizmet sektöründe çalışan 263 kişiye ulaşılmıştır. Veri toplamak için anket tekniğinden yararlanılmıştır. Toplanan veriler SPSS ve AMOS programları vasıtasıyla çözümlenmiştir. Analiz kapsamında normallik testi, doğrulayıcı faktör analizi (DFA), t-test, ANOVA testi, korelasyon ve regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre A tipi kişilik özelliğinin yengeç sendromu üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışanların A tipi kişilik özelliği ve yengeç sendromu davranışlarına ilişkin görüşlerinin cinsiyet ve yaş grupları açısından farklılık gösterdiği saptanmıştır.
A Tipi Kişilik Özelliği Kişilik Yengeç Sendromu Hizmet Sektörü Çalışanları
Bu çalışma için Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Etik Kurulundan 09-2022/267 sayılı ve 06.12.2022 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |