Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİSİ BOYUTLARININ ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: GÖMLEK ÜRETİM İŞLETMELERİNDE UYGULAMA

Yıl 2019, , 322 - 332, 30.07.2019
https://doi.org/10.21076/vizyoner.461870

Öz

Hızla küreselleşen Dünya’da, rekabet nedeniyle ülkelerin coğrafi sınırları önemini giderek kaybederek sadece siyasi bir sınır olarak kalmaktadır. Bu durum ise işletmelerin daha doğru ve hızlı bir şekilde karar alarak diğer işletmelere göre rekabet üstünlüğü sağlamaları için sektör ile beraber teknolojideki gelişmeleri yakından takip etmelerini mecbur bir hale getirmiştir. Bu ihtiyaç gün geçtikçe artmakta ve kendini bariz bir şekilde göstermektedir. Bunların sonucu olarak teknolojideki hızlı gelişmelere paralel olarak Bilişim teknolojisindeki gelişmeler işletmeler tarafından izlenmektedir kaydedilmektedir. Bilişim Teknolojisi bilgisayar tabanlı üretilmiş ve işletmeler için gerekli olan bilgi sistemlerini doğru bir şekilde yönetmek için geliştirilmiştir. Bilişim Teknolojisi’nin işletmeler içindeki yeri her geçen gün artmaktadır. İşletmelerin; maliyetlerini düşürmek, rekabet edebilmek ve yeni pazarlar bulabilmek için Bilişim Teknolojisi’ne olan ihtiyacı oldukça fazladır. Bu nedenlerden dolayı işletmeler Bilişim Teknolojisini kullanmak zorunda kalmış ve zamanla bağımlı hale gelmiştir. Böylece Bilişim Teknolojisi’nin örgütsel performansı etkilediği kendini açıkça göstermektedir. Bu çalışmada Bilişim Teknolojisinin tanımı, kapsamı, işletmelerin Bilişim Teknolojisini kullanım nedenleri, işletmeler üzerindeki etkileri ve Bilişim Teknolojisi’nin örgütsel performans üzerindeki etkileri üzerinde durulmuş ve detaylandırılmıştır. Bilişim Teknolojisi kullanımının örgütsel performans üzerindeki etkilerinin sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu araştırma da; anket çalışması yapılmış olup, TR1 bölgesi olan İstanbul da gömlek üretimi alanında faaliyet gösteren işletmelerin durumları tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, Ö. ve Çolak, H. E. (2012). “İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarıyla Örgütsel Performans Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2.(2), 85-114.
  • Altunoğlu, A. E. ve Doğan, B. (2014). “Bilgi Yönetimi, Çevre, Teknoloji ve Örgütsel Performans İlişkileri. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi”, Hakemli Süreli Bilimsel Dergi, 5.(1), 21-37.
  • Bilge, A. ve Özilhan, D.. Tekin, M., Yıldız, M. ve Zerenler, M. (2005). Bilişim Teknolojileri Kullanımının İşletme Performansına Etkileri: Lojistik Sektöründe Bir Uygulama, İstanbul ticaret Üniversitesi, V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Kasım - İstanbul.
  • Bülbül, H. (2003). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Ürün ve Süreç Yeniliği: Bilişim Teknolojileri Uygulaması, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Elep, A. (2008). Bilişim Teknolojileri Yatırımının Şirket Performansına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Ekinci, H. (2006). “Bilgi Teknolojilerinin Rekabet Açısından Önemi ve Değişim Yönetimindeki Etkilerine İlişkin Yöneticilerin Algılarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma.” Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1.(11), 54-70.
  • Eren, Ş. M., Kaplan, M. (2014). “Kurumsal Yetkinliklerin Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: Üretim Firmaları Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (40), 175-192.
  • Gates, B. (1999). Önümüzdeki Yol, Esra Davutoğlu ve Alper Erdal (Çev.), Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Grosmann, H. J. (1995). The End of Delegation-Information Tehnology and The CEO, Harvard Business Review, Sep-Oct.
  • Hunt, G. J., Schermaehorn, J. R., Osborn, R. N. (1994). Managing Organizational Behavior, John Wiley & Sons Inc, New York.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayınevi: Ankara.
  • Kanıbir, H. (2004). “Yeni Bir Rekabet Gücü Kaynağı Olarak Entellektuel Sermaye ve Organizasyonel Performansa Yansımaları”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1( 3), 77-85.
  • Karahoca, A., Karahoca, D. (1998). Yönetim Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis. New York, NY: Routledge.
  • Koçyiğit, M. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: İzmir İlindeki Gıda İşletmelerinde Bir Uygulama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Malanchuk, O. ve Zarret, R. N. (2005). “Who’s Computing? Gender and Race Differences in Young Adult’s Decisions to Pursue an Information Technology Career”, New Directions for Child and Adolescent Development, (110), 65-84.
  • Özdemir, L. (2009). Yönetimde Bilişim Teknolojisi Etkinlik Sistemi Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Palaniswamy, R., Taylor, F. (2000). “Enhancing Manufacturing Performance With ERP System”, Information Systems Management, 17(3), 37-41.
  • Tahirov, A. (2008). Türkiye ve Azerbaycan daki Küçük ve Orta Boy İşletmelerde Bilgi Yönetimi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, A. H. (2009). “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Bilişim Teknolojileri (BT) Örgütsel Rekabetçi Stratejileri ve Başarım İlişkisi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 105-122.
  • Yiğit, İ. (2010). Çeşitlendirme Stratejisi Örgütsel Performans İlişkisi: İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında Kayıtlı Olan İşletmeler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

THE EFFECT OF INFORMATION TECHNOLOGY DIMENSIONS ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: AN APPLICATION ON SHIRT MANUFACTURING COMPANIES

Yıl 2019, , 322 - 332, 30.07.2019
https://doi.org/10.21076/vizyoner.461870

Öz

In a rapidly globalizing world, due to competition, the geographical boundaries of countries gradually lose their importance and remain as a political border. This, in turn, obliged enterprises to follow the developments in technology closely in order to provide a competitive advantage over other enterprises by taking decisions more accurately and quickly. This need is increasing day by day and it shows itself clearly. As a result, the developments in Information Technology are monitored and recorded by the enterprises in parallel with the rapid developments in technology. Information Technology has been developed to manage the information systems that are computer based and necessary for the businesses. In order to reduce costs, to compete and to find new markets, the need for Information Technology in enterprises is increasing day by day. For these reasons, businesses have had to use Information Technology and have become IT-dependent in the course of time. Thus, it is clear that Information Technology affects organizational performance. In the study, the definition and scope of Information Technology, the reasons of the use of IT in enterprises, its effects on enterprises and the effects of IT on organizational performance have been emphasized and detailed. The results of the effects of the use of Information Technology on organizational performance are examined and elaborated. In the study; surveys are conducted and the situation of enterprises operating in the field of shirt production in Istanbul which is TR1 region is tried to be analyzed.

Kaynakça

  • Akın, Ö. ve Çolak, H. E. (2012). “İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarıyla Örgütsel Performans Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2.(2), 85-114.
  • Altunoğlu, A. E. ve Doğan, B. (2014). “Bilgi Yönetimi, Çevre, Teknoloji ve Örgütsel Performans İlişkileri. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi”, Hakemli Süreli Bilimsel Dergi, 5.(1), 21-37.
  • Bilge, A. ve Özilhan, D.. Tekin, M., Yıldız, M. ve Zerenler, M. (2005). Bilişim Teknolojileri Kullanımının İşletme Performansına Etkileri: Lojistik Sektöründe Bir Uygulama, İstanbul ticaret Üniversitesi, V. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu, 25-27 Kasım - İstanbul.
  • Bülbül, H. (2003). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Ürün ve Süreç Yeniliği: Bilişim Teknolojileri Uygulaması, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Elep, A. (2008). Bilişim Teknolojileri Yatırımının Şirket Performansına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • Ekinci, H. (2006). “Bilgi Teknolojilerinin Rekabet Açısından Önemi ve Değişim Yönetimindeki Etkilerine İlişkin Yöneticilerin Algılarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma.” Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1.(11), 54-70.
  • Eren, Ş. M., Kaplan, M. (2014). “Kurumsal Yetkinliklerin Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: Üretim Firmaları Üzerine Bir Araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (40), 175-192.
  • Gates, B. (1999). Önümüzdeki Yol, Esra Davutoğlu ve Alper Erdal (Çev.), Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Grosmann, H. J. (1995). The End of Delegation-Information Tehnology and The CEO, Harvard Business Review, Sep-Oct.
  • Hunt, G. J., Schermaehorn, J. R., Osborn, R. N. (1994). Managing Organizational Behavior, John Wiley & Sons Inc, New York.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayınevi: Ankara.
  • Kanıbir, H. (2004). “Yeni Bir Rekabet Gücü Kaynağı Olarak Entellektuel Sermaye ve Organizasyonel Performansa Yansımaları”, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1( 3), 77-85.
  • Karahoca, A., Karahoca, D. (1998). Yönetim Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide To Factor Analysis. New York, NY: Routledge.
  • Koçyiğit, M. (2010). Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Kritik Faktörlerinin Örgütsel Performans Üzerindeki Etkileri: İzmir İlindeki Gıda İşletmelerinde Bir Uygulama, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Malanchuk, O. ve Zarret, R. N. (2005). “Who’s Computing? Gender and Race Differences in Young Adult’s Decisions to Pursue an Information Technology Career”, New Directions for Child and Adolescent Development, (110), 65-84.
  • Özdemir, L. (2009). Yönetimde Bilişim Teknolojisi Etkinlik Sistemi Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Palaniswamy, R., Taylor, F. (2000). “Enhancing Manufacturing Performance With ERP System”, Information Systems Management, 17(3), 37-41.
  • Tahirov, A. (2008). Türkiye ve Azerbaycan daki Küçük ve Orta Boy İşletmelerde Bilgi Yönetimi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, A. H. (2009). “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde (KOBİ) Bilişim Teknolojileri (BT) Örgütsel Rekabetçi Stratejileri ve Başarım İlişkisi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 105-122.
  • Yiğit, İ. (2010). Çeşitlendirme Stratejisi Örgütsel Performans İlişkisi: İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında Kayıtlı Olan İşletmeler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berkant Dulkadir 0000-0002-6074-9473

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Dulkadir, B. (2019). BİLİŞİM TEKNOLOJİSİ BOYUTLARININ ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: GÖMLEK ÜRETİM İŞLETMELERİNDE UYGULAMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10(24), 322-332. https://doi.org/10.21076/vizyoner.461870

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838