BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF MARKET CONCENTRATION IN TURKEY MOBILE TELECOMMUNICATIONS AND BROADBAND INTERNET SERVICES SECTOR

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 6, 47 - 72, 04.08.2016

Öz

Concentration is an important analysis method to measured unfair competition between companies in an economy or specific companies in an industry. The concept of market concentration is expressed as the numbers of distrubutions of buyers and sellers in the product market. The number of companies and market concentration have a negative relationship between each other. The more concentration is increased the more reduce the competition in the market. In this study, we try to investigate the data structure of Turkey's mobile telecommunications and broadband internet services in the telecommunications industry after 2000 by using a analysis of Herfindahl-Hirschman Index

Kaynakça

  • Arıöz, A. (2005), Telekomünikasyon Sektöründe Serbestleşme Süreci, Rekabet Kurumu, Ankara.
  • Arslan, S. (2008), Türkiye Telekomünikasyon Sektöründeki Gelişmeler ve Eğilimler 2007 Yılı Raporu, Telekomünikasyon Kurumu, Şubat 2008, Ankara.
  • Atiyas, İ. (2000), Rekabet Politikasının İktisadi Temelleri Üzerine Düşünceler, Rekabet Dergisi, Mart, Cilt 1,Sayı:1, İstanbul.
  • Baş, M. (2005), Rekabeti Etkileyen Faktörlerden Pazar Yoğunlaşması Ve Ülkemizdeki Bazı Sektörlerin Yoğunlaşma Dereceleri, Üçüncü Sektör Kooperatifçilik Dergisi, Sayı: 148, Nisan,Mayıs,Haziran 2005, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2009), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 2008 Faaliyet Raporu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2010), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 2009 Faaliyet Raporu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2010), Elektronik Haberleşme Sektörü 3 Aylık Pazar Verileri Raporu 2009 Yılı 4.Çeyrek, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2011), Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü Pazar Verileri, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ekim-Kasım-Aralık 2010 4. Çeyrek, Şubat 2011, 12, 1- 70
  • Doğanoğlu, T. ve Grzybowski, L. (2007), Estimating Network Effects in Mobile Telephony in Germany, Information Economics and Policy, 19(1), 65-79.
  • Durukan, T. ve Hamurcu, Ç. (2009), Mobil İletişimde Pazar Yoğunlaşması Türkiye İle Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmen
  • Özbekistan Karşılaştırması, Karadeniz Araştırmaları, 6(22), 75- 86.
  • Gagnepain, P. ve Pereira, P. (2005), Entry, Cost Reduction and Competition in The Portuguese Mobile Telephone Industry, C.E.P.R. Discussion Papers, No: 4993.
  • Grajek, M. (2003), Estimating Network Effects and Compatibility in Mobile Telecommunications, CIC Working Papers, SP II 2003-26, Wissenschaftszentrum Berlin (WZB), Research Unit: Competitiveness and Industrial Change
  • Gruber, H. ve Verboven, F. (2001), The Diffusion of Mobile Telecommunications Services in the European Union, European Economic Review, 45 (3), 577–588.
  • Grzybowski, L. (2005), Regulation of Mobile Telephone Across the European Union: An Empirical Analysis, Journal of Regulatory Economics, 28(1), 47-67.
  • Güngör, M. ve Tözer, A. (2008), Genişbant İnternet Hizmetleri: Türkiye’de Mevcut Durum Değerlendirmesi ve Öneriler, inet-tr’08- XIII.Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık 2008, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güngör, M. ve Kibar, Y. Ş. (2010), OECD, AB ve Türkiye’de Genişbant Hizmetlerine İlişkin Makro Veriler ve Değerlendirmeler, Ankara.
  • International Telecommunication Union (2002), Competition Policy in Telecommunications, Document No:CPT/04.
  • International Telecommunication Union (2003), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1992-2001, Switzerland, March 2003.
  • International Telecommunication Union (2008), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1997-2006, Switzerland, July 2008.
  • International Telecommunication Union (2009), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1999-2008, Switzerland, December 2009.
  • International Telecommunication Union (2010), World Telecommunication/ICT Indicators 2010 (CD/Electronic Copy), International Telecommunication Union, Switzerland, November 2010.
  • Intven, H., Oliver, J. ve Sepulveda, E. (2000), Telecommunications Regulation Handbook, World Bank, Washington D.C.
  • Karaçuka, M. (2007), Türk Mobil Telekomünikasyon Piyasalarında Rekabet (Şebeke Endüstrileri Açısından Üç Firma Örneği), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Doktora Tezi, İzmir.

TÜRKİYE’DE MOBİL TELEKOMÜNİKASYON VE GENİŞBANT İNTERNET HİZMETLERİ SEKTÖRÜNDE PAZAR YOĞUNLAŞMASININ ANALİZİ

Yıl 2012, Cilt: 3 Sayı: 6, 47 - 72, 04.08.2016

Öz

Yoğunlaşma, ekonomiyi ya da belirli bir sanayi dalını oluşturan firmalar arasında çeşitli şekillerde ortaya çıkan ve haksız rekabeti ölçmede başvurulan önemli bir pazar yapısı analiz aracıdır. Pazar yoğunlaşması kavramı, ürün pazarında alıcı ve satıcıların sayı ve büyüklük bakımından dağılımı olarak ifade edilmektedir. Piyasadaki firma sayısı ile yoğunlaşma derecesi arasında ters yönlü bir ilişki vardır. Yoğunlaşma arttıkça pazardaki rekabet şansı da o ölçüde azalmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe mobil telekomünikasyon ve genişbant internet hizmetleri pazarlarının yapıları, yoğunlaşma oranları 2000 sonrası yıllar verileri incelenerek Herfindahl-Hirschman Endeksi analiz yöntemi kullanılarak karşılaştırmalı belirlenmeye çalışılmıştır

Kaynakça

  • Arıöz, A. (2005), Telekomünikasyon Sektöründe Serbestleşme Süreci, Rekabet Kurumu, Ankara.
  • Arslan, S. (2008), Türkiye Telekomünikasyon Sektöründeki Gelişmeler ve Eğilimler 2007 Yılı Raporu, Telekomünikasyon Kurumu, Şubat 2008, Ankara.
  • Atiyas, İ. (2000), Rekabet Politikasının İktisadi Temelleri Üzerine Düşünceler, Rekabet Dergisi, Mart, Cilt 1,Sayı:1, İstanbul.
  • Baş, M. (2005), Rekabeti Etkileyen Faktörlerden Pazar Yoğunlaşması Ve Ülkemizdeki Bazı Sektörlerin Yoğunlaşma Dereceleri, Üçüncü Sektör Kooperatifçilik Dergisi, Sayı: 148, Nisan,Mayıs,Haziran 2005, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2009), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 2008 Faaliyet Raporu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2010), Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 2009 Faaliyet Raporu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2010), Elektronik Haberleşme Sektörü 3 Aylık Pazar Verileri Raporu 2009 Yılı 4.Çeyrek, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ankara.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2011), Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü Pazar Verileri, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Ekim-Kasım-Aralık 2010 4. Çeyrek, Şubat 2011, 12, 1- 70
  • Doğanoğlu, T. ve Grzybowski, L. (2007), Estimating Network Effects in Mobile Telephony in Germany, Information Economics and Policy, 19(1), 65-79.
  • Durukan, T. ve Hamurcu, Ç. (2009), Mobil İletişimde Pazar Yoğunlaşması Türkiye İle Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmen
  • Özbekistan Karşılaştırması, Karadeniz Araştırmaları, 6(22), 75- 86.
  • Gagnepain, P. ve Pereira, P. (2005), Entry, Cost Reduction and Competition in The Portuguese Mobile Telephone Industry, C.E.P.R. Discussion Papers, No: 4993.
  • Grajek, M. (2003), Estimating Network Effects and Compatibility in Mobile Telecommunications, CIC Working Papers, SP II 2003-26, Wissenschaftszentrum Berlin (WZB), Research Unit: Competitiveness and Industrial Change
  • Gruber, H. ve Verboven, F. (2001), The Diffusion of Mobile Telecommunications Services in the European Union, European Economic Review, 45 (3), 577–588.
  • Grzybowski, L. (2005), Regulation of Mobile Telephone Across the European Union: An Empirical Analysis, Journal of Regulatory Economics, 28(1), 47-67.
  • Güngör, M. ve Tözer, A. (2008), Genişbant İnternet Hizmetleri: Türkiye’de Mevcut Durum Değerlendirmesi ve Öneriler, inet-tr’08- XIII.Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık 2008, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güngör, M. ve Kibar, Y. Ş. (2010), OECD, AB ve Türkiye’de Genişbant Hizmetlerine İlişkin Makro Veriler ve Değerlendirmeler, Ankara.
  • International Telecommunication Union (2002), Competition Policy in Telecommunications, Document No:CPT/04.
  • International Telecommunication Union (2003), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1992-2001, Switzerland, March 2003.
  • International Telecommunication Union (2008), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1997-2006, Switzerland, July 2008.
  • International Telecommunication Union (2009), Yearbook of Statistics Telecommunication/ICT Indicators 1999-2008, Switzerland, December 2009.
  • International Telecommunication Union (2010), World Telecommunication/ICT Indicators 2010 (CD/Electronic Copy), International Telecommunication Union, Switzerland, November 2010.
  • Intven, H., Oliver, J. ve Sepulveda, E. (2000), Telecommunications Regulation Handbook, World Bank, Washington D.C.
  • Karaçuka, M. (2007), Türk Mobil Telekomünikasyon Piyasalarında Rekabet (Şebeke Endüstrileri Açısından Üç Firma Örneği), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Doktora Tezi, İzmir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57HP54MU
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fazlı Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yıldız, F. (2016). TÜRKİYE’DE MOBİL TELEKOMÜNİKASYON VE GENİŞBANT İNTERNET HİZMETLERİ SEKTÖRÜNDE PAZAR YOĞUNLAŞMASININ ANALİZİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(6), 47-72.

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838