Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelerde Akademik ve İdari Personelin Bireysel Değerler Algı Düzeylerinin Belirlenmesi (Burdur İli Örneği)

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 31, 800 - 811, 20.08.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.879485

Öz

Bu araştırmada üniversitede çalışanlarının akademik ve idari personellerin bireysel değerler algı düzeylerini anket uygulayarak bazı değişkenlere bağlı olarak etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler olan aritmetik ortalama, frekans, standart sapma ve yüzde değerlerine bakılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizi için SPSS 21.0 programından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Güven ve Bağışlama boyutunda anlamlı fark görülmüştür. Buna göre idari personelin güven ve bağışlama boyutundaki algı düzeyleri akademik personele göre anlamlı bir şeklide daha yüksek görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre hiç spor yapmayan çalışanların güven ve bağışlama boyutundaki algı düzeyleri haftada 2-4 saat spor yapan çalışanlara göre anlamlı bir şeklide daha yüksek görülmüştür. Eğitim değişkenine göre ön lisans mezunu olan çalışanların ve lisans mezunu çalışanların güven ve bağışlama boyutundaki algı düzeyleri doktora mezunu olan çalışanlara göre anlamlı bir şeklide daha yüksek görülmüştür. Dürüstlük ve paylaşım boyutunda ise yüksek lisans mezunu çalışanların algı düzeyleri lisans mezunu olan çalışanlara göre anlamlı bir şeklide daha yüksek görülmüştür.

Kaynakça

  • Al-Serhan, K. A. (2016). Thedegree of adherencetoeducationalvaluesbythestudents of theuniversity of Jordan-in theirpoint of view. International Education Studies, 9(1), 55-62.
  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A. ve Eksi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 15-38.
  • Biel, A. (2002). Values as determinants of environmental behaviour. life-cycle approaches to sustainable consumption-workshop proceedings, Laxenburg, Austria. International Institute for Applied Systems Analysis.
  • Brodbeck, M. (1951). Toward a naturalistic "non-naturalistic" ethic. Philosophical studies. An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 2(1), 7-11.
  • Çakıroğlu, A. E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çetin, N. ve Baluniye, Ç. (2015). Değerler ve eğitim ilişkisi üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Philosophy, 24(24), 191-203.
  • Dewey, J. (1959). Okulda ahlak eğitimi. A. F. Oğuzkan (Çev.), Erişim adresi: http://vizyon21y.com/documan/Egitim_Ogretim/Onemli_Insanlari/Yab_Bilim_Insnlari_1/JohnDewey/Okulda_Ahlak_Egitimi_John_Dewey. pdf, (13.10.2020).
  • De Mooij, M. (2004). Consumer behavior and culture – consequences for global marketing and advertising. California: Sage Publising.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. ve Deniz, M. E.(2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi,7(18), 9-24.
  • Erdoğan, B. S. (2018). Determination of awareness levels of physical education and sport steacher candidates about negative acts. The Turkish Online Journal of Educational Technology, (Special IssueforINTE - ITIC AM - IDEC), 351-358.
  • Erdoğan, B. S. (2014). Profesyonel futbolcularda bireysel değerler üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS forwindows step by step: A simple guide and reference 17.0 update. 10th Edition, Pearson, Boston.
  • Güngör, E. (2010). Değerler psikolojisi üzerinde araştırmalar, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Karalar, R. ve Kiracı, H. (2010). Bireysel değerlerin sürdürülebilir tüketim davranışı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik öğretmenler üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 79-106.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 Ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allynand Bacon Company.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş, 14. Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Roy, A. (2003). Factor Analysis and initial validation of the personal values in ventory. Unpublished Doctorate Dissertation, Tennessee State University, USA.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88
  • Schwartz, S. H. (1992), Universals in the content and structure of values: the oretical advances and emprical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25(45), 1-65
  • Schwartz, S. H. (1994). Are the reuniversal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S. H. (2007). Properuse of schwartz value survey: draft users manual. Erişim adresi: http://www.cross culturalcentre.homestead.com, (04.08.2019).
  • Tanyol, C. (1960). Sosyal ahlâk/lâik ahlâka giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Determination of Individual Perception Levels of Academic and Administrative Staff in Universities (Burdur Province Example)

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 31, 800 - 811, 20.08.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.879485

Öz

Individual values perception levels of academic and administrative staff in universities depending on some variables are tried to be examined in the study by way of conducting a questionnaire. Descriptive statistics such as arithmetic mean, frequency, standard deviation and percentage values are used in the analysis of the data. The findings obtained in the study are evaluated by using the statistical methods included in SPSS 21.0 software package. In consequence of the study, a significant difference is found in Trust and Forgiveness dimension. Accordingly, perception levels of administrative staff on trust and forgiveness dimension are found to be significantly higher than the perception levels of academic staff. The results of the study reveal that the perception levels of the staff not doing any sports on trust and forgiveness dimension are significantly higher than those who exercise 2 to 4 hours a week. On the basis of education variable, perception levels of the staff with associate's degree and high school graduates on trust and forgiveness dimension are found to be significantly higher than those having doctoral degree. Perception levels of the staff having master's degree on honesty and sharing dimension are found to be significantly higher than those having bachelor's degree.

Kaynakça

  • Al-Serhan, K. A. (2016). Thedegree of adherencetoeducationalvaluesbythestudents of theuniversity of Jordan-in theirpoint of view. International Education Studies, 9(1), 55-62.
  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A. ve Eksi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 15-38.
  • Biel, A. (2002). Values as determinants of environmental behaviour. life-cycle approaches to sustainable consumption-workshop proceedings, Laxenburg, Austria. International Institute for Applied Systems Analysis.
  • Brodbeck, M. (1951). Toward a naturalistic "non-naturalistic" ethic. Philosophical studies. An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 2(1), 7-11.
  • Çakıroğlu, A. E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çetin, N. ve Baluniye, Ç. (2015). Değerler ve eğitim ilişkisi üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Journal of Philosophy, 24(24), 191-203.
  • Dewey, J. (1959). Okulda ahlak eğitimi. A. F. Oğuzkan (Çev.), Erişim adresi: http://vizyon21y.com/documan/Egitim_Ogretim/Onemli_Insanlari/Yab_Bilim_Insnlari_1/JohnDewey/Okulda_Ahlak_Egitimi_John_Dewey. pdf, (13.10.2020).
  • De Mooij, M. (2004). Consumer behavior and culture – consequences for global marketing and advertising. California: Sage Publising.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. ve Deniz, M. E.(2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi,7(18), 9-24.
  • Erdoğan, B. S. (2018). Determination of awareness levels of physical education and sport steacher candidates about negative acts. The Turkish Online Journal of Educational Technology, (Special IssueforINTE - ITIC AM - IDEC), 351-358.
  • Erdoğan, B. S. (2014). Profesyonel futbolcularda bireysel değerler üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • George, D. ve Mallery, P. (2010). SPSS forwindows step by step: A simple guide and reference 17.0 update. 10th Edition, Pearson, Boston.
  • Güngör, E. (2010). Değerler psikolojisi üzerinde araştırmalar, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Karalar, R. ve Kiracı, H. (2010). Bireysel değerlerin sürdürülebilir tüketim davranışı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik öğretmenler üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 79-106.
  • Kirschenbaum, H. (1995). 100 Ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allynand Bacon Company.
  • Özkalp, E. (2005). Sosyolojiye giriş, 14. Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Roy, A. (2003). Factor Analysis and initial validation of the personal values in ventory. Unpublished Doctorate Dissertation, Tennessee State University, USA.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88
  • Schwartz, S. H. (1992), Universals in the content and structure of values: the oretical advances and emprical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25(45), 1-65
  • Schwartz, S. H. (1994). Are the reuniversal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S. H. (2007). Properuse of schwartz value survey: draft users manual. Erişim adresi: http://www.cross culturalcentre.homestead.com, (04.08.2019).
  • Tanyol, C. (1960). Sosyal ahlâk/lâik ahlâka giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Perihan Gözüm 0000-0003-1174-8500

Kahraman Gözüm 0000-0003-2675-2641

Orhan Deligöz 0000-0002-7144-0164

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Gözüm, P., Gözüm, K., & Deligöz, O. (2021). Üniversitelerde Akademik ve İdari Personelin Bireysel Değerler Algı Düzeylerinin Belirlenmesi (Burdur İli Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(31), 800-811. https://doi.org/10.21076/vizyoner.879485

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png