Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rüzgarda Salınan Nilüfer Filmini Bourdıeu’nün Alan ve Sermaye Kavramları Çerçevesinde Yeniden Okumak

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 34, 473 - 485, 20.05.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.991379

Öz

Bu çalışmada Rüzgarda Salınan Nilüfer filmi, orta sınıfı temsil eden iki aile özelinde Bourdieucü bir yaklaşımla; alan, sermaye ve habitus kavramları doğrultusunda sosyolojik olarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Film, yeni orta sınıfları temsil eden iki aile üzerinden bir anlatıya sahiptir. Bir yandan kültürel sermaye yoğunluğu daha düşük ancak ekonomik sermaye yoğunluğu daha yüksek olan bir aile yer alırken; diğer yandan kültürel sermaye yoğunluğu daha yüksek ancak ekonomik sermaye yoğunluğu daha düşük olan ikinci bir aile bulunmaktadır. Niteliksel yöntemle kurgulanan bu çalışma; kültürel alanda üstünlük kurma girişimleri, ekonomik alandaki farklılıklar, kültürel sermaye birikimi, yeme-içme pratikleri olarak dört kısma ayrılarak Bourdieucü bir perspektifle yorumlanmaya çalışılmıştır. Sahip oldukları kültürel sermayeye göre kültürel alanda statü elde etme mücadelesi veren ailelerin geliştirmiş olduğu stratejiler, taktikler film boyunca izleyiciye aktarılmaktadır. Orta sınıfların sahip olduğu pozisyon gereği ekonomik ve kültürel sermayeleri bağlamında şekillenen yaşam tarzları ve habituslarıyla kendilerini diğerlerinden ayrıştırmaları ve bu ayrıştırma noktasında çeşitli alanlarda diğer eyleyicilerle vermiş oldukları mücadelelerle kendilerini yeniden inşa etme girişimlerine odaklanılmıştır.

Kaynakça

  • Arun, Ö. (2014). İnce zevkler-olağan beğeniler: çağdaş Türkiye’de kültürel eşitsizliğin yansımaları. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten, (Der.), Cogito içinde (s. 167-192). Yapı Kredi Yayınları.
  • Bali, R. N. (2015). Tarz-ı hayat’tan life style’a: Yeni seçkinler, yeni mekânlar, yeni yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Pratik nedenler. (H. U. Tanrıöver, Çev.), Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2018). Bir pratik teorisi için taslak: kabiliyet üzerine üç etnoloji çalışması. N. Ökten (Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2021). Ayrım: beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (D. Fırat ve G. Berkkurt, Çev.), Nika Yayınları.
  • Bourdieu, P. ve Wacquant, L. (2021). Düşünümsel sosyolojiye davet. (N. Ökten, Çev.), İletişim Yayınları.
  • Bugge, A. B. ve Lavik, R. (2010). Eating out: Multifaceted activity on contemporary norway food. Culture and Society, 13(2), 215- 240.
  • Calhoun, C. (2014). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan, Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 77-129), İletişim Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. (E. M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.), Siyasal Kitabevi.
  • Çakar, Ö. (Yapımcı), Yüce, S. (Yönetmen). (2010). Çoğunluk [Sinema Filmi]. Özen Film.
  • Demirci, S. ve Tuna, G. I. (Yapımcı), Yüce S. (Yönetmen). (2016). Rüzgarda Salınan Nilüfer [Sinema Filmi]. Motiva Film.
  • Dikkol, S. (2020). Sosyal medya alanına Bourdieucü bir yaklaşım: Facebook üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi. 7(1), 169-188.
  • Etil, H. ve Demir, M. (2014). Pierre Bourdieu’nün bilim sosyolojisine katkısı: Alan teorisi, habitus cini ve refleksivite talebi. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten (Der.), Cogito içinde (s. 312-349). Yapı Kredi Yayınları.
  • Göker, E. (2014). Ekonomik indirgemeci mi dediniz. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 277-302). İletişim Yayınları.
  • Jourdain, A. ve Naulin, S. (2020). Pierre Bourdieu’nün kuramı ve sosyolojik kullanımları. (Ö. Elitez, Çev.), İletişim Yayınları.
  • Karademir Hazır, I. (2014). Bourdieu sonrası yeni eşitsizlik gündemleri: Kültürel sınıf analizi, beğeni ve kimlik. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten (Der.), Cogito içinde (s. 230-264). Yapı Kredi Yayınları.
  • Karademir Hazır, I., Kalaycıoğlu, S. ve Çelik, K. (2016). Orta sınıf”ların farklı kesitleri: Sınıf geçmişi, kültür pratikleri ve mesleki statü. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 19(2), 64-107.
  • Karademir Öksüz, C. ve Kaya, M. (2020). Sınıf eşitsizliğinin Bourdieu’nun sermaye ve habitus kavramları üzerinden değerlendirilmesi: Parazit filminin betimsel analizi. TRT Akademi, 5(10), 644-667.
  • Kaya, A. (2014). Pierre Bourdieu’nün pratik kuramının kilidi: Alan kavramı. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 397-419). İletişim Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar 1-2. (S. Özge, Çev.), Yayınodası Yayıncılık.
  • Oğuz, A. (Yapımcı), Irmak, Ç. (Yönetmen). (2008). Issız Adam [Sinema Filmi]. Most Prodüksiyon.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları. Ocak-Şubat-Mart (4), Nisan-Mayıs-Haziran (5), Ankara.
  • Örnek, T. (Yapımcı), Örnek, T. (Yönetmen). (2011). Kaybedenler Kulübü [Sinema Filmi]. Tiglon Film.
  • Özsöz, C. (2007). Pierre Bourdieu’nün temel kavramlarına giriş. Sosyoloji Notları Dergisi, (1), 15-21.
  • Peri, O. (Yapımcı), Sorak, Ö. F. (Yönetmen). (2011). Aşk Tesadüfleri Sever [Sinema Filmi]. Böcek Yapım.
  • Prior, N. (2013). Bourdieu and the sociology of music consumption: A critical assessment of recent developments. Sociology Compass, 7(3), 181-193.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı yayıncılık.
  • Sezer, K. ve Karaçelik, T. (Yapımcı), Sezer, K. (Yönetmen). (2019). Küçük Şeyler [Sinema Filmi]. Zebra Film.
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2014). Bourdieu ve Giddens habitus veya yapının ikiliği. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 303-366). İletişim Yayınları.
  • Tokat, M. (Yapımcı), Ketche. (Yönetmen). (2011). Romantik Komedi [Sinema Filmi]. Türkiye: Boyut Film.
  • Wacquant, L. (2014). Pierre Bourdieu hayatı, eserleri ve entellektüel gelişimi. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (53-76). İletişim Yayınları.

Re-Reading Rüzgarda Salinan Nilüfer Movie in the Framework of Bourdieu’s Concepts of Field and Capital

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 34, 473 - 485, 20.05.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.991379

Öz

In the study, the movie of Rüzgarda Salınan Nilüfer is tried to be analyzed sociologically based on a Bourdieuan approach, specific to two families representing the middle class, and in line with the concepts of space, capital and habitus. The movie has a narrative through two families representing the new middle classes. On the one part, there is a family with a lower cultural capital density but a higher economic capital density; on the other hand, there is a second family with a higher cultural capital intensity but a lower economic capital intensity. Attempts to establish supremacy in the cultural field, the differences in the economic field, the cultural capital accumulation, eating and drinking practices in the context of the movie, divided into four sections of Bourdieuan tried to be considered from one point of view. Strategies and tactics developed by families struggling to gain status in the cultural field according to their cultural capital are conveyed to the audience throughout the movie. The focus is on the middle classes separating themselves from others with their lifestyles and habitus shaped in the context of their economic and cultural capital.

Kaynakça

  • Arun, Ö. (2014). İnce zevkler-olağan beğeniler: çağdaş Türkiye’de kültürel eşitsizliğin yansımaları. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten, (Der.), Cogito içinde (s. 167-192). Yapı Kredi Yayınları.
  • Bali, R. N. (2015). Tarz-ı hayat’tan life style’a: Yeni seçkinler, yeni mekânlar, yeni yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Pratik nedenler. (H. U. Tanrıöver, Çev.), Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2018). Bir pratik teorisi için taslak: kabiliyet üzerine üç etnoloji çalışması. N. Ökten (Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2021). Ayrım: beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (D. Fırat ve G. Berkkurt, Çev.), Nika Yayınları.
  • Bourdieu, P. ve Wacquant, L. (2021). Düşünümsel sosyolojiye davet. (N. Ökten, Çev.), İletişim Yayınları.
  • Bugge, A. B. ve Lavik, R. (2010). Eating out: Multifaceted activity on contemporary norway food. Culture and Society, 13(2), 215- 240.
  • Calhoun, C. (2014). Bourdieu sosyolojisinin ana hatları. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan, Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 77-129), İletişim Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. (E. M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.), Siyasal Kitabevi.
  • Çakar, Ö. (Yapımcı), Yüce, S. (Yönetmen). (2010). Çoğunluk [Sinema Filmi]. Özen Film.
  • Demirci, S. ve Tuna, G. I. (Yapımcı), Yüce S. (Yönetmen). (2016). Rüzgarda Salınan Nilüfer [Sinema Filmi]. Motiva Film.
  • Dikkol, S. (2020). Sosyal medya alanına Bourdieucü bir yaklaşım: Facebook üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi. 7(1), 169-188.
  • Etil, H. ve Demir, M. (2014). Pierre Bourdieu’nün bilim sosyolojisine katkısı: Alan teorisi, habitus cini ve refleksivite talebi. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten (Der.), Cogito içinde (s. 312-349). Yapı Kredi Yayınları.
  • Göker, E. (2014). Ekonomik indirgemeci mi dediniz. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 277-302). İletişim Yayınları.
  • Jourdain, A. ve Naulin, S. (2020). Pierre Bourdieu’nün kuramı ve sosyolojik kullanımları. (Ö. Elitez, Çev.), İletişim Yayınları.
  • Karademir Hazır, I. (2014). Bourdieu sonrası yeni eşitsizlik gündemleri: Kültürel sınıf analizi, beğeni ve kimlik. G. Çeğin, E. Göker ve N. Ökten (Der.), Cogito içinde (s. 230-264). Yapı Kredi Yayınları.
  • Karademir Hazır, I., Kalaycıoğlu, S. ve Çelik, K. (2016). Orta sınıf”ların farklı kesitleri: Sınıf geçmişi, kültür pratikleri ve mesleki statü. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 19(2), 64-107.
  • Karademir Öksüz, C. ve Kaya, M. (2020). Sınıf eşitsizliğinin Bourdieu’nun sermaye ve habitus kavramları üzerinden değerlendirilmesi: Parazit filminin betimsel analizi. TRT Akademi, 5(10), 644-667.
  • Kaya, A. (2014). Pierre Bourdieu’nün pratik kuramının kilidi: Alan kavramı. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 397-419). İletişim Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar 1-2. (S. Özge, Çev.), Yayınodası Yayıncılık.
  • Oğuz, A. (Yapımcı), Irmak, Ç. (Yönetmen). (2008). Issız Adam [Sinema Filmi]. Most Prodüksiyon.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları. Ocak-Şubat-Mart (4), Nisan-Mayıs-Haziran (5), Ankara.
  • Örnek, T. (Yapımcı), Örnek, T. (Yönetmen). (2011). Kaybedenler Kulübü [Sinema Filmi]. Tiglon Film.
  • Özsöz, C. (2007). Pierre Bourdieu’nün temel kavramlarına giriş. Sosyoloji Notları Dergisi, (1), 15-21.
  • Peri, O. (Yapımcı), Sorak, Ö. F. (Yönetmen). (2011). Aşk Tesadüfleri Sever [Sinema Filmi]. Böcek Yapım.
  • Prior, N. (2013). Bourdieu and the sociology of music consumption: A critical assessment of recent developments. Sociology Compass, 7(3), 181-193.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı yayıncılık.
  • Sezer, K. ve Karaçelik, T. (Yapımcı), Sezer, K. (Yönetmen). (2019). Küçük Şeyler [Sinema Filmi]. Zebra Film.
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2014). Bourdieu ve Giddens habitus veya yapının ikiliği. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (s. 303-366). İletişim Yayınları.
  • Tokat, M. (Yapımcı), Ketche. (Yönetmen). (2011). Romantik Komedi [Sinema Filmi]. Türkiye: Boyut Film.
  • Wacquant, L. (2014). Pierre Bourdieu hayatı, eserleri ve entellektüel gelişimi. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (Der.), Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi içinde (53-76). İletişim Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Baş 0000-0001-7294-5108

Erken Görünüm Tarihi 20 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Baş, E. (2022). Rüzgarda Salınan Nilüfer Filmini Bourdıeu’nün Alan ve Sermaye Kavramları Çerçevesinde Yeniden Okumak. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(34), 473-485. https://doi.org/10.21076/vizyoner.991379

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838