Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Meslek Mensuplarında Mesleki Dayanışmanın İçsel Motivasyona Etkisi: Isparta İlinde Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 36, 1117 - 1131, 20.11.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1074704

Öz

Bu çalışmanın amacı muhasebe meslek mensuplarında mesleki dayanışma algısının içsel motivasyon üzerindeki etkisinin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda Isparta ilinde çalışan 190 muhasebe meslek mensubu üzerinde bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Anket çalışmasında mesleki dayanışma ve içsel motivasyon olmak üzere iki adet ölçek kullanılmıştır. İçsel motivasyon konusunda Yücel Batmaz ve Gürer (2016)’in çalışmasından yararlanılmış, mesleki dayanışma konusunda ise Çetinkaya Uslusoy (2010) ve diğer çeşitli çalışmalardan yararlanılarak muhasebeciler üzerinde mesleki dayanışma ölçeği elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler üzerinde faktör analizi, t testi, One-Way Anova, Mann-Whitney U, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda mesleki dayanışma konusunda 4 boyut ve içsel motivasyon konusunda 1 boyut elde edilmiştir. Oluşturulan 4 hipotezde mesleki dayanışmanın alt boyutları olan mesleki dayanışmanın yararları, mesleki dayanışmaya verilen önem, meslek odalarının mesleki dayanışma algısı ve mesleki dayanışmanın önündeki engellerin içsel motivasyon boyutuna olan etkileri araştırılmaktadır. Hipotez testleri neticesinde; muhasebe meslek mensuplarının ve muhasebe meslek odalarının mesleki dayanışmaya verdikleri önemin muhasebecilerin içsel motivasyonunu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağca, V. ve Ertan, H. (2008). Duygusal bağlılık içsel motivasyon ilişkisi: Antalya'da beş yıldızlı otellerde bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 135-156.
  • Arnsperger, C. ve Varoufakis, Y. (2003). Toward a theory of solidarity. Erkenntnis, 59(2), 157-188.
  • Arvidsson, B., Löfgren, H. ve Fridlund, B. (2001). Psychiatric nurses' conceptions of how a group supervision programme in nursing care influences their professional competence: a 4‐year follow‐up study. Journal of Nursing Management, 9(3), 161-171.
  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Baron, R. A. (1983). Behavior in organizations. Allyn & Bacon, Inc.
  • Brodie, K. ve Shalem, Y. (2011). Accountability conversations: Mathematics teachers’ learning through challenge and solidarity. Journal of Mathematics Teacher Education, 14(6), 419-439.
  • Çetinkaya Uslusoy, E. (2010). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ölçeğinin geliştirilmesi ve meslektaş dayanışmasının iş doyumu ile ilişkisi [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Dan, X., Xu, S., Liu, J., Hou, R., Liu, Y. ve Ma, H. (2018). Innovative behaviour and career success: Mediating roles of self-efficacy and colleague solidarity of nurses. International Journal of Nursing Sciences, 5(3), 275-280.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(1), 14–23.
  • Drury, J., Brown, R., González, R. ve Miranda, D. (2016). Emergent social identity and observing social support predict social support provided by survivors in a disaster: Solidarity in the 2010 Chile earthquake. European Journal of Social Psychology, 46(2), 209-223.
  • Fanselow, M. S. (2018). Emotion, motivation and function. Current Opinion in Behavioral Sciences, 19, 105-109.
  • George, J. M. ve Jones, G. R. (2012). Understanding and managing organizational behavior. Prentice Hall.
  • Göktepe, N., Yalçın, B., Türkmen, E., Dirican, Ü. ve Aydın, M. (2020). The relationship between nurses' work‐related variables, colleague solidarity and job motivation. Journal of Nursing Management, 28(3), 514-521.
  • Hargreaves, A. ve O’Connor, M. T. (2018). Solidarity with solidity: The case for collaborative professionalism. Phi Delta Kappan, 100(1), 20-24.
  • Herzberg, F. (1968). One more time: how do you motivate employees?. Harvard Business Review, 46(1), 53–62.
  • Iso-Ahola, S. E. (1981). Leisure counseling at the crossroads. The Counseling Psychologist, 9(3), 71-74.
  • Lewin, K. (1939). Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. American journal of sociology, 44(6), 868-896.
  • MacDonald, P., Kelly, S. ve Christen, S. (2019). A path model of workplace solidarity, satisfaction, burnout, and motivation. International Journal of Business Communication, 56(1), 31-49.
  • Mazziotta, A., Mummendey, A. ve Wright, S. C. (2011). Vicarious intergroup contact effects: Applying social-cognitive theory to intergroup contact research. Group Processes & Intergroup Relations, 14(2), 255-274.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-78.
  • Sanders, K. ve Schyns, B. (2006). Leadership and solidarity behavior: Consensus in perception of employees within teams. Personnel Review, 35, 538–556.
  • Tropp, L. R. ve Barlow, F. K. (2018). Making advantaged racial groups care about inequality: Intergroup contact as a route to psychological investment. Current Directions in Psychological Science, 27, 194–199.
  • TÜRMOB. (2021). Meslek mensubu dağılım tablosu (SM-SMMM). https://www.turmob.org.tr/istatistikler/c8172e63-2bef-4919-a863-86e403bfdf0a/meslek-mensubu-dagilim-tablosu-(sm-smmm) adresinden 14 Kasım 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Uslusoy, E. C. ve Alpar, S. E. (2013). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ve iş doyumu ile ilişkisi. H.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 154-63.
  • Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P. ve Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F. ve Tagay, Ö. (2018). Sosyal Medyada Mesleki Dayanışma: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Yardım Talepleri. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 22-32.
  • Vandenberg, F., Berghman, M. ve Schaap, J. (2021). The ‘lonely raver’: music livestreams during COVID-19 as a hotline to collective consciousness?. European Societies, 23(sup1), S141-S152.
  • Weissman, D. (2013). Two kinds of motivation: Character and reward. In Causality and Motivation (s. 51-64). De Gruyter.
  • Wheeless, L. R. (1976). Self-disclosure and interpersonal solidarity: Measurement, validation, and relationships. Human Communication Research, 3, 47–61.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S. ve Perencevich, K. C. (2004). Children's motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97(6), 299-310.
  • Wilk, S. L. ve Moynihan, L. M. (2005). Display rule" regulators": the relationship between supervisors and worker emotional exhaustion. Journal of Applied Psychology, 90(5), 917.
  • Yücel Batmaz, N. ve Gürer, A. (2016). Dönüştürücü liderliğin çalışanların içsel motivasyonu üzerindeki etkisi: Yerel yönetimlerde karşılaştırmalı bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 477-492.

The Effect of Professional Solidarity on Internal Motivation of Professional Accountants: An Investigation in Isparta

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 36, 1117 - 1131, 20.11.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1074704

Öz

The aim of the study is to determine the effect of professional solidarity perception on internal motivation among accountants. For this purpose, a survey study is conducted on 190 professional accountants working in Isparta. Two scales, namely professional solidarity and internal motivation are used in the survey study. The study of Yücel Batmaz and Gürer (2016) is used on internal motivation, and the scale of professional solidarity on accountants is obtained by using Çetinkaya Uslusoy (2010) and various other studies on professional solidarity. Factor analysis, t test, One-Way Anova, Mann-Whitney U, correlation and regression analyzes are applied on the data obtained from the research. As a result of the factor analysis, 4 dimensions on professional solidarity and 1 dimension on internal motivation are obtained. In the 4 hypotheses created, the benefits of professional solidarity, which are the sub-dimensions of professional solidarity, the importance given to professional solidarity, the perception of professional solidarity of professional chambers and the effects of obstacles in front of professional solidarity on the internal motivation dimension are investigated. As a result of hypothesis tests; it is concluded that the importance given to professional solidarity by professional accountants and professional accounting chambers affects the internal motivation of accountants.

Kaynakça

  • Ağca, V. ve Ertan, H. (2008). Duygusal bağlılık içsel motivasyon ilişkisi: Antalya'da beş yıldızlı otellerde bir inceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 135-156.
  • Arnsperger, C. ve Varoufakis, Y. (2003). Toward a theory of solidarity. Erkenntnis, 59(2), 157-188.
  • Arvidsson, B., Löfgren, H. ve Fridlund, B. (2001). Psychiatric nurses' conceptions of how a group supervision programme in nursing care influences their professional competence: a 4‐year follow‐up study. Journal of Nursing Management, 9(3), 161-171.
  • Aslan, M. ve Doğan, S. (2020). Dışsal motivasyon, içsel motivasyon ve performans etkileşimine kuramsal bir bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(26), 291-301.
  • Baron, R. A. (1983). Behavior in organizations. Allyn & Bacon, Inc.
  • Brodie, K. ve Shalem, Y. (2011). Accountability conversations: Mathematics teachers’ learning through challenge and solidarity. Journal of Mathematics Teacher Education, 14(6), 419-439.
  • Çetinkaya Uslusoy, E. (2010). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ölçeğinin geliştirilmesi ve meslektaş dayanışmasının iş doyumu ile ilişkisi [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Dan, X., Xu, S., Liu, J., Hou, R., Liu, Y. ve Ma, H. (2018). Innovative behaviour and career success: Mediating roles of self-efficacy and colleague solidarity of nurses. International Journal of Nursing Sciences, 5(3), 275-280.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(1), 14–23.
  • Drury, J., Brown, R., González, R. ve Miranda, D. (2016). Emergent social identity and observing social support predict social support provided by survivors in a disaster: Solidarity in the 2010 Chile earthquake. European Journal of Social Psychology, 46(2), 209-223.
  • Fanselow, M. S. (2018). Emotion, motivation and function. Current Opinion in Behavioral Sciences, 19, 105-109.
  • George, J. M. ve Jones, G. R. (2012). Understanding and managing organizational behavior. Prentice Hall.
  • Göktepe, N., Yalçın, B., Türkmen, E., Dirican, Ü. ve Aydın, M. (2020). The relationship between nurses' work‐related variables, colleague solidarity and job motivation. Journal of Nursing Management, 28(3), 514-521.
  • Hargreaves, A. ve O’Connor, M. T. (2018). Solidarity with solidity: The case for collaborative professionalism. Phi Delta Kappan, 100(1), 20-24.
  • Herzberg, F. (1968). One more time: how do you motivate employees?. Harvard Business Review, 46(1), 53–62.
  • Iso-Ahola, S. E. (1981). Leisure counseling at the crossroads. The Counseling Psychologist, 9(3), 71-74.
  • Lewin, K. (1939). Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. American journal of sociology, 44(6), 868-896.
  • MacDonald, P., Kelly, S. ve Christen, S. (2019). A path model of workplace solidarity, satisfaction, burnout, and motivation. International Journal of Business Communication, 56(1), 31-49.
  • Mazziotta, A., Mummendey, A. ve Wright, S. C. (2011). Vicarious intergroup contact effects: Applying social-cognitive theory to intergroup contact research. Group Processes & Intergroup Relations, 14(2), 255-274.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-78.
  • Sanders, K. ve Schyns, B. (2006). Leadership and solidarity behavior: Consensus in perception of employees within teams. Personnel Review, 35, 538–556.
  • Tropp, L. R. ve Barlow, F. K. (2018). Making advantaged racial groups care about inequality: Intergroup contact as a route to psychological investment. Current Directions in Psychological Science, 27, 194–199.
  • TÜRMOB. (2021). Meslek mensubu dağılım tablosu (SM-SMMM). https://www.turmob.org.tr/istatistikler/c8172e63-2bef-4919-a863-86e403bfdf0a/meslek-mensubu-dagilim-tablosu-(sm-smmm) adresinden 14 Kasım 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Uslusoy, E. C. ve Alpar, S. E. (2013). Hemşirelerde meslektaş dayanışması ve iş doyumu ile ilişkisi. H.Ü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 154-63.
  • Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P. ve Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F. ve Tagay, Ö. (2018). Sosyal Medyada Mesleki Dayanışma: Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Yardım Talepleri. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 22-32.
  • Vandenberg, F., Berghman, M. ve Schaap, J. (2021). The ‘lonely raver’: music livestreams during COVID-19 as a hotline to collective consciousness?. European Societies, 23(sup1), S141-S152.
  • Weissman, D. (2013). Two kinds of motivation: Character and reward. In Causality and Motivation (s. 51-64). De Gruyter.
  • Wheeless, L. R. (1976). Self-disclosure and interpersonal solidarity: Measurement, validation, and relationships. Human Communication Research, 3, 47–61.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S. ve Perencevich, K. C. (2004). Children's motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97(6), 299-310.
  • Wilk, S. L. ve Moynihan, L. M. (2005). Display rule" regulators": the relationship between supervisors and worker emotional exhaustion. Journal of Applied Psychology, 90(5), 917.
  • Yücel Batmaz, N. ve Gürer, A. (2016). Dönüştürücü liderliğin çalışanların içsel motivasyonu üzerindeki etkisi: Yerel yönetimlerde karşılaştırmalı bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 477-492.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Erhan 0000-0002-5697-490X

Oğuzhan Çarıkçı 0000-0001-8709-9071

Mahmut Sami Öztürk 0000-0002-7657-3150

Erken Görünüm Tarihi 20 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Erhan, T., Çarıkçı, O., & Öztürk, M. S. (2022). Muhasebe Meslek Mensuplarında Mesleki Dayanışmanın İçsel Motivasyona Etkisi: Isparta İlinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(36), 1117-1131. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1074704

Cited By

Meslektaş Dayanışması ve İş Motivasyonu: Hemşirelere Yönelik Bir Alan Araştırması
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1261442

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838