Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Büyükşehir Belediyelerinin Mobil Teknoloji Kullanımlarının Analizi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 38, 666 - 686, 25.05.2023
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1146306

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yaşanan hızlı değişim ve dönüşüm dalgası mobil teknolojileri hiç olmadığı kadar ön plana çıkarmıştır. Diğer teknolojik cihazlara kıyasla daha yüksek sahiplik oranı olan mobil cihazlar; vatandaşlar ve yerel yönetimler arasında, özellikle milenyum sonrasındaki dönemde, çağrı merkezleri, anlık mesajlaşma uygulamaları ve mobil uygulamalar gibi yeni iletişim kanalları açmıştır. Küresel ölçekteki erişim ve kullanım oranları göz önünde bulundurulduğunda mobil teknolojiler, çok sayıda vatandaşa/müşteriye erişme konusunda ciddi bir fırsat sunmaktadır. Kamu sektöründe daha düşük maliyetlerle daha iyi hizmet sunumu, verimlilik, hesap verebilirlik, şeffaflık, duyarlılık, yanıt verebilirlik ve geri bildirim ilkeleri çerçevesinde kurumsal kapasite sağlanması gibi avantajları olan M-Devlet ve M-Belediye çalışmaları günümüzde yeni bir demokratikleşme dalgasına neden olmaktadır. Bu çalışma ile kurumsal ve finansal açıdan görece güçlü olduğu düşünülen büyükşehir belediyelerinin mobil teknolojileri kullanım tarz ve düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Türkiye’deki büyükşehir belediyelerinin bir M-Devlet ya da M-Belediyecilik aracı olarak kullandıkları anlık mesajlaşma uygulamaları, çağrı merkezleri üzerinden sundukları mobil hizmetler ve çok çeşitli başlıklarda geliştirdikleri mobil uygulamalar web hasadı yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak, mobil uygulama ve çağrı merkezi hizmetlerinin büyükşehir belediyelerince aktif olarak kullanıldığı ancak genel olarak anlık mesajlaşma programlarının (WhatsApp ve Telegram) çok aktif ve verimli olarak kullanılmadığı saptanmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi bünyesindeki KAY 769 kodlu “Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politikaları” dersi kapsamında hazırlanmıştır. Desteği ve yönlendiriciliği sebebiyle Prof. Dr. Mete YILDIZ’a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Antalya Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.antalya.bel.tr/Content/UserFiles/Files/2021-YILI-FAALIYET-RAPORU-WEB.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • As-Saber, S. ve Hossain, K. (2008). Call centres and their role in e-governance: A developing country perspective. The Journal of Community Informatics, 4(3), 1-14.
  • BTK. (2022). Türkiye elektronik haberleşme sektörü üç aylık pazar verileri raporu. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/pazar-verileri/2022-2-kurumdisi.pdf adresinden 13 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Cumhuriyet. (2021). Türkiye'de bir ilk! İBB, whatsapp hattı açtı. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiyede-bir-ilk-ibb-whatsapp-hatti-acti-1862128 adresinden 7 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Dixon, V. K. (2009). Understanding the implications of a global village. Inquiries Journal/Student Pulse, 1(11), 1.
  • Dunleavy, P., Margetts, H., Bastow, S. ve Tinkler, J. (2005). New Public Management is dead—long live digital-era governance. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(3), 467–494.
  • Enabel. (2017). E-governance. https://www.enabel.be/sites/default/files/d4d_info_sheet_e-governance_version_2.0.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Eryılmaz, B. (2013). Kamu yönetimi: Düşünceler-yapılar-fonksiyonlar-politikalar (6. Baskı). Umuttepe Yayınları.
  • Ganapati, S. (2015). Using mobile apps in government. IBM Center for the Business of Government. https://www.businessofgovernment.org/sites/default/files/Using%20Mobile%20Apps%20in%20Government.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gaziantep Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.gaziantep.bel.tr/uploads/2022/04/2021-faaliyet-kitabi-baski-hali.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Göçoğlu, V. ve Gündüz, O. (2020). Kamu yönetimi reformlarını yeni kamu işletmeciliği bağlamında okumak. Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi (JEBPIR), 6(1), 1-16.
  • GSMA. (2018). The mobile economy 2018. https://data.gsmaintelligence.com/api-web/v2/research-file-download?id=28999769&file=The%20Mobile%20Economy%202018.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • GSMA. (2022). The mobile economy 2022. https://www.gsma.com/mobileeconomy/wp-content/uploads/2022/02/280222-The-Mobile-Economy-2022.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gürsoy, O. (2019). Akıllı kent yaklaşımı ve Türkiye’deki büyükşehirler için uygulama imkânları [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gürün, F. ve Karaçorlu, A. (2020). Bilgi toplumu ekseninde büyükşehir belediye çağrı merkezleri üzerine bir analiz. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(3), 216-228.
  • Hellström, J. (2008). Mobile phones for good governance – challenges and way forward. https://www.w3.org/2008/10/MW4D_WS/papers/hellstrom_gov.pdf adresinden 3 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Hellström, J. (2011). Mobile governance: applications, challenges and scaling-up. M. Poblet (Ed.), Mobile technologies for conflict management: Online dispute resolution, governance, participation içinde (s. 159-179). Springer.
  • Ip, R.K.F. ve Ho, A.K.W. (2015). A study of the uses of instant messaging in the government offices. Fui-Hoon Nah, F. ve Tan, C.H. (Ed.), HCI in business içinde (s. 96-105). Springer.
  • İBB. (2021). İBB’nin Whatsapp hattı hizmette. https://ibb.istanbul/arsiv/38103/ibbnin-whatsapp-hatti-hizmette adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Kayabaş, İ. (2018). Mobil teknolojiler. T.V. Yüzer ve M.E. Mutlu (Ed.), Yeni iletişim teknolojileri içinde (s. 100-133). Anadolu Üniversitesi.
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.kayseri.bel.tr/uploads/pdf/faaliyet_raporu_2021.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Khozium, M. O. (2007). E-government: an arena of mobile applications. Egyptian Computer Science (ECS) Journal, 30(1), 1-10.
  • Konya Büyükşehir Belediyesi. (2021). 2020 faaliyet raporu. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPRapor/files/xewm8+Konya_Buyuksehir_Bel_20_FR.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Kushchu, I. ve Kuscu, M. H. (2004). From e-government to m-government: facing the inevitable. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.113.2448&rep=rep1&type=pdf adresinden 4 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Mukonza, R. M. (2013). M-government in South Africa’s local government. 7th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance - ICEGOV ’13 (s. 374–375). Seoul, Republic of Korea.
  • Radicati. (2019). Instant messaging statistics report, 2019-2023. https://www.radicati.com/wp/wp-content/uploads/2019/01/Instant_Messaging_Statistics_Report,_2019-2023_Exceutive_Summary.pdf adresinden 4 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sakarya Büyükşehir Belediyesi. (2021). 2020 faaliyet raporu. https://www.sakarya.bel.tr/uploads/stratejik/w3GK0eNlCt.pdf adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Samsun Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 Faaliyet raporu. https://samsun.bel.tr/uploads/dokumanlar/7eee8369de111571fc244642534d827b626.pdf adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sobacı, M. Z. ve Köseoğlu, Ö. (2015). Yeni kamu yönetişimi: birlikte üretmenin ve işbirliğinin teorik çerçevesi. Sobacı, M. Z. ve Köseoğlu, Ö. (Ed.), Kamu yönetiminde paradigma arayışları: yeni kamu işletmeciliği ve ötesi içinde (s. 231-248). Dora.
  • Statista. (2021). Forecast number of mobile devices worldwide from 2020 to 2025 (in billions). https://www.statista.com/statistics/245501/multiple-mobile-device-ownership-worldwide/ adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Statista. (2022a). Number of mobile app downloads worldwide from 2016 to 2021. https://www.statista.com/statistics/271644/worldwide-free-and-paid-mobile-app-store-downloads/ adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Statista. (2022b). Mobile internet usage worldwide - statistics & facts. https://www.statista.com/topics/779/mobile-internet/#topicHeader__wrapper adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 adresinden 13 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Üste, R. B. ve Güzel, B. (2012). From E-governance through m-governance: Turkey applications. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4(2), 47-58.
  • Webtekno. (2021). Telegram ve Signal, Türkiye'de en çok indirilen uygulamalar arasına girdi. https://www.webtekno.com/telegram-ve-signal-turkiye-de-en-cok-indirilen-uygulamalar-arasina-girdi-h104652.html# adresinden 3 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Yavuz, N. (2015). Dijital çağ yönetişimi: Kamu yönetiminde ihtiyaç temelli bütünleşme çabası. M.Z. Sobacı ve Ö. Köseoğlu (Ed.), Kamu yönetiminde paradigma arayışları: yeni kamu işletmeciliği ve ötesi içinde (s. 273-293). Dora.

The Analysis of Mobile Technology Uses of Metropolitan Municipalities in Türkiye

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 38, 666 - 686, 25.05.2023
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1146306

Öz

The wave of rapid change and transformation in the field of information and communication technologies has brought mobile technologies to the fore as never before. Mobile devices with a higher ownership rate compared to other technological devices; has opened new communication channels such as call centers, instant messaging applications and mobile applications between citizens and local governments, especially in the post-millennium era. Considering the access and usage rates on a global scale, mobile technologies offer a serious opportunity to reach a large number of citizens/customers. M-State and M-Municipality works, which have some advantages such as better service delivery at lower costs in the public sector, providing institutional capacity within the framework of efficiency, accountability, transparency, sensitivity, responsiveness and feedback principles, are causing a new wave of democratization today. With the study, it is aimed to determine the usage style and level of mobile technologies of metropolitan municipalities, which are considered to be relatively strong in institutional and financial terms. In this context, instant messaging applications, mobile services offered through call centers and mobile applications developed in a wide variety of topics that have been conducted by Metropolitan municipalities in Türkiye as an M-state or M-municipality tool are examined by web harvesting method. As a result, it is determined that mobile applications and call center services are actively used by these metropolitan municipalities, but instant messaging programs (WhatsApp and Telegram) are not used very actively and efficiently in general.

Kaynakça

  • Antalya Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.antalya.bel.tr/Content/UserFiles/Files/2021-YILI-FAALIYET-RAPORU-WEB.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • As-Saber, S. ve Hossain, K. (2008). Call centres and their role in e-governance: A developing country perspective. The Journal of Community Informatics, 4(3), 1-14.
  • BTK. (2022). Türkiye elektronik haberleşme sektörü üç aylık pazar verileri raporu. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/pazar-verileri/2022-2-kurumdisi.pdf adresinden 13 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Cumhuriyet. (2021). Türkiye'de bir ilk! İBB, whatsapp hattı açtı. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiyede-bir-ilk-ibb-whatsapp-hatti-acti-1862128 adresinden 7 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Dixon, V. K. (2009). Understanding the implications of a global village. Inquiries Journal/Student Pulse, 1(11), 1.
  • Dunleavy, P., Margetts, H., Bastow, S. ve Tinkler, J. (2005). New Public Management is dead—long live digital-era governance. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(3), 467–494.
  • Enabel. (2017). E-governance. https://www.enabel.be/sites/default/files/d4d_info_sheet_e-governance_version_2.0.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Eryılmaz, B. (2013). Kamu yönetimi: Düşünceler-yapılar-fonksiyonlar-politikalar (6. Baskı). Umuttepe Yayınları.
  • Ganapati, S. (2015). Using mobile apps in government. IBM Center for the Business of Government. https://www.businessofgovernment.org/sites/default/files/Using%20Mobile%20Apps%20in%20Government.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gaziantep Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.gaziantep.bel.tr/uploads/2022/04/2021-faaliyet-kitabi-baski-hali.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Göçoğlu, V. ve Gündüz, O. (2020). Kamu yönetimi reformlarını yeni kamu işletmeciliği bağlamında okumak. Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi (JEBPIR), 6(1), 1-16.
  • GSMA. (2018). The mobile economy 2018. https://data.gsmaintelligence.com/api-web/v2/research-file-download?id=28999769&file=The%20Mobile%20Economy%202018.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • GSMA. (2022). The mobile economy 2022. https://www.gsma.com/mobileeconomy/wp-content/uploads/2022/02/280222-The-Mobile-Economy-2022.pdf adresinden 2 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gürsoy, O. (2019). Akıllı kent yaklaşımı ve Türkiye’deki büyükşehirler için uygulama imkânları [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gürün, F. ve Karaçorlu, A. (2020). Bilgi toplumu ekseninde büyükşehir belediye çağrı merkezleri üzerine bir analiz. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(3), 216-228.
  • Hellström, J. (2008). Mobile phones for good governance – challenges and way forward. https://www.w3.org/2008/10/MW4D_WS/papers/hellstrom_gov.pdf adresinden 3 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Hellström, J. (2011). Mobile governance: applications, challenges and scaling-up. M. Poblet (Ed.), Mobile technologies for conflict management: Online dispute resolution, governance, participation içinde (s. 159-179). Springer.
  • Ip, R.K.F. ve Ho, A.K.W. (2015). A study of the uses of instant messaging in the government offices. Fui-Hoon Nah, F. ve Tan, C.H. (Ed.), HCI in business içinde (s. 96-105). Springer.
  • İBB. (2021). İBB’nin Whatsapp hattı hizmette. https://ibb.istanbul/arsiv/38103/ibbnin-whatsapp-hatti-hizmette adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Kayabaş, İ. (2018). Mobil teknolojiler. T.V. Yüzer ve M.E. Mutlu (Ed.), Yeni iletişim teknolojileri içinde (s. 100-133). Anadolu Üniversitesi.
  • Kayseri Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 faaliyet raporu. https://www.kayseri.bel.tr/uploads/pdf/faaliyet_raporu_2021.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Khozium, M. O. (2007). E-government: an arena of mobile applications. Egyptian Computer Science (ECS) Journal, 30(1), 1-10.
  • Konya Büyükşehir Belediyesi. (2021). 2020 faaliyet raporu. http://www.sp.gov.tr/upload/xSPRapor/files/xewm8+Konya_Buyuksehir_Bel_20_FR.pdf adresinden 5 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Kushchu, I. ve Kuscu, M. H. (2004). From e-government to m-government: facing the inevitable. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.113.2448&rep=rep1&type=pdf adresinden 4 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Mukonza, R. M. (2013). M-government in South Africa’s local government. 7th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance - ICEGOV ’13 (s. 374–375). Seoul, Republic of Korea.
  • Radicati. (2019). Instant messaging statistics report, 2019-2023. https://www.radicati.com/wp/wp-content/uploads/2019/01/Instant_Messaging_Statistics_Report,_2019-2023_Exceutive_Summary.pdf adresinden 4 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sakarya Büyükşehir Belediyesi. (2021). 2020 faaliyet raporu. https://www.sakarya.bel.tr/uploads/stratejik/w3GK0eNlCt.pdf adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Samsun Büyükşehir Belediyesi. (2022). 2021 Faaliyet raporu. https://samsun.bel.tr/uploads/dokumanlar/7eee8369de111571fc244642534d827b626.pdf adresinden 6 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sobacı, M. Z. ve Köseoğlu, Ö. (2015). Yeni kamu yönetişimi: birlikte üretmenin ve işbirliğinin teorik çerçevesi. Sobacı, M. Z. ve Köseoğlu, Ö. (Ed.), Kamu yönetiminde paradigma arayışları: yeni kamu işletmeciliği ve ötesi içinde (s. 231-248). Dora.
  • Statista. (2021). Forecast number of mobile devices worldwide from 2020 to 2025 (in billions). https://www.statista.com/statistics/245501/multiple-mobile-device-ownership-worldwide/ adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Statista. (2022a). Number of mobile app downloads worldwide from 2016 to 2021. https://www.statista.com/statistics/271644/worldwide-free-and-paid-mobile-app-store-downloads/ adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Statista. (2022b). Mobile internet usage worldwide - statistics & facts. https://www.statista.com/topics/779/mobile-internet/#topicHeader__wrapper adresinden 1 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 adresinden 13 Ekim 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Üste, R. B. ve Güzel, B. (2012). From E-governance through m-governance: Turkey applications. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 4(2), 47-58.
  • Webtekno. (2021). Telegram ve Signal, Türkiye'de en çok indirilen uygulamalar arasına girdi. https://www.webtekno.com/telegram-ve-signal-turkiye-de-en-cok-indirilen-uygulamalar-arasina-girdi-h104652.html# adresinden 3 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Yavuz, N. (2015). Dijital çağ yönetişimi: Kamu yönetiminde ihtiyaç temelli bütünleşme çabası. M.Z. Sobacı ve Ö. Köseoğlu (Ed.), Kamu yönetiminde paradigma arayışları: yeni kamu işletmeciliği ve ötesi içinde (s. 273-293). Dora.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oğuzhan Gürsoy 0000-0003-2727-1049

Erken Görünüm Tarihi 22 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Gürsoy, O. (2023). Türkiye’deki Büyükşehir Belediyelerinin Mobil Teknoloji Kullanımlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(38), 666-686. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1146306

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png