Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hiper Yerel Gazeteciliğin Türkiye’de Sürdürülebilirliği: Sektör Temsilcileri Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 39, 1061 - 1076, 25.08.2023
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1208502

Öz

Vatandaş gazeteciliğinin yerel boyutunu ifade etmek için kullanılan hiper yerel gazetecilik, yerel medyaya yeni bir bakış getirmiştir. Hiper yerel gazetecilik; küçük kasaba veya mahallede, toplulukların haberlerinin vatandaşlarca bir medya kuruluşu bünyesinde aktarıldığı gazetecilik türüdür. Hiper yerel gazetecilikte yerel halk, haberin kaynağı olmanın dışında haberi üretip yayınlayabilmektedir. Hiper yerel gazeteciliği diğer yerel gazetecilik yapılarından ayıran en temel özelliklerinden biri de pozitif haber üretimidir. Hiper yerel gazetecilik özellikle okuyucu ile medya arasındaki ilişkinin yeniden kuvvetlenmesi ve sürdürülebilir hale gelmesi için umut vadeden bir model olarak karşımıza çıkmaktadır. Medyada kendisine yer bulamayan küçük topluluklara ulaşılması, muhabirlerin ulaşamayacağı noktalarda yeni bir haber ağı oluşturulması ve haber ağının genişletilmesine önemli bir katkı sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, hiper yerel gazeteciliğin yerel basına getireceği olumlu olumsuz yönleri betimlemektir. Çalışmada Adana yerel basını örneklem olarak alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak nitel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada hiper yerel gazeteciliğin haber içeriklerini çeşitlendireceği, tirajı arttıracağı, vatandaş haberciliğinin daha sistemli hale geleceği ve bütün bunların yerel basın için önemli katkılar sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan çıkan diğer bir sonuç ise bu olumlu katkıların olabilmesi için öncelikle okurlara eğitim verilmesi, okurdan gelen haber için ayrı bir editörün bulunması ve bunun için ekonomik desteğin gerekliliğidir.

Kaynakça

  • Carson, A., Muller, D. Martin, J. ve Simons, M. (2016). A new symbiosis? Opportunities and challenges to hyperlocal journalism in the digital age. Media International Australia, 161(1) 132–146. https://doi.org/10.1177/1329878X16648390
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel basında yeni medya ve sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı: Kocaeli’de yayımlanan yerel gazetelerin internet siteleri üzerine bir inceleme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 2(5), 19- 31. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2011.4.002.x
  • D’heer, E. ve Paulussen, S. (2013). The use of citizen journalism for hyperlocal news production. Recherches en Communication, 2013(39), 151-164.
  • Dovbysh, O. (2021). Do digital technologies matter? How hyperlocal media is re-configuring the media landscape of a Russian province. Journalism, 22(12), 2955-2970. http://10.1177/1464884920941966
  • Erdem, B. N. (2007). 12 Eylül İhtilali’nin yerel basın haber seçimleri üzerindeki etkisi: Hakimiyet gazetesi örneği. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 111-138). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Erdem, B. N. (2017). Medyadaki mülkiyet ilişkilerinin yereldeki dönüşümü: Haber medya grubu örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, (61), 337-362. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7235
  • Gezgin, S. (2007). Türkiye’de yerel basın. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 177-196). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihi’nde yerel gazetecilik (1. Baskı). İnkılâp Kitabevi.
  • Girgin, A. (2009). Türkiye’de yerel basın (3. Baskı). Der Yayınları.
  • Gündüz, U. (2007). Kurtuluş Savaşı’nda yerel basının gücü. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 89-106). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gürcan, H. İ. ve Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de internet gazeteciliği açısından yerel basının genel görünümü ve bölgeler arası bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
  • Gürcan, H. İ. ve Bayram, B. (2005). Yerel haberlerin internet ortamında görünmeleri Denizli, Eskişehir ve Erzurum örnekleminde bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4), 53-62.
  • Jati, R. P. (2022). Advancing local culture through hyperlocal media. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU), 9(2), 362-369. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v9i2.3522
  • Negreira-Rey, M.-C. ve López-García, X. (2021). A decade of research on hyperlocal media: An international approach to a new media model. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), 1-12. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11082
  • Örnebring H. ve Rowe, E. H. (2022). The media day, revisited: Rhythm, place and hyperlocal information environments. Digital Journalism, 10(1), 23-42. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1884988
  • Özcan, A. (2016). Yeni iletişim teknolojileri, yerel gazetecilik ve yerellik algısı. Marmara İletişim Dergisi, 2016(26), 17-36.
  • Paulussen, S. ve D'heer, E. (2013) Using citizens for community journalism. Journalism Practice, 7(5), 588-603. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.756667
  • Potts, M. (2007). Journalism: Its intersection with hyperlocal web sites. Nieman Reports, 61(4), 66-67.
  • Polat, N. H. (2002). Türkiye’de yerel basının gelişimine kısa bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2002(12), 7-25.
  • Seed, D. (2017). Lean canvas planning in entrepreneurial hyperlocal media: a case study. 4. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics, 14(4), 34-38.
  • Selçuk, U. ve Soyer, N. (2012) Atatürk dönemi Adana’da yerel basın (1923-1938). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(10). 165-204.
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. R. Altunışık, E. Gegez, E. Koç, Ü. Sığrı, A. Yüksel, H. Boz ve E. Yıldız (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Yeni perspektifler (1. Baskı) içinde (s. 471-518). Seçkin Yayıncılık.
  • Tunca, L. ve Çağlar, N. (2022). Yerel gazetelerde dijital dönüşüm: Antalya yerel gazeteleri üzerinden bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(34), 603-618. https://doi.org/10.21076/vizyoner.949834
  • Turner, J. (2021). Someone should do something: Exploring public sphere ideals in the audiences of UK hyperlocal media facebook pages. Journalism Studies, 22(16), 2236-2255. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1991837
  • TÜİK. (2022). Yazılı medya ve uluslararası standart kitap numarası istatistikleri 2021, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve-Uluslararasi-Standart-Kitap-Numarasi-Istatistikleri-2021-45833 adresinden 30 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Uçak, O. ve Erkal, A. (2019). Osmanlı'dan günümüze Türkiye'de yerel basının gelişim süreci. Selçuk İletişim, 12(1), 92-122. https://doi.org/10.18094/josc.397938
  • Ulus, S. (1993). Yerel basınımız. Marmara İletişim Dergisi, (3), 77-88.
  • Ural, S. ve Soyer, N. (2012) Atatürk dönemi Adana’da yerel basın (1923-1938). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(10). 165-204.
  • White, D., Pennycook, L., Perrin, W. ve Hartley, S. (2017). The future’s bright but the future’s local- the rise of hyperlocal journalism in the United Kingdom. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.1386/ajms.6.1.71_1
  • Yavalar, D. (2011). Yönetici ve çalışanlar perspektifinde Kocaeli medyası ve sorunları. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 146-165.
  • Yıldız, F. ve Ünal, S. (2021). Millî Mücadele’den günümüze yerel bir gazete: Yeni Adana. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 223-234. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1026735
  • Yılmaz, M. (2011). 2009 yerel seçimlerinin Türk blog ve forum ortamlarına yansımaları. ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 171-188.
  • Yolcu, Ö. I. (2007). Yerel gazetelerin internet ortamındaki görünümü. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 435-474). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.

Sustainability of Hyper Local Journalism in Turkey: A Study on Sector Representatives

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 39, 1061 - 1076, 25.08.2023
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1208502

Öz

Hyperlocal journalism that was the first used in 2004 is a type of journalism in which the news of communities in a small town or neighborhood is conveyed by citizens within a media outlet. In hyperlocal journalism, local people can produce and broadcast news as well as being the source of the news. One of the main features of hyperlocal journalism differentiates from local media is positive news production. Hyperlocal journalism is a promising model to the relationship between readers and media. Reaching small communities that cannot find a place in the media contributes to the formation of a new news network and to the expansion. The aim of the study is to describe positive and negative aspects of hyperlocal journalism to the local press. Adana local press is taken as a sample in the study. Qualitative research is conducted using the semi-structured interview method. In the research, it is concluded that hyperlocal journalism would diversify the news content, increase the circulation, citizen journalism would become more systematic, and all these would make significant contributions to the local press. Another result of the research is that in order to make these positive contributions, first of all, the readers should be educated, and economic support is needed for this.

Kaynakça

  • Carson, A., Muller, D. Martin, J. ve Simons, M. (2016). A new symbiosis? Opportunities and challenges to hyperlocal journalism in the digital age. Media International Australia, 161(1) 132–146. https://doi.org/10.1177/1329878X16648390
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel basında yeni medya ve sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı: Kocaeli’de yayımlanan yerel gazetelerin internet siteleri üzerine bir inceleme. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 2(5), 19- 31. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2011.4.002.x
  • D’heer, E. ve Paulussen, S. (2013). The use of citizen journalism for hyperlocal news production. Recherches en Communication, 2013(39), 151-164.
  • Dovbysh, O. (2021). Do digital technologies matter? How hyperlocal media is re-configuring the media landscape of a Russian province. Journalism, 22(12), 2955-2970. http://10.1177/1464884920941966
  • Erdem, B. N. (2007). 12 Eylül İhtilali’nin yerel basın haber seçimleri üzerindeki etkisi: Hakimiyet gazetesi örneği. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 111-138). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Erdem, B. N. (2017). Medyadaki mülkiyet ilişkilerinin yereldeki dönüşümü: Haber medya grubu örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, (61), 337-362. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7235
  • Gezgin, S. (2007). Türkiye’de yerel basın. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 177-196). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihi’nde yerel gazetecilik (1. Baskı). İnkılâp Kitabevi.
  • Girgin, A. (2009). Türkiye’de yerel basın (3. Baskı). Der Yayınları.
  • Gündüz, U. (2007). Kurtuluş Savaşı’nda yerel basının gücü. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 89-106). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gürcan, H. İ. ve Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de internet gazeteciliği açısından yerel basının genel görünümü ve bölgeler arası bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
  • Gürcan, H. İ. ve Bayram, B. (2005). Yerel haberlerin internet ortamında görünmeleri Denizli, Eskişehir ve Erzurum örnekleminde bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4), 53-62.
  • Jati, R. P. (2022). Advancing local culture through hyperlocal media. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU), 9(2), 362-369. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v9i2.3522
  • Negreira-Rey, M.-C. ve López-García, X. (2021). A decade of research on hyperlocal media: An international approach to a new media model. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), 1-12. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11082
  • Örnebring H. ve Rowe, E. H. (2022). The media day, revisited: Rhythm, place and hyperlocal information environments. Digital Journalism, 10(1), 23-42. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1884988
  • Özcan, A. (2016). Yeni iletişim teknolojileri, yerel gazetecilik ve yerellik algısı. Marmara İletişim Dergisi, 2016(26), 17-36.
  • Paulussen, S. ve D'heer, E. (2013) Using citizens for community journalism. Journalism Practice, 7(5), 588-603. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.756667
  • Potts, M. (2007). Journalism: Its intersection with hyperlocal web sites. Nieman Reports, 61(4), 66-67.
  • Polat, N. H. (2002). Türkiye’de yerel basının gelişimine kısa bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 2002(12), 7-25.
  • Seed, D. (2017). Lean canvas planning in entrepreneurial hyperlocal media: a case study. 4. Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics, 14(4), 34-38.
  • Selçuk, U. ve Soyer, N. (2012) Atatürk dönemi Adana’da yerel basın (1923-1938). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(10). 165-204.
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. R. Altunışık, E. Gegez, E. Koç, Ü. Sığrı, A. Yüksel, H. Boz ve E. Yıldız (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Yeni perspektifler (1. Baskı) içinde (s. 471-518). Seçkin Yayıncılık.
  • Tunca, L. ve Çağlar, N. (2022). Yerel gazetelerde dijital dönüşüm: Antalya yerel gazeteleri üzerinden bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(34), 603-618. https://doi.org/10.21076/vizyoner.949834
  • Turner, J. (2021). Someone should do something: Exploring public sphere ideals in the audiences of UK hyperlocal media facebook pages. Journalism Studies, 22(16), 2236-2255. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1991837
  • TÜİK. (2022). Yazılı medya ve uluslararası standart kitap numarası istatistikleri 2021, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve-Uluslararasi-Standart-Kitap-Numarasi-Istatistikleri-2021-45833 adresinden 30 Temmuz 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Uçak, O. ve Erkal, A. (2019). Osmanlı'dan günümüze Türkiye'de yerel basının gelişim süreci. Selçuk İletişim, 12(1), 92-122. https://doi.org/10.18094/josc.397938
  • Ulus, S. (1993). Yerel basınımız. Marmara İletişim Dergisi, (3), 77-88.
  • Ural, S. ve Soyer, N. (2012) Atatürk dönemi Adana’da yerel basın (1923-1938). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(10). 165-204.
  • White, D., Pennycook, L., Perrin, W. ve Hartley, S. (2017). The future’s bright but the future’s local- the rise of hyperlocal journalism in the United Kingdom. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.1386/ajms.6.1.71_1
  • Yavalar, D. (2011). Yönetici ve çalışanlar perspektifinde Kocaeli medyası ve sorunları. Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 146-165.
  • Yıldız, F. ve Ünal, S. (2021). Millî Mücadele’den günümüze yerel bir gazete: Yeni Adana. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(3), 223-234. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1026735
  • Yılmaz, M. (2011). 2009 yerel seçimlerinin Türk blog ve forum ortamlarına yansımaları. ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 171-188.
  • Yolcu, Ö. I. (2007). Yerel gazetelerin internet ortamındaki görünümü. S. Gezgin (Ed.) Türkiye’de yerel basın (1. Baskı) içinde (s. 435-474). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neziha Kartal 0000-0003-2687-1042

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Kartal, N. (2023). Hiper Yerel Gazeteciliğin Türkiye’de Sürdürülebilirliği: Sektör Temsilcileri Üzerine Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(39), 1061-1076. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1208502

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png