Üniversiteler, öğrencilerin gelecek hedeflerini inşa etmelerinde oldukça değerli bir yere sahiptir. Öğrenciler eğitim-öğrenim faaliyetlerinde birçok etkenle rekabet halindedir. Araştırmada literatürde oldukça sınırlı çalışılan, üniversite öğrencilerinin akademik rekabetlerini ve hedef belirleme yaklaşımlarını ölçmek amacı ile beş farklı değişken oluşturulmuştur. Bu değişkenlerden birinde öğrencilerin hedef belirlemesinde etkili olan; hedeflerine bağlılıkları ve akademik çabaları incelenmiştir. Diğer taraftan öğrencilerin akademik rekabet düzeyleri; pozitif akademik rekabet, kişisel gelişim rekabeti ve akademik kıskançlık rekabeti ölçekleri oluşturulmuştur. Araştırma örneklemi Bayburt Üniversitesi’nde farklı seviyelerde eğitimi devam eden 391 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın genel modelinde öğrencilerin pozitif akademik rekabet düzeylerinin; hedeflerine bağlılığı, kişisel gelişim rekabetlerini ve akademik kıskançlık rekabetlerini pozitif yönde etkilemiştir. Öğrencilerin akademik kıskançlık rekabetleri hedeflerine bağlılıklarını negatif, hedeflerine bağlılıkları ise akademik çabalarını pozitif yönde etkilemiştir. Spesifik modellerde öğrencilerin akademik çaba, akademik kıskançlık rekabeti, not ortalaması, hedef sayısı, eğitim düzeyi ve aylık gelirlerinin düzenleyici, kişisel gelişim rekabetinin ise aracı etkileri olmuştur.
Akademik Çaba Hedefe Bağlılık Pozitif Akademik Rekabet Kişisel Gelişim Rekabeti Akademik Kıskançlık Rekabeti.
Bu çalışma için Bayburt Üniversitesi Etik Kurulundan 122626-51 karar sayılı ve 07.03.2023 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Universities have a very valuable place in helping students build their future goals. Students compete with many factors in their educational activities. In the study, five different variables are created to measure the academic competition and goal-setting approaches of university students, which are very limited in the literature. One of these variables, which is effective in students' goal setting; their commitment to their goals and academic efforts are examined. On the other hand, the academic competition levels of the students; positive academic competition, personal development competition, and academic jealousy competition scales are created. The research sample consists of 391 students studying at different levels at Bayburt University. In the general model of the study, positive academic competition levels of students; commitment to their goals, personal development rivalries, and academic jealousy rivalries affect positively. Students' academic jealousy rivalries negatively affect their commitment to their goals, and their commitment to their goals positively affect their academic efforts. In specific models, students' academic effort, academic jealousy competition, grade point average, number of goals, education level, and monthly incomes are the moderators, while personal development competition has mediator effects.
Academic Effort Goal Commitment Positive Academic Competition Personal Growth Competition Academic Jealousy Competition
For this study the approval of ethical committee no 122626-51 dated 07.03.2023 was taken from the Ethical Committee, Bayburt University.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 41 |