Course books which are indispensable for education, have undergone important changes with the requirements of the information age, especially language course books were most affected by it. In today's language teaching, technological tools are frequently used as much as books. These facilitate the work of teachers and students and pave the way for an enjoyable and entertaining teaching. In addition, the Council of Europe, which aims to raise multilingual and multicultural individuals, published the CEFR in the beginning of 21st century a to carry out language teaching in a systematic way, and accepted the Action-Oriented Approach, which teaches languages through actions. In the study, the second language French “Nouveau Bien Sûr! A1.1” book content and
method usage were examined. As a result, it’s seen that its technological elements should be enriched and the educational content should be renewed in line with the interests of the students. In addition, it’s seen that there are no other books in the field, the content is colorful, colorful and suitable for student levels, the subjects are associated with other course, and it teaches language with fun and original activities. It’s observed that the content reflects the characteristics of Communicative, Active and ActionOriented Approaches, the activities supported by cultural elements are ordered from easy to difficult, from concrete to abstract, and the use of language is emphasized
French second Language CEFR Action-Oriented Approach Content Technology Culture Nouveau Bien Sûr!A.1
Eğitim-öğretimin süreçlerinin vazgeçilmezi olan ders materyallerinin bilgi ve teknoloji çağının gerekleri doğrultusunda önemli bir değişim geçirdiği görülmektedir. Bu değişimden en çok etkilenen dil dersi kitaplarıdır. Dil öğretiminde kitaplara kadar multimedya araç-gereçleri de sıklıkla kullanılmaktadır. Bu öğeler, öğretmen ve öğrencilerin işini kolaylaştırarak her daim keyifli ve eğlenceli bir öğretiminin önünü açmaktadır. Bununla birlikte çok dilli ve kültürlü bireyler yetiştirmeyi amaçlayan Avrupa Konseyi, yüzyılın başında dil öğretimini sistematik bir biçimde gerçekleştirmek için Avrupa Ortak Başvuru Metnini (OBM) yayımlamış, ortak eylemlerle dil öğreten Eylem Odaklı Yöntemi alana kazandırmıştır. Çalışmada doküman analizi yöntemiyle, Fransızca “Nouveau Bien Sûr! A1.1” kitabı içeriği ve yöntem kullanımı incelenmiştir. Sonuç olarak, kitabın teknolojik öğelerinin zenginleştirilmesi, eğitsel içeriğin öğrencilerin ilgi alanları doğrultusunda yenilenmesi gerektiği görülmektedir. Ayrıca alanda başka kitabın olmadığı, içeriğin görselli, rengârenk ve öğrenci düzeylerine uygun olduğu, konuların diğer derslerle ilişkilendirildiği, eğlenceli ve özgün etkinliklerle dilin öğretildiği görülmektedir. İçeriğin İletişimsel, Aktif ve Eylem Odaklı Yöntemlerin özelliklerini yansıtması, kültürel öğelerle desteklenen etkinliklerin kolaydan zora, somuttan soyuta sıralandığı, dilin kullanımının ön plana çıkarıldığı gözlemlenmektedir.
İkinci yabancı dil Fransızca OBM Eylem Odaklı Yöntem İçerik Teknoloji Kültür Nouveau Bien Sûr! A1.1
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |