Arap yarımadasında hakim kültür, dini açıdan şirk; siyasi açıdan
ise asabiyetti. Değerler karmaşası olan şirk ve adaletsizlikleri meşru
kılan asabiyet kültürü nedeniyle Evs-Hazrec, Arap yarımadasında
iç savaşı en yoğun yaşayan kabile olmuştur. Bir asrı aşan
bu çatışma süreci, bir kısır döngü olmasının yanı sıra Medine’yi
de yaşanmaz hale getirmiştir. Medineli Müslümanlar, İslam’ı kabul
ederek bu iki unsurun yerine İslam’ı koymuşlardır. Evs-Hazrec,
başta Kureyş olmak üzere tüm müşrikleri karşısına alıp İslam’ın
sancaktarlığını yapmış; mal, can ve nesil olmak üzere her şeyini
kaybetme pahasına da olsa bu uğurda ısrarcı olmuştur. Ancak İslam
Tarihi alanında yapılan çalışmalarda Ensar kimliği genelde yapılan
maddi fedakârlıklar öne çıkartılmak suretiyle tanıtılır. Kendileri
ise hiç bir zaman bu husus üzerinden Ensar’ı tanımlamamıştır.
Ensar’ı tanıyabilmek için bu karakteri meydan getiren unsurları
bilmek gerekir. Biz bu çalışmamız ile Ensar kimliğini oluşturan
unsurların kendi iç çatışmalarının oluşturduğu yıkımlar başta olmak
üzere, ilahi yardım, Hz. Peygamber’in yoğun gayretleri, kendi
fedakârlıkları ve cesaretleri olduğunu gördük. Tüm bu etkenler ile
Ensar kimliğinin kabile kültürüne alternatif oluşturduğunu ve bir
sıfatın nasıl nesep olarak işlev gördüğünü tespit ettik.
The dominant culture of pre-Islam Arabia was politeism and asabiyyah,
one representing the religious culture the other the political.
Due to shirk which represent a confusion of values and asabiyyah
which legitimizes social injustice, the tribes of Aws and Hazrech
engaged a fierce civil war. The war continued for about a century
and made Madinah an unlivable place. By embracing Islam, the
Madinan tribes replaced these dynamics with those of Islam; after
which Aws and Hazrech became the forebearers of the new faith.
Challenging the most powerful tribe of Arabia, the Quraysh, they
risk their lives, property, and family members. We seek to find out
how this Ansar identity became an alternative to tribal culture and
how this new character shaped the new Islamic community.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2016 |
Kabul Tarihi | 11 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.