Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muka, Tasdiya and Salât in The Jahiliyya Period whithin The Scope of Anfâl 8/35

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 173 - 206, 30.05.2017

Öz

A lot of verses in the Quran contain details and information about

the period of Jahiliyyah. For this reason, any information about

the period of the Jahiliyyah contributes to a better understanding

of the Quran. The correct understanding and interpretation of the

information conveyed by the Quran is also extremely important.

This article discusses the existence of any worship practice of

Namaz similar to the one in its present day form in the Jahiliyyah

period. The 35th verse of Enfal Sura is one of the most important

verses for good understanding of this subject. This verse is one

of the most important arguments of the people who claim that

polytheist were aware of the practice of Namaz. In this research,

it emerged that the concept of Namaz was not present in its current

sense. Analysis of other verses related to this subject also

supports this idea. Therefore, the concept of worship ritual of the

polytheists in the Jahiliyyah mentioned in the Quran is different
























than the concept of Namaz in Islam.

Kaynakça

  • Abdu’d-Daim, Ebu’l-Abbas Şihabuddin Ahmet b. Yusuf, Ed-durru’l-masun fi Kitabi’l- Maknun, Thk: Ahmet Muhammed el-Hırat, Şam, Daru’l-Kalem, ty.
  • Ahmet, Halil, Kitabu’l-ayn, Thk. Mehdi Mahzumi, İbrahim es- Samerraî, Mektebetü’l- hilâl, ty.
  • Alî, Cevad, Cahiliye’den İslam’a İbadet Tarihi, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Âlûsî, Ebü’s-Senâ Şihâbüddîn Mahmûd b. Abdillâh b. Mahmûd el-Hüseynî Rûhu’lme’ânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-azîm ve’s-seb’i’l-meŝânî, Thk. Ali Abdülbarî Atiyye, Beyrut, Darü’l- Kütübi’l-ilmiyye, 1415.
  • Alûsî, es-Seyyid Mahmud Şükrî el-Alûsî el-Bağdâdî, Thk. Muhammed Behçet el- Eserî, Bulûğu’l-Erab fî Ma’rifeti Ahvâli’l-‘Arab, Dâru’l-Kitabi’l-Mısrî, t.y.
  • Apak, Adem, Ana Hatlarıyla İslam Öncesi Arap Tarihi Ve Kültürü, İstanbul, Ensar Yayınları.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsîri, İstanbul, Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • Azimli, Mehmet, Cahiliye’yi Farklı okumak, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Balcı, İsrafil, Hz. Peygamber ve Namaz, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Begavî, Ebû Muhammed Muhyissünne el-Hüseyn b. Mes‘ûd b. Muhammed el- Ferrâ (ö. 516/1122), Meâlimü’t-Tenzîl, fi Tefsîri’l-Kur’ân Thk. Abdurrezzak el-Mehdî, Beyrut, Dâru İhyâi’t-türâsi’l-Arabî, h. 1420.
  • Belhî, Ebü’l-Hasen Mukâtil b. Süleymân b. Beşîr el-Ezdî Tefsîru Mukâtil b. Süleymân, Thk. Abdullah Mahmûd Şehhâte, Beyrut, Dârü İhyâi’t-türâs, 1423.
  • Derveze, Muhammed İzzet (ö. 1888-1984), et-Tefsîrü’l-Hadîs, Ebû Hafs Siracuddin Ömer b. Ali. b. Adil, el-Lubâb fi-ulumi’l-kitab, Thk. Adil Ahmet Abdulmevcut, Beyrut, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1998.
  • Ebû Zehre, Muhammed b. Ahmed b. Mustafa b. Ahmed el Ma’ruf bi Ebî Zehre(ö. 1898-1974), Zehretu’t-Tefâsîr, 10 c. y.y., Dârü’l-Fikri’l-Arabî, t.y.
  • Endelüsî, Ebû Hayyân Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân (ö. 745/1344), el-Bahrü’l-muhît, Thk. Sıdkî Muhammed Cemîl, Beyrut, Daru’l- Fikr, 1420.
  • Endülûsî, Ebû Muhammed Abdülhak b. Ğalib b. Abdurrahmân b. İbn Atiyye, el- Muharreru’l-Vecîz fî Tefsîri’l-Kitabi’l-Azîz, Thk., Abdusselâm Abdu eş-Şâfiî Muhammed, Beyrut, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1422.
  • Feyyumi, Muhammed İbrahim, Tarihu’l-fikr ed-dinî el Cahilî, Daru’l-Fikri’l-Arabi, 1994.
  • Fîrûzâbâdî, Ebü’t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya‘kūb b. Muhammed, Besairu zevi’t-temyiz fî letâifi’l-kitâbi’l-azîz, Thk. Muhammed Ali en-Neccâr, Kahire, İhyaü’t-Turasi’l- Arabi.
  • Halebî, Ebü’l-Ferec Nûrüddîn Alî b. Burhâniddîn İbrâhîm b. Ahmed, es-Sîretü’l- Halebiyye İnsânü’l-‘uyûn fî sîreti’l-emîni’l-me’mûn ,Beyrut, Dârü’l-Kütübi’lİlmiyye, 1427.
  • Hanbelî, İbn Receb, Revâ’i’i’t-Tefsir, Arabistan, Darü’l-Asime
  • Himyerî, Ebû Muhammed Cemâlüddîn Abdülmelik b. Hişâm b. Eyyûb el-Meâfirî el-Basrî el-Mısrî, es-Sîretü’n-nebeviyye li-İbn Hişâm, Thk. Mustafa es-Sekâ - İbrâhim el-Ebyârî - Abdülhafîz eş-Şelebî, Kahire, yy.
  • ibn Cüzey, Ebü’l-Kasım Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Abdullah (ö. 741/1340), et-Teshîl li-ulûmi’t-tenzîl, Thk. Abdullah el-Halidî, Beyrut, Şeriketu Dârü’l-Erkâm b. Ebi’l-Erkâm, 1416.

Enfâl 35. Âyetİ Çerçevesinde Câhiliye'de Mukâ, Tasdiye ve Salat

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 173 - 206, 30.05.2017

Öz

Kur’an’ın pek çok ayeti Cahiliye dönemine dair bilgiler içermektedir.

Bu sebeple Cahiliye dönemine ait her bilgi Kur’an’ın daha iyi

anlaşılmasına katkı sağlar. Kur’an’ın aktardığı bu bilgilerin doğru

anlaşılması ve ne kast ettiği de son derece önemlidir. Bu makale

Cahiliye devrinde günümüz anlamıyla bir namaz ibadetinin olup

olmadığını tartışmaktadır. Enfal 35. ayeti, konunun iyi anlaşılması

için üzerinde durulan en önemli ayetlerdendir. Zira namaz

ibadetinin müşriklerce bilindiğini iddia edenlerin en önemli argümanlarından

birisi de bu ayettir. Araştırmada günümüz mefhumuyla

bir namaz ibadetinin Cahiliye döneminde olmadığı ortaya

çıkmıştır. Konuyla ilgili incelenen ayetler de bu mefhumu

desteklemiştir. Dolayısıyla Kur’an’da Cahiliye müşriklerinin salatı





















olarak zikredilen ritüeller ile namaz ibadeti birbirinden farklıdır.

Kaynakça

  • Abdu’d-Daim, Ebu’l-Abbas Şihabuddin Ahmet b. Yusuf, Ed-durru’l-masun fi Kitabi’l- Maknun, Thk: Ahmet Muhammed el-Hırat, Şam, Daru’l-Kalem, ty.
  • Ahmet, Halil, Kitabu’l-ayn, Thk. Mehdi Mahzumi, İbrahim es- Samerraî, Mektebetü’l- hilâl, ty.
  • Alî, Cevad, Cahiliye’den İslam’a İbadet Tarihi, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Âlûsî, Ebü’s-Senâ Şihâbüddîn Mahmûd b. Abdillâh b. Mahmûd el-Hüseynî Rûhu’lme’ânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-azîm ve’s-seb’i’l-meŝânî, Thk. Ali Abdülbarî Atiyye, Beyrut, Darü’l- Kütübi’l-ilmiyye, 1415.
  • Alûsî, es-Seyyid Mahmud Şükrî el-Alûsî el-Bağdâdî, Thk. Muhammed Behçet el- Eserî, Bulûğu’l-Erab fî Ma’rifeti Ahvâli’l-‘Arab, Dâru’l-Kitabi’l-Mısrî, t.y.
  • Apak, Adem, Ana Hatlarıyla İslam Öncesi Arap Tarihi Ve Kültürü, İstanbul, Ensar Yayınları.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsîri, İstanbul, Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • Azimli, Mehmet, Cahiliye’yi Farklı okumak, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Balcı, İsrafil, Hz. Peygamber ve Namaz, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2015.
  • Begavî, Ebû Muhammed Muhyissünne el-Hüseyn b. Mes‘ûd b. Muhammed el- Ferrâ (ö. 516/1122), Meâlimü’t-Tenzîl, fi Tefsîri’l-Kur’ân Thk. Abdurrezzak el-Mehdî, Beyrut, Dâru İhyâi’t-türâsi’l-Arabî, h. 1420.
  • Belhî, Ebü’l-Hasen Mukâtil b. Süleymân b. Beşîr el-Ezdî Tefsîru Mukâtil b. Süleymân, Thk. Abdullah Mahmûd Şehhâte, Beyrut, Dârü İhyâi’t-türâs, 1423.
  • Derveze, Muhammed İzzet (ö. 1888-1984), et-Tefsîrü’l-Hadîs, Ebû Hafs Siracuddin Ömer b. Ali. b. Adil, el-Lubâb fi-ulumi’l-kitab, Thk. Adil Ahmet Abdulmevcut, Beyrut, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1998.
  • Ebû Zehre, Muhammed b. Ahmed b. Mustafa b. Ahmed el Ma’ruf bi Ebî Zehre(ö. 1898-1974), Zehretu’t-Tefâsîr, 10 c. y.y., Dârü’l-Fikri’l-Arabî, t.y.
  • Endelüsî, Ebû Hayyân Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân (ö. 745/1344), el-Bahrü’l-muhît, Thk. Sıdkî Muhammed Cemîl, Beyrut, Daru’l- Fikr, 1420.
  • Endülûsî, Ebû Muhammed Abdülhak b. Ğalib b. Abdurrahmân b. İbn Atiyye, el- Muharreru’l-Vecîz fî Tefsîri’l-Kitabi’l-Azîz, Thk., Abdusselâm Abdu eş-Şâfiî Muhammed, Beyrut, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1422.
  • Feyyumi, Muhammed İbrahim, Tarihu’l-fikr ed-dinî el Cahilî, Daru’l-Fikri’l-Arabi, 1994.
  • Fîrûzâbâdî, Ebü’t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya‘kūb b. Muhammed, Besairu zevi’t-temyiz fî letâifi’l-kitâbi’l-azîz, Thk. Muhammed Ali en-Neccâr, Kahire, İhyaü’t-Turasi’l- Arabi.
  • Halebî, Ebü’l-Ferec Nûrüddîn Alî b. Burhâniddîn İbrâhîm b. Ahmed, es-Sîretü’l- Halebiyye İnsânü’l-‘uyûn fî sîreti’l-emîni’l-me’mûn ,Beyrut, Dârü’l-Kütübi’lİlmiyye, 1427.
  • Hanbelî, İbn Receb, Revâ’i’i’t-Tefsir, Arabistan, Darü’l-Asime
  • Himyerî, Ebû Muhammed Cemâlüddîn Abdülmelik b. Hişâm b. Eyyûb el-Meâfirî el-Basrî el-Mısrî, es-Sîretü’n-nebeviyye li-İbn Hişâm, Thk. Mustafa es-Sekâ - İbrâhim el-Ebyârî - Abdülhafîz eş-Şelebî, Kahire, yy.
  • ibn Cüzey, Ebü’l-Kasım Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Abdullah (ö. 741/1340), et-Teshîl li-ulûmi’t-tenzîl, Thk. Abdullah el-Halidî, Beyrut, Şeriketu Dârü’l-Erkâm b. Ebi’l-Erkâm, 1416.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yaşar

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2017
Kabul Tarihi 25 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Yaşar, Mehmet. “Enfâl 35. Âyetİ Çerçevesinde Câhiliye’de Mukâ, Tasdiye Ve Salat”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 3/1 (Mayıs 2017), 173-206.