BibTex RIS Kaynak Göster

Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin'e Giriş Sürecinde Bir İmtihan

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 5, - , 30.12.2013

Öz

Bu çalışmada 1848–1924 yılları arasında faaliyet gösteren Osmanlı’nın öğretmen yetiştirenokulları ile ilgili Osmanlı Arşivi’nde yer alan vesikalara dayanarak bir değerlendirmeyapılacaktır. Buna göre, Dârülmuallimîn’in 1851 ve 1892 yıllarında yayınlanan ikinizamnamesine ve 1869 yılında yayımlanan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi’ninDârülmuallimîn ile ilgili maddelerine atıfta bulunulduktan sonra Osmanlı Arşivi’nde yeralan “Dârülmuallimîn’in idadîlere öğretmen yetiştirmek için açılan bölümü” için 1908yılında kaleme alınan bir nizamname layihası ile 1914 yılında Dârülmuallimîn öğrencilerineyöneltilen imtihan soruları ve bu sorulara bir öğrencinin vermiş olduğu cevabı içereniki belgenin transkripsiyonu verilecektir.

Kaynakça

  • Akyüz, Yahya; (1990), “Dârülmuallimîn İlk Nizamnamesi (1851), Önemi ve Ahmet Cevdet Paşa”, Milli Eğitim, Mart, sy. 95, s.3–20. Akyüz, Yahya; (1998), “Öğretmen Okulu Dışından İlk Kez Öğretmen Atanmasına İlişkin Orijinal Belgeler (1860–1861) ve Tarihi Gelişim”, Milli Eğitim, Ocak-Şubat-Mart, sy. 137, s.6–16. Akyüz, Yahya; (2001), Türk Eğitim Tarihi, İstanbul: Alfa Yayınları. Akyüz, Yahya; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin 160. yılında Dârülmuallimîn’in İlk Yıllarına Toplu ve Yeni Bir Bakış”, OTAM ( Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulamaları Merkezi Dergisi), sy. 20, s.17–58. Altın, Hamza; (2008), 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimizdeki Yeri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, s.271–283. Bilim, Cahit Yalçın; (2002), Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi, Eskişehir. BOA, İrade Dahiliye, 155 / 8034. BOA, İrade Meclis-i Mahsus 126 / 5394. BOA, İrade Meclis-i Vâlâ 211 / 6894. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 15/114. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 61/33. BOA, Yıldız Esas Evrakı 112 / 6. Fortna, Benjamin; (2005), Mekteb-i Hümâyun, İstanbul. Güven, İsmail; (2010), Türk Eğitim Tarihi, Ankara. Hayta, Necdet; (2009), “XX. Yüzyıl Başlarında Dârülmuallimîn”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.29, no: 5, s.1013–1022. Karlaelçi, Murtaza; (1986), Pozitivizmin Türkiye'ye Girişi, İstanbul. Kazıcı, Ziya; (2004), Osmanlı’da Eğitim-Öğretim, İstanbul. Külekçi, Cahit; (2010), “Dârülmuallimîn Nizamname-i Cedîdi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, sy. 3, s.150–156. OECD 2011 Yılı Raporu, http://www.oecd.org/dataoecd/61/27/48631286.pdf, http://www.oecd.org/document/2/0,3746,en_2649_37455_48634114_1_1_1_37455,00.html Öztürk, Cemil; (1993), “Dârülmuallimîn”, DİA, İstanbul, s.551–552. Sakaoğlu, Necdet; (1991), Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul. Sakaoğlu, Necdet; (2003), Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul. Türer, Ali; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar”, Abece Dergisi, Mart/Nisan.
  • Akyüz, Yahya; (1990), “Dârülmuallimîn İlk Nizamnamesi (1851), Önemi ve Ahmet Cevdet Paşa”, Milli Eğitim, Mart, sy. 95, s.3–20. Akyüz, Yahya; (1998), “Öğretmen Okulu Dışından İlk Kez Öğretmen Atanmasına İlişkin Orijinal Belgeler (1860–1861) ve Tarihi Gelişim”, Milli Eğitim, Ocak-Şubat-Mart, sy. 137, s.6–16. Akyüz, Yahya; (2001), Türk Eğitim Tarihi, İstanbul: Alfa Yayınları. Akyüz, Yahya; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin 160. yılında Dârülmuallimîn’in İlk Yıllarına Toplu ve Yeni Bir Bakış”, OTAM ( Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulamaları Merkezi Dergisi), sy. 20, s.17–58. Altın, Hamza; (2008), 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimizdeki Yeri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, s.271–283. Bilim, Cahit Yalçın; (2002), Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi, Eskişehir. BOA, İrade Dahiliye, 155 / 8034. BOA, İrade Meclis-i Mahsus 126 / 5394. BOA, İrade Meclis-i Vâlâ 211 / 6894. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 15/114. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 61/33. BOA, Yıldız Esas Evrakı 112 / 6. Fortna, Benjamin; (2005), Mekteb-i Hümâyun, İstanbul. Güven, İsmail; (2010), Türk Eğitim Tarihi, Ankara. Hayta, Necdet; (2009), “XX. Yüzyıl Başlarında Dârülmuallimîn”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.29, no: 5, s.1013–1022. Karlaelçi, Murtaza; (1986), Pozitivizmin Türkiye'ye Girişi, İstanbul. Kazıcı, Ziya; (2004), Osmanlı’da Eğitim-Öğretim, İstanbul. Külekçi, Cahit; (2010), “Dârülmuallimîn Nizamname-i Cedîdi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, sy. 3, s.150–156. OECD 2011 Yılı Raporu, http://www.oecd.org/dataoecd/61/27/48631286.pdf, http://www.oecd.org/document/2/0,3746,en_2649_37455_48634114_1_1_1_37455,00.html Öztürk, Cemil; (1993), “Dârülmuallimîn”, DİA, İstanbul, s.551–552. Sakaoğlu, Necdet; (1991), Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul. Sakaoğlu, Necdet; (2003), Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul. Türer, Ali; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar”, Abece Dergisi, Mart/Nisan.

Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin'e Giriş Sürecinde Bir İmtihan

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 5, - , 30.12.2013

Öz

Bu çalışmada 1848–1924 yılları arasında faaliyet gösteren Osmanlı’nın öğretmen yetiştirenokulları ile ilgili Osmanlı Arşivi’nde yer alan vesikalara dayanarak bir değerlendirmeyapılacaktır. Buna göre, Dârülmuallimîn’in 1851 ve 1892 yıllarında yayınlanan ikinizamnamesine ve 1869 yılında yayımlanan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi’ninDârülmuallimîn ile ilgili maddelerine atıfta bulunulduktan sonra Osmanlı Arşivi’nde yeralan “Dârülmuallimîn’in idadîlere öğretmen yetiştirmek için açılan bölümü” için 1908yılında kaleme alınan bir nizamname layihası ile 1914 yılında Dârülmuallimîn öğrencilerineyöneltilen imtihan soruları ve bu sorulara bir öğrencinin vermiş olduğu cevabı içereniki belgenin transkripsiyonu verilecektir.

Kaynakça

  • Akyüz, Yahya; (1990), “Dârülmuallimîn İlk Nizamnamesi (1851), Önemi ve Ahmet Cevdet Paşa”, Milli Eğitim, Mart, sy. 95, s.3–20. Akyüz, Yahya; (1998), “Öğretmen Okulu Dışından İlk Kez Öğretmen Atanmasına İlişkin Orijinal Belgeler (1860–1861) ve Tarihi Gelişim”, Milli Eğitim, Ocak-Şubat-Mart, sy. 137, s.6–16. Akyüz, Yahya; (2001), Türk Eğitim Tarihi, İstanbul: Alfa Yayınları. Akyüz, Yahya; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin 160. yılında Dârülmuallimîn’in İlk Yıllarına Toplu ve Yeni Bir Bakış”, OTAM ( Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulamaları Merkezi Dergisi), sy. 20, s.17–58. Altın, Hamza; (2008), 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimizdeki Yeri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, s.271–283. Bilim, Cahit Yalçın; (2002), Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi, Eskişehir. BOA, İrade Dahiliye, 155 / 8034. BOA, İrade Meclis-i Mahsus 126 / 5394. BOA, İrade Meclis-i Vâlâ 211 / 6894. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 15/114. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 61/33. BOA, Yıldız Esas Evrakı 112 / 6. Fortna, Benjamin; (2005), Mekteb-i Hümâyun, İstanbul. Güven, İsmail; (2010), Türk Eğitim Tarihi, Ankara. Hayta, Necdet; (2009), “XX. Yüzyıl Başlarında Dârülmuallimîn”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.29, no: 5, s.1013–1022. Karlaelçi, Murtaza; (1986), Pozitivizmin Türkiye'ye Girişi, İstanbul. Kazıcı, Ziya; (2004), Osmanlı’da Eğitim-Öğretim, İstanbul. Külekçi, Cahit; (2010), “Dârülmuallimîn Nizamname-i Cedîdi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, sy. 3, s.150–156. OECD 2011 Yılı Raporu, http://www.oecd.org/dataoecd/61/27/48631286.pdf, http://www.oecd.org/document/2/0,3746,en_2649_37455_48634114_1_1_1_37455,00.html Öztürk, Cemil; (1993), “Dârülmuallimîn”, DİA, İstanbul, s.551–552. Sakaoğlu, Necdet; (1991), Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul. Sakaoğlu, Necdet; (2003), Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul. Türer, Ali; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar”, Abece Dergisi, Mart/Nisan.
  • Akyüz, Yahya; (1990), “Dârülmuallimîn İlk Nizamnamesi (1851), Önemi ve Ahmet Cevdet Paşa”, Milli Eğitim, Mart, sy. 95, s.3–20. Akyüz, Yahya; (1998), “Öğretmen Okulu Dışından İlk Kez Öğretmen Atanmasına İlişkin Orijinal Belgeler (1860–1861) ve Tarihi Gelişim”, Milli Eğitim, Ocak-Şubat-Mart, sy. 137, s.6–16. Akyüz, Yahya; (2001), Türk Eğitim Tarihi, İstanbul: Alfa Yayınları. Akyüz, Yahya; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirmenin 160. yılında Dârülmuallimîn’in İlk Yıllarına Toplu ve Yeni Bir Bakış”, OTAM ( Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulamaları Merkezi Dergisi), sy. 20, s.17–58. Altın, Hamza; (2008), 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimizdeki Yeri”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, s.271–283. Bilim, Cahit Yalçın; (2002), Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi, Eskişehir. BOA, İrade Dahiliye, 155 / 8034. BOA, İrade Meclis-i Mahsus 126 / 5394. BOA, İrade Meclis-i Vâlâ 211 / 6894. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 15/114. BOA, Maarif Tedrisât-ı Âliye, 61/33. BOA, Yıldız Esas Evrakı 112 / 6. Fortna, Benjamin; (2005), Mekteb-i Hümâyun, İstanbul. Güven, İsmail; (2010), Türk Eğitim Tarihi, Ankara. Hayta, Necdet; (2009), “XX. Yüzyıl Başlarında Dârülmuallimîn”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, c.29, no: 5, s.1013–1022. Karlaelçi, Murtaza; (1986), Pozitivizmin Türkiye'ye Girişi, İstanbul. Kazıcı, Ziya; (2004), Osmanlı’da Eğitim-Öğretim, İstanbul. Külekçi, Cahit; (2010), “Dârülmuallimîn Nizamname-i Cedîdi”, Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, sy. 3, s.150–156. OECD 2011 Yılı Raporu, http://www.oecd.org/dataoecd/61/27/48631286.pdf, http://www.oecd.org/document/2/0,3746,en_2649_37455_48634114_1_1_1_37455,00.html Öztürk, Cemil; (1993), “Dârülmuallimîn”, DİA, İstanbul, s.551–552. Sakaoğlu, Necdet; (1991), Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul. Sakaoğlu, Necdet; (2003), Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul. Türer, Ali; (2006), “Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar”, Abece Dergisi, Mart/Nisan.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umut Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Kaya, U. (2013). Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5).
AMA Kaya U. Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan. YSBD. Aralık 2013;3(5).
Chicago Kaya, Umut. “Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası Ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 5 (Aralık 2013).
EndNote Kaya U (01 Aralık 2013) Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 3 5
IEEE U. Kaya, “Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan”, YSBD, c. 3, sy. 5, 2013.
ISNAD Kaya, Umut. “Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası Ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 3/5 (Aralık 2013).
JAMA Kaya U. Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan. YSBD. 2013;3.
MLA Kaya, Umut. “Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası Ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 5, 2013.
Vancouver Kaya U. Darülmuallimin İle İlgili Bir Nizamname Layihası ve Darülmuallimin’e Giriş Sürecinde Bir İmtihan. YSBD. 2013;3(5).