BibTex RIS Kaynak Göster

1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 8, - , 23.02.2015
https://doi.org/10.17828/yasbed.05955

Öz

1921 yılında Ankara’da toplanan Maarif Kongresi’nin eğitim tarihimiz içinde önemli bir yeri vardır. Bu kongre okul ve öğrenci mevcudunu tespit etmek, bu konuda yapılması gereken çalışmaları belirlemek ve eğitime millî bir yön vermek amacıyla toplanmıştır. Eğitim tarihimizde bir dönemin başlangıcı olarak görülmesi gereken bu kongrede Atatürk, eğitim, bilim ve kültür alanındaki düşüncelerini, yapılacak inkılâpların esaslarını, öğretmenler için neler düşündüğünü ve onlardan neler beklediğini anlatan tarihî bir konuşma yapmıştır. Yeni kurulan devletin çağdaşlaşma yolunda ilerlemesi için atılan adımların, yapılan inkılâpların halk tarafından benimsenmesinde, eğitim alanındaki yenilikler büyük rol oynamıştır. Türk Milleti için Kurtuluş Savaşının önemi ne kadar büyükse, bu savaşın en bunalımlı günlerinde toplanan Maarif Kongresinin de Türk eğitim tarihi açısından önemi büyüktür ve milli eğitim ve kültür politikalarının mihenk taşını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD), Cilt I-III (Açıklamalı Dizin İle) (2006), 5. Baskı, Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları:1, Ankara.
  • Çağlar, B. K. (1967), Bugünkü Diliyle Atatürk’ün Söylevleri, A.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Demiroğlu, C. (Temmuz 1986), “Atatürk ve Gençlik”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. II, Sayı: 6, s. 603, Ankara.
  • Ergün, M. (1997), Atatürk Devri Türk Eğitimi, (I.Baskı Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakülte- si Yayınları No:325, Ankara 1982), 2. Baskı, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hakimiyet-i Milliye Gazetesi:21 Temmuz 1921, Maarif Kongresi, Pek Veciz Bir Nutuk.
  • Karagözoğlu, G. (1985), “Atatürk’ün Eğitim Savası”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, s. 193–213, Ankara.
  • Kocatürk, U. (1984), Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, III. Basım, s. 162, Ankara.
  • Milli Eğitim Şuraları (1939-1993) , (1995), T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Şûra Genel Sekreterliği. Millî Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Sarıhan Z. (2009), 1921 Maarif Kongresi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları:4715, Bilim ve Kültür Eserleri: 1493, Ankara.
  • Tikin, A. (1986), “Atatürk ve Gençlik”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Yıllığı I, s. 94. İstanbul.
  • Tonguç, İ. H. (1946), İlköğretim Kavramı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yenigün, (14 Temmuz 1921), “Maarif Kongresi”, Sayı: 657-279, s.1, sü. 6.
  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD), Cilt I-III (Açıklamalı Dizin İle) (2006), 5. Baskı, Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları:1, Ankara.
  • Çağlar, B. K. (1967), Bugünkü Diliyle Atatürk’ün Söylevleri, A.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Demiroğlu, C. (Temmuz 1986), “Atatürk ve Gençlik”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. II, Sayı: 6, s. 603, Ankara.
  • Ergün, M. (1997), Atatürk Devri Türk Eğitimi, (I.Baskı Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakülte- si Yayınları No:325, Ankara 1982), 2. Baskı, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hakimiyet-i Milliye Gazetesi:21 Temmuz 1921, Maarif Kongresi, Pek Veciz Bir Nutuk.
  • Karagözoğlu, G. (1985), “Atatürk’ün Eğitim Savası”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, s. 193–213, Ankara.
  • Kocatürk, U. (1984), Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, III. Basım, s. 162, Ankara.
  • Milli Eğitim Şuraları (1939-1993) , (1995), T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Şûra Genel Sekreterliği. Millî Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Sarıhan Z. (2009), 1921 Maarif Kongresi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları:4715, Bilim ve Kültür Eserleri: 1493, Ankara.
  • Tikin, A. (1986), “Atatürk ve Gençlik”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Yıllığı I, s. 94. İstanbul.
  • Tonguç, İ. H. (1946), İlköğretim Kavramı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yenigün, (14 Temmuz 1921), “Maarif Kongresi”, Sayı: 657-279, s.1, sü. 6.

1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 8, - , 23.02.2015
https://doi.org/10.17828/yasbed.05955

Öz

1921 yılında Ankara’da toplanan Maarif Kongresi’nin eğitim tarihimiz içinde önemli bir yeri vardır. Bu kongre okul ve öğrenci mevcudunu tespit etmek, bu konuda yapılması gereken çalışmaları belirlemek ve eğitime millî bir yön vermek amacıyla toplanmıştır. Eğitim tarihimizde bir dönemin başlangıcı olarak görülmesi gereken bu kongrede Atatürk, eğitim, bilim ve kültür alanındaki düşüncelerini, yapılacak inkılâpların esaslarını, öğretmenler için neler düşündüğünü ve onlardan neler beklediğini anlatan tarihî bir konuşma yapmıştır. Yeni kurulan devletin çağdaşlaşma yolunda ilerlemesi için atılan adımların, yapılan inkılâpların halk tarafından benimsenmesinde, eğitim alanındaki yenilikler büyük rol oynamıştır. Türk Milleti için Kurtuluş Savaşının önemi ne kadar büyükse, bu savaşın en bunalımlı günlerinde toplanan Maarif Kongresinin de Türk eğitim tarihi açısından önemi büyüktür ve milli eğitim ve kültür politikalarının mihenk taşını oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD), Cilt I-III (Açıklamalı Dizin İle) (2006), 5. Baskı, Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları:1, Ankara.
  • Çağlar, B. K. (1967), Bugünkü Diliyle Atatürk’ün Söylevleri, A.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Demiroğlu, C. (Temmuz 1986), “Atatürk ve Gençlik”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. II, Sayı: 6, s. 603, Ankara.
  • Ergün, M. (1997), Atatürk Devri Türk Eğitimi, (I.Baskı Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakülte- si Yayınları No:325, Ankara 1982), 2. Baskı, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hakimiyet-i Milliye Gazetesi:21 Temmuz 1921, Maarif Kongresi, Pek Veciz Bir Nutuk.
  • Karagözoğlu, G. (1985), “Atatürk’ün Eğitim Savası”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, s. 193–213, Ankara.
  • Kocatürk, U. (1984), Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, III. Basım, s. 162, Ankara.
  • Milli Eğitim Şuraları (1939-1993) , (1995), T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Şûra Genel Sekreterliği. Millî Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Sarıhan Z. (2009), 1921 Maarif Kongresi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları:4715, Bilim ve Kültür Eserleri: 1493, Ankara.
  • Tikin, A. (1986), “Atatürk ve Gençlik”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Yıllığı I, s. 94. İstanbul.
  • Tonguç, İ. H. (1946), İlköğretim Kavramı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yenigün, (14 Temmuz 1921), “Maarif Kongresi”, Sayı: 657-279, s.1, sü. 6.
  • Akyüz, Y. (2009). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2009), 14. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Baskı Cantekin Matbaası, Ankara.
  • Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri (ASD), Cilt I-III (Açıklamalı Dizin İle) (2006), 5. Baskı, Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınları:1, Ankara.
  • Çağlar, B. K. (1967), Bugünkü Diliyle Atatürk’ün Söylevleri, A.Ü. Basımevi, Ankara.
  • Demiroğlu, C. (Temmuz 1986), “Atatürk ve Gençlik”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. II, Sayı: 6, s. 603, Ankara.
  • Ergün, M. (1997), Atatürk Devri Türk Eğitimi, (I.Baskı Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakülte- si Yayınları No:325, Ankara 1982), 2. Baskı, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hakimiyet-i Milliye Gazetesi:21 Temmuz 1921, Maarif Kongresi, Pek Veciz Bir Nutuk.
  • Karagözoğlu, G. (1985), “Atatürk’ün Eğitim Savası”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, s. 193–213, Ankara.
  • Kocatürk, U. (1984), Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, III. Basım, s. 162, Ankara.
  • Milli Eğitim Şuraları (1939-1993) , (1995), T. C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Şûra Genel Sekreterliği. Millî Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Sarıhan Z. (2009), 1921 Maarif Kongresi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları:4715, Bilim ve Kültür Eserleri: 1493, Ankara.
  • Tikin, A. (1986), “Atatürk ve Gençlik”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Yıllığı I, s. 94. İstanbul.
  • Tonguç, İ. H. (1946), İlköğretim Kavramı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yenigün, (14 Temmuz 1921), “Maarif Kongresi”, Sayı: 657-279, s.1, sü. 6.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erol Kapluhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Şubat 2015
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kapluhan, E. (2014). 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8). https://doi.org/10.17828/yasbed.05955
AMA Kapluhan E. 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi. YSBD. Ekim 2014;4(8). doi:10.17828/yasbed.05955
Chicago Kapluhan, Erol. “1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 4, sy. 8 (Ekim 2014). https://doi.org/10.17828/yasbed.05955.
EndNote Kapluhan E (01 Ekim 2014) 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 4 8
IEEE E. Kapluhan, “1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi”, YSBD, c. 4, sy. 8, 2014, doi: 10.17828/yasbed.05955.
ISNAD Kapluhan, Erol. “1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 4/8 (Ekim 2014). https://doi.org/10.17828/yasbed.05955.
JAMA Kapluhan E. 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi. YSBD. 2014;4. doi:10.17828/yasbed.05955.
MLA Kapluhan, Erol. “1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 8, 2014, doi:10.17828/yasbed.05955.
Vancouver Kapluhan E. 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri Ve Önemi. YSBD. 2014;4(8).