Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 15, 109 - 123, 29.12.2017
https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372767

Öz

Toplumun farklı
renklerini, ırklarını, etnik yapılarını bir araya getirmede alternatifi olmayan
tek kurum mabetlerdir.  Bunun tezahür ve
“gerçekliğini” camiye bakarak görmek mümkündür.

Modern dönemde de
insanların ihtiyaç duyduğu temel esas toplumun bütün fertlerini
kaynaştırmaktır. Bireyciliğin ön plana çıkarıldığı bir dünyada caminin
kapsayıcı atmosferine her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır.

Mescid-i Nebevideki
insanların fikrî, ırkî, zihnî profili ile bugün camiye gelen farklı mezhep,
düşünce sahibi insanlar aynı değillerdir. Bugün farklı diller, ırklar, renkler,
cinsler, mezhepler aynı cami kubbesi altında bir araya gelmektedirler. Bunları
kucaklayan, dışlamayan, ötelemeyen daha rikkatli bir dil, daha özenli bir
üslubu içeren yeni bir “cami dilinin” inşasına ihtiyaç vardır.







Kitlelerin
düşüncelerini bastıran, ötekileştiren, buyurgan, önyargılı ve otoriter tutum ve
dil insanların kutsala ve mabede yabancılaşmasına yol açar. O halde camide
“sivri ve fevri konuşmak” değil usulüyle ilmi konuşmak; heyecan vermek değil
“bilinç uyandırmak” ve yeni ufuklara yelken açmak esas alınmalıdır.

Kaynakça

  • Aydın, M.Ş. (2011). Açık Toplumda Din Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Buhâri, (1212). Sahihu'l-Buhâri, Mısır.
  • Cezerî, A. (1986). .el-Fıkh a’la’l-Mezâhibi’l-Erbaa’, Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Çakan, İ. L. (1982). Tebliğ Diplomasisi. İslam Medeniyeti Üç Aylık Dini İlmi Edebi Araştırmalar Dergisi, V (3). 6.
  • Ebu Ubeyd, K.b.S. (1981). Kitabu'l-Emval, trc. Cemaleddin Saylık, İstanbul.
  • Garaudy, R. (2016). Yobazlıklar, trc. Cemal Aydın, Türk Edebiyat Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Hamidullah, M. (1987). el-Vesaiku's-Siyasiyye, Beyrut.
  • Hamidullah, M. (1980). İslâm Peygamberi, trc. Sâlih Tuğ, İrfan Yayınevi, İstanbul. İbn Manzur, Ebu'l-Fadl C.M. (th). Lisanu'l-Arab, thk. Heyet, Kahire.
  • İbn Sa'd, Ebu A.M. (1985). et-Tabakatu'l-Kûbra, Beyrut. Kutluer, İ. “Hikmet” DİA, XVII, 503-511.
  • Muallimoğlu, N. (2016). Bütün Yönleri ile Hitabet, Bugra Yayınları, İstanbul.
  • Müslim, (1985). Sahihu Muslim, İstanbul. Ramazanoğlu, Y. “Uzlaşma Kültürü Bakanlığı” http://www.karar.com/yazarlar/yildiz-ramaas: 20.05.2017.
  • er-Radî Şerîf, (2003). Nehcu’l-Belâğa, Beyrut. Şahin, M. S. “Aforoz” DİA, I, 412-413.
  • Öztürk, L. (1995). İslam Toplumunda Birarada Yaşama Tecrübesi, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, L. (2004). Abbasiler Döneminde Yaşayan Hıristiyan Doktorların İslam Toplumuna Katkıları, İstem Dergisi, 2 (3). 72-73.
  • Tan, Z. (2015). Eski Müftü Yeni Akademisyene Göre İmamlar Ne İş Yapar, Ark Yayınları, İstanbul.
  • Tan, Z. (2012). Kur’ân-ı Kerim’e Göre Toplumsal Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Mabetlerin Fonksiyonu. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 21.
  • Tuğ, S. (1969). İslam Ülkelerinde Anayasa Hareketleri, İstanbul.

The Importance Of The Mosques In Coexİstence The Dİfferences And Constructİon Of The New Sanctuary Language

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 15, 109 - 123, 29.12.2017
https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372767

Öz

The only
institution that does not have an alternative to bringing together the
different colors, races and ethnic structures of society is the sanctuaries. It
is possible to see appearance and "reality" of this by looking at the
mosque.

In the modern era,
the fundamental principle that people
need is to integrate all the members of society. In a world where individualism
is at the forefront, the containment atmosphere of the mosque is required more than ever.

The intellectual,
racial, and mental profile of the people in Masjid al-Nabawid is not the same
with different sectarian and thought-minded people coming to the mosque today.
Today different languages, races, colors, genres, sects come together under the
same mosque dome. There is a need for the construction of a new "mosque
language", namely a more polite
language, a more attentive style that
includes but does not exclude and does not push them.







The dominant, marginal, bossy, prejudiced and authoritarian
attitude and language lead to sanctification and alienation of the people. In
that case, it has to be based on duly
speaking scientifically, not “speaking snippy and impulsive”; raising
awareness, not giving excitement; and setting sail for new horizons.

Kaynakça

  • Aydın, M.Ş. (2011). Açık Toplumda Din Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Buhâri, (1212). Sahihu'l-Buhâri, Mısır.
  • Cezerî, A. (1986). .el-Fıkh a’la’l-Mezâhibi’l-Erbaa’, Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Çakan, İ. L. (1982). Tebliğ Diplomasisi. İslam Medeniyeti Üç Aylık Dini İlmi Edebi Araştırmalar Dergisi, V (3). 6.
  • Ebu Ubeyd, K.b.S. (1981). Kitabu'l-Emval, trc. Cemaleddin Saylık, İstanbul.
  • Garaudy, R. (2016). Yobazlıklar, trc. Cemal Aydın, Türk Edebiyat Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Hamidullah, M. (1987). el-Vesaiku's-Siyasiyye, Beyrut.
  • Hamidullah, M. (1980). İslâm Peygamberi, trc. Sâlih Tuğ, İrfan Yayınevi, İstanbul. İbn Manzur, Ebu'l-Fadl C.M. (th). Lisanu'l-Arab, thk. Heyet, Kahire.
  • İbn Sa'd, Ebu A.M. (1985). et-Tabakatu'l-Kûbra, Beyrut. Kutluer, İ. “Hikmet” DİA, XVII, 503-511.
  • Muallimoğlu, N. (2016). Bütün Yönleri ile Hitabet, Bugra Yayınları, İstanbul.
  • Müslim, (1985). Sahihu Muslim, İstanbul. Ramazanoğlu, Y. “Uzlaşma Kültürü Bakanlığı” http://www.karar.com/yazarlar/yildiz-ramaas: 20.05.2017.
  • er-Radî Şerîf, (2003). Nehcu’l-Belâğa, Beyrut. Şahin, M. S. “Aforoz” DİA, I, 412-413.
  • Öztürk, L. (1995). İslam Toplumunda Birarada Yaşama Tecrübesi, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, L. (2004). Abbasiler Döneminde Yaşayan Hıristiyan Doktorların İslam Toplumuna Katkıları, İstem Dergisi, 2 (3). 72-73.
  • Tan, Z. (2015). Eski Müftü Yeni Akademisyene Göre İmamlar Ne İş Yapar, Ark Yayınları, İstanbul.
  • Tan, Z. (2012). Kur’ân-ı Kerim’e Göre Toplumsal Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Mabetlerin Fonksiyonu. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 21.
  • Tuğ, S. (1969). İslam Ülkelerinde Anayasa Hareketleri, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Tan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Tan, Z. (2017). Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(15), 109-123. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372767
AMA Tan Z. Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası. YSBD. Aralık 2017;7(15):109-123. doi:10.17828/yalovasosbil.372767
Chicago Tan, Zeki. “Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 15 (Aralık 2017): 109-23. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372767.
EndNote Tan Z (01 Aralık 2017) Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7 15 109–123.
IEEE Z. Tan, “Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası”, YSBD, c. 7, sy. 15, ss. 109–123, 2017, doi: 10.17828/yalovasosbil.372767.
ISNAD Tan, Zeki. “Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7/15 (Aralık 2017), 109-123. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.372767.
JAMA Tan Z. Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası. YSBD. 2017;7:109–123.
MLA Tan, Zeki. “Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 15, 2017, ss. 109-23, doi:10.17828/yalovasosbil.372767.
Vancouver Tan Z. Farklılıkları Bir Arada Yaşatmada Camilerin Önemi Ve Yeni Mabet Dilinin İnşası. YSBD. 2017;7(15):109-23.