Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 125 - 139, 15.10.2022

Öz

Çalışmamızın amacı, geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin bulunduğu okullarda yapılan çalışmaları sistematik derleme ile bir araya getirerek sentezlemek, yorumlamak ve sorunları genel olarak tespit etmek ve çözüm önerileri sunmaktır. Sistematik derleme amacıyla DergiPark ve Google Scholar taranmış, 2020’den itibaren yayınlanmış çalışmalar seçilmiş ve dokuz makale sistematik derlemeyle analiz edilmiştir. Derlemenin analizi sonucunda iletişim sorunları, bireysel sorunlar, akademik sorunlar, aileye ilişkin sorunlar ve yapısal sorunlar olmak üzere beş temel tema tespit edilmiştir. Eğitim sürecinde en önemli sorun Türkçe öğrenmede yaşanan sorunlardır. Türkçe dil becerilerinin yetersiz olması diğer sorunların çarpanı olarak görülmektedir. İletişim sorunlarının çözülmesinin diğer sorunların çözülmesinin de önünü açacağı düşünülmektedir. Zorlu ve travmatik bir süreç olan zorunlu göçün Suriyeli öğrencilerin yaşadığı ruhsal sorunları artırdığı, eğitim hayatını ve sosyal uyumu olumsuz etkilediği görülmüştür. Diğer bir sorun öbeği yapısal sorunlar olup bunların çözümü sadece Suriyeli öğrenciler için değil Türk öğrencilerin sorunlarının da çözümü olacaktır. Bu bağlamda Suriyeli öğrencilerin Türkiye’de olmasını şansızlık olarak değil, Türk eğitim sisteminde karşılaştığımız sorunları çözmek için bir şans olarak görmek, uzun vadede daha kalıcı sonuçlar alınmasını sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Arslan, Ü., & Ergül, M. (2021). Mülteci Öğrencilerin Eğitimlerinde Yaşadıkları Sorunlar: Öğretmenlerin Perspektifinden Bir Delphi Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (54), 1–31.
  • Bacık, G. (2015). Yarım Kalan Devrim: Arap İsyanlarını Anlama Rehberi. Ufuk Yayınları.
  • Bezci, B., Hopyar, Z., Topal, F., & Tauscher, S. (2020). Türkiye'de Suriyeli Mültecilerin Eğitimlerinin Entegrasyon Sürecine Etkisi. Karınca Yayınevi.
  • Castles, S., & Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Duman, T. (2019). Toplumsal Uyum İçin Eğitimin Önemi: Türkiye’deki Suriyeliler Örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. (41), 343–368.
  • Erdem, B. B. (2017). Geçici Koruma Statüsündeki Suriyelilerin Sosyal, Siyasi ve Vatandaşlık Hukuku Bakımından Türkiye’deki Durumları. Milletlerarası Hukuk ve Milletlerarası Özel Hukuk Bülteni, 37(2), 332–351.
  • Greenhill, K. M. (2008). Strategic Engineered Migration as a Weapon of War. Civil Wars, 10(1), 6–21.
  • Güngör, C., Baloğlu, M., Göv, E., & Bağrıaçık, T. (Ed.) (2017). Geçici Koruma Statüsündeki Bireylere Yönelik Rehber hizmetleri Kılavuz Kitabı.
  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • IOM (2021). World Migration Report 2022. International Organization for Migration.
  • Kapat, S., & Şahin, S. (2021). Türkçe öğreticileri ve okul yöneticilerinin Suriyeli öğrenciler için açılan uyum sınıfı uygulamasına ilişkin görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. (25), 169–194.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26–33.
  • Karaırmak, Ö., & Önder, E. (2020). Göç Bağlamında Travma ve Travmatik Etkileri. A. Doğan & D. Y. Kağnıcı (Ed.), Göçmen Çocuk ve Ergenler: Kültürleşme, Uyum ve Eğitim (57–82). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kirişci, K. (2014). Misafirliğin ötesine geçerken: Türkiye'nin Suriyeli mülteciler sınavı.
  • Küçüksüleymanoğlu, R., & Kurt, A. (2020). Suriyeli Öğrenciler İçin Görevlendirilen PICTES Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri: Bursa Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Külekçi Akyavuz, E., Gezeroğlu, E., & Toma, Ş. G. (2020). Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlarla İlgili Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 1–15.
  • MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (2022). Göç ve Acil Durumlarda Eğitim Daire Başkanlığı. https://hbogm.meb.gov.tr/www/goc-ve-acil-durumlarda-egitim-daire-baskanligi/icerik/497
  • Özçürümez, S., & İçduygu, A. (2020). Zorunlu Göç Deneyimi ve Toplumsal Bütünleşme: Kavramlar, Modeller ve Uygulamalar ile Türkiye (1 baskı). Göç Çalışmaları: 27. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Özenç, E. G., & Saat, F. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaştığı Sorunlar. International Journal of Active Learning, 4(2), 60–74.
  • Özoruç, N., & Dikici Sığırtmaç, A. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mülteci Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 237–258.
  • Pala, F. C. (2020). Göç ile Değişen ve Gelişen Zihin, Dil Becerileri ve Akademik Yetkinlik. In A. Doğan & D. Y. Kağnıcı (Eds.), Göçmen Çocuk ve Ergenler: Kültürleşme, Uyum ve Eğitim (1st ed., pp. 83–101). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı (2022). Göç İstatistikleri: Geçici Koruma. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Temiz, D. N. (2020). Göçmen ve Mülteci Öğrencilere Türkçe Öğretiminde Okulda Yapılan Oryantasyon Çalışmalarının Rolü. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2.
  • Ünal, R., & Aladağ, S. (2020). Kapsayıcı Eğitim Uygulamaları Bağlamında Sorunlar ve Çözüm Önerilerinin İncelenmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 2(1), 23–42.
  • Yenen, E. T., & Ulucan, P. (2020). Uzman Görüşleri Doğrultusunda Türkiye’de Yaşayan Mülteci Çocukların Sorunlarına Yönelik Çözüm Önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 292–305.
  • Yiğit, A., Şanlı, E., & Gökalp, M. (2021). Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyumlarına Yönelik Öğretmen, Okul Yöneticileri ve Öğrencilerin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 471–496.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Caner Taşcı 0000-0002-0293-1592

Elif Yüksel Oktay 0000-0002-6273-6633

Erken Görünüm Tarihi 14 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşcı, H. C., & Yüksel Oktay, E. (2022). GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 125-139. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1146334
AMA Taşcı HC, Yüksel Oktay E. GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME. YSBD. Ekim 2022;12(2):125-139. doi:10.17828/yalovasosbil.1146334
Chicago Taşcı, Hüseyin Caner, ve Elif Yüksel Oktay. “GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12, sy. 2 (Ekim 2022): 125-39. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1146334.
EndNote Taşcı HC, Yüksel Oktay E (01 Ekim 2022) GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12 2 125–139.
IEEE H. C. Taşcı ve E. Yüksel Oktay, “GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME”, YSBD, c. 12, sy. 2, ss. 125–139, 2022, doi: 10.17828/yalovasosbil.1146334.
ISNAD Taşcı, Hüseyin Caner - Yüksel Oktay, Elif. “GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 12/2 (Ekim 2022), 125-139. https://doi.org/10.17828/yalovasosbil.1146334.
JAMA Taşcı HC, Yüksel Oktay E. GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME. YSBD. 2022;12:125–139.
MLA Taşcı, Hüseyin Caner ve Elif Yüksel Oktay. “GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 2, 2022, ss. 125-39, doi:10.17828/yalovasosbil.1146334.
Vancouver Taşcı HC, Yüksel Oktay E. GEÇİCİ KORUMA ALTINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM SORUNLARI ÜZERİNE SİSTEMATİK DERLEME. YSBD. 2022;12(2):125-39.