Çalışma farklı üniversitelerin spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin doping bilgi düzeylerini incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Çalışmaya yaş ortalaması 22,86±1,79 yıl olan altı farklı üniversitenin (Erciyes, Ondokuz Mayıs, Mardin Artuklu, Balıkesir, Siirt ve Akdeniz) spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri olmak üzere 299 kadın, 331 erkek toplamda 631 öğrenci gönüllü olarak katıldı. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Demografik Bilgi Formu”; öğrencilerin doping bilgi düzeylerini incelemek için Gençtürk ve ark. (2009) tarafından geliştirilen, “Doping Bilgi Düzeyi Anketi” kullanıldı. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22 paket programı kullanıldı. Verilerin analizinde yüzde frekans analizleri kullanıldı. Araştırmada öğrencilerin doping bilgi düzeyi üniversite, cinsiyet vb. değişkenlerine göre incelendi. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun %20,3’ünün doping sözcüğünü ilk olarak antrenör veya eğitmeninden duyduğunu ifade etmişlerdir. 158 öğrenci (%25,1), dopingi performansı yapay yolla artırmak olarak tanımlamıştır. Öğrencilerin %64,8’i dopingin bireysel sporlarda daha fazla kullanıldığını belirtmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin %30,6’sı dopingin sporcuların performansını "çok" artırdığını belirtmişlerdir. Spor bilimleri öğrencilerin büyük çoğunluğu (%63,5), dopingin sağlığa olumsuz etkileri olduğunu düşünmektedirler. Katılım gösteren öğrencilerin %48,3’ü sporcuların doping kullanımındaki psikolojik sebeplerinin kazanmak olduğunu belirtmişlerdir. Farklı üniversitelerdeki spor bilimleri öğrencilerinin doping konusundaki görüş ve tutumları çeşitlilik göstermektedir. Her üniversitenin öğrencileri arasında doping konusunda farklı düşüncelerin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada doping konusunda olan farklı düşüncelerin cinsiyete göre de olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak farklı üniversitelerdeki spor bilimleri öğrencilerinin doping konusundaki görüş ve tutumlarında çeşitlilik olduğu gözlenmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin doping konusundaki görüşleri cinsiyete göre de farklılık göstermektedir. Özellikle sporcuların ve spor bilimleri öğrencilerinin doping konusundaki bilgi düzeyleri artırılabilir ve sağlıklı sporculuk kültürü teşvik edilebilir.
The study was designed to examine the doping knowledge levels of students enrolled in sports sciences programs at different universities. A total of 631 students (299 females, 331 males), with an average age of 22.86±1.79 years, voluntarily participated in the study from six different universities (Erciyes, Ondokuz Mayıs, Mardin Artuklu, Balıkesir, Siirt, and Akdeniz) offering programs in sports sciences. The data collection instrument comprised a "Demographic Information Form" created by the researchers, and the "Doping Knowledge Level Questionnaire" developed by Gençtürk et al. (2009) was used to assess students' doping knowledge levels. The statistical analysis of the data was performed using SPSS 22 software, and percentage frequency analyses were conducted. The students' doping knowledge levels were examined with respect to variables such as university and gender. A majority of the students (20.3%) stated that they first heard about doping from their coach or instructor. 158 students (25.1%) defined doping as artificially enhancing performance. 64.8% of the students indicated that doping is more commonly used in individual sports. 30.6% of the participating students believed that doping significantly enhances athletes' performance. A substantial proportion of sports sciences students (63.5%) thought that doping has negative effects on health. Furthermore, 48.3% of the participants indicated that the psychological reasons for athletes' doping usage are centered around winning. Doping-related opinions and attitudes of sports sciences students from different universities varied significantly. Distinct perceptions regarding doping were identified among students from different universities. Moreover, the study identified gender-based differences in students' opinions about doping. In conclusion, diverse opinions and attitudes toward doping were observed among sports sciences students from various universities. Additionally, students' perspectives on doping exhibited variations based on gender. Enhancing doping-related knowledge levels among athletes and sports sciences students could promote a healthier sports culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Beslenme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 3 |