Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okullardaki Lisanslı Sporcu Sayılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 3, 72 - 86, 26.10.2023

Öz

Bu çalışmada öğrenim çağındaki öğrencilerin bir spor branşını seçme ve bu alanda uzmanlaşma süreçlerinin değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Lisanslı sporcu sayıları ile ilgili dokümanlar ilgili müdürlükten elde edilmiştir. Ardından bu dokümanların betimsel analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul düzeyindeki lisanslı sporcu sayılarının diğer öğrenim kademelerine göre az olduğu belirlenmiştir. Bunun nedeni olarak küçük yaş gruplarında ebeveynlerin çocuklarını spora yeteri kadar yönlendirmemesi gösterilebilir. Ayrıca ilkokul düzeyindeki beden eğitimi haftalık ders saatinin az olmasının spor yapma ve lisanslı bir spor branşına yönelimi olumsuz etkilediği söylenebilir. Ortaokul düzeyindeki lisanslı sporcu sayılarının, ilkokul düzeyindekine göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Spor branşında özelleşme evresinin gerçekleşerek, müsabakalara katılım ile spor branşlarında uzmanlaşma yolunda bir ilerleme olduğu çıkarımı yapılabilir. Lisanslı sporcu sayılarının en fazla olduğu öğrenim kademesi ise lise düzeyidir. Bu yıllarda öğrencilerin bağımsız birey olarak okul dışında da hobi ve tercihlerine göre yaşamlarını şekillendirmesinden dolayı bir spor branşına yönelme olduğu söylenebilir. Ayrıca öğrenci ilgilerinin, meslek beklentilerinin belirginleşmesine bağlı olarak sporcu olmaya yönelik bir tercih olduğu düşünülebilir. Cinsiyet özelinde lisanslı sporcu sayılarına bakıldığında, erkek sporcuların sayısının kadın sporculara göre daha fazla olduğu görülmektedir. Ailelerin erkek çocuklarını kız çocuklarına göre spora daha çok yönlendirmelerinin ve onlara daha fazla imkân sağlamalarının bu durumu etkilediği söylenebilir.

Kaynakça

  • Alvurdu, S., ve Şenel. Ö. (2010). Lise Eğitimi Sürecindeki Futbolcu Öğrencilerin Sorunları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VIII(1) 17-28.
  • Beler Yaylacı, F. (2012). İlköğretim okullarında nasıl bir beden eğitimi dersi istiyorum?. Milli Eğitim, 195, 194-210.
  • Demirhan, G. (1999). Çocuk-Spor-Sağlık ve Eğitim, Türk Pediatri Kurumu XXXV.Ulusal Pediatri Kongresi 19-23 Mayıs, Ankara, sf:308-311.
  • Kasap, H. (2001). Spor Eğitiminde Rekabetçi, bireysel ve işbirliği yaklaşımları. II. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, Bursa, s. 43.
  • Koca, C. (2006). Beden eğitimi ve spor alanında toplumsal cinsiyet ilişkileri. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe 17(2), 81-99.
  • McKinnon, C. (1987). Feminism unmodified: discourses on life and law. Harvard University Press.
  • Nemutlu, D. (1998). Gençliğin eğitim sorunları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(17), 165-175.
  • Orhun, A. (1993). Okul beden eğitimi ve sporunda yeni didaktik yaklaşımlar. Spor Bilimleri 1. Ulusal Sempozyumu Bildirileri. Milli Eğitim Basımevi.
  • Özşaker, M. (2001). İlköğretim okullarında beden eğitimi dersinin amaç ve içeriğine ilişkin sorunlar (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Ege Üniversitesi.
  • Öztürkalan, V., Gündüz, N. ve Kayışoğlu, N. B. (2013). Gençlik spor genel müdürlüğü ile milli eğitim bakanlığı arasındaki gençlik, beden eğitimi, spor hizmet ve faaliyetleriyle ilgili işbirliği protokolünün okul sporları açısından incelenmesi (Ankara İli Örneği). SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, XI (1) 47-53.
  • Pehlivan, Z. ve Öksüzoğlu, P. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Muğla Üniversitesi Atatürk Kültür Merkezi, Muğla, s.638.
  • Pehlivan, Z., (2009). Spora katılan çocuklara yönelik ailelerin beklentileri, çocuklarda gözlenen davranış değişimleri ve spora katılımın önündeki engeller. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VII(2), 69-74,
  • Pepe, K. ve S. Can. (2003). Spor branşlarına katılımın sosyo-ekonomik boyutunun araştırılması. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi s.10-11.
  • Salman, M.N., Çalgın, E.R., Salman, S. (2005). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sorunlarının cinsiyet faktörü açısından değerlendirilmesi. 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu (10–11 Haziran 2005). Uludağ Üniversitesi. Bursa.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi Yayınları.
  • Taşmektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O., Kılcıgil, E. (2006). İlköğretim okullarında beden eğitimi ders hedeflerinin gerçekleşme düzeyi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(4): 139-147,
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Young, I. (1979). The exclusion of women from sport: Conceptual and existential dimensions. Philosophy in Context, 9, 44-53.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yüksel Dilekçi 0000-0003-4856-8386

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dilekçi, Y. (2023). Okullardaki Lisanslı Sporcu Sayılarının Değerlendirilmesi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 72-86.