Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 2, 65 - 71, 29.12.2020
https://doi.org/10.46414/yasad.735773

Öz

In this study, it was tried to determine how social change influenced by modernization and technological developments reflected on children's plays and changes in play practices. In the research, it is known that children's plays, which are considered to have a great impact on socialization in the childhood, also showed great changes from past to present. For this reason, the main problem of the research is the play practices of elderly individuals in childhood, and how and why the play booties of today's children vary. In this context, the research was carried out in Yeniköy District of Muğla province. The purpose of choosing a single neighborhood is to see how cultural transfer and change are progressing by making comparisons between individuals who have grown and grew up in the same space. In-depth interviews were made with a total of sixteen participants, eight elderly and eight children, who were born and grew up in Yeniköy. The data obtained within the scope of the research were analyzed using the interpretative understanding method and content analysis technique. In addition, quota and snowball sampling were used in the research. Looking at the result of the research; In parallel with social change, it is seen that play culture has evolved from traditional play culture to modern play culture, but this evolutionary process is still ongoing.

Kaynakça

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi, 12(2), 66-71. Akınbay, H. (2014). Okul Öncesi Dönemde Oyunun Önemi ve Çocukların Motor Gelişimi Üzerine Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye. Arslan, F. (2000). 1-3 Yaş Dönemindeki Çocuğun Oyun ve Oyuncak Özelliklerinin Gelişim Kuramları İle Açıklanması. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 4(2), 40-43. Büyüköztürk, Ş., E. Kılıç Çakmak, Ö. E. Akgün, Ş. Karadeniz, F. Demirel, (2014), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Yayınevi Cinel, N.Ö. (2006). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki 3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Anne Babaların Oyuncak ve Oyun Materyalleri Hakkındaki Görüşlerinin ve Bu Yaş Grubu Çocukların Sahip Oldukları Oyuncak ve Oyun Materyallerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye. Çelebi, N. (2007). Sosyoloji Notları. Ankara: Anı Yayıncılık. Sormaz, F. (2010). Çocukluk İmgesi, Oyun ve Oyuncak: Sosyo-kültürel Bir Analiz, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, Türkiye. Şahinkaya, R. (2008). Çocuk Psikolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Tolan, B. (2005), Sosyoloji, Ankara: Gazi Kitabevi. Uluğ, M. (2007), Niçin Oyun?. İstanbul: Anfora Yayıncılık.

Yaşlı Bireylerin Çocukluk Dönemlerindeki Oyun Pratikleri İle Günümüz Çocuklarının Oyun Pratiklerinin Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 2, 65 - 71, 29.12.2020
https://doi.org/10.46414/yasad.735773

Öz

Bu çalışmada modernleşmenin ve teknolojik gelişmelerin etkilediği toplumsal değişmenin çocuk oyunlarına ve oyun pratiklerindeki değişime nasıl yansıdığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, çocukluk döneminde toplumsallaşmaya büyük etkisi olduğu kabul edilen çocuk oyunlarının da geçmişten bugüne büyük değişiklikler gösterdiği bilinmektedir. Bu nedenle araştırmanın temel problemini, yaşlı bireylerin çocukluk dönemindeki oyun pratikleri ile günümüz çocuklarının oyun patiklerinin nasıl ve neden değişiklik gösterdiği oluşturmaktadır.
Bu kapsamda araştırma Muğla ilinin Yeniköy Mahallesi’nde gerçekleştirilmiştir. Tek mahallenin seçilmiş olmasının amacı, aynı mekânda büyümüş ve büyümekte olan bireyler arasında karşılaştırma yaparak kültürel aktarımın ve değişimin nasıl ilerlediğini görmektir. Yeniköy’de doğup büyüyen ve yaşayan sekiz yaşlı ve sekiz çocuk olmak üzere toplam da on altı katılımcıyla derinlemesine görüşme yapılmıştır.
Araştırma kapsamında elde edilen veriler yorumlayıcı anlayıcı yöntem ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bunun yanında araştırmada kota ve kartopu örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna bakıldığında; toplumsal değişmeye paralel olarak oyun kültürünün geleneksel oyun kültüründen modern oyun kültürüne doğru evrildiği, fakat bu evrim sürecinin hala devam etmekte olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, D. & Özcebe, H. (2012). Okul Öncesi Eğitim Alan Çocukların ve Ailelerinin Bilgisayar Oyunu Oynama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi, 12(2), 66-71. Akınbay, H. (2014). Okul Öncesi Dönemde Oyunun Önemi ve Çocukların Motor Gelişimi Üzerine Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye. Arslan, F. (2000). 1-3 Yaş Dönemindeki Çocuğun Oyun ve Oyuncak Özelliklerinin Gelişim Kuramları İle Açıklanması. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 4(2), 40-43. Büyüköztürk, Ş., E. Kılıç Çakmak, Ö. E. Akgün, Ş. Karadeniz, F. Demirel, (2014), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Yayınevi Cinel, N.Ö. (2006). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki 3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Anne Babaların Oyuncak ve Oyun Materyalleri Hakkındaki Görüşlerinin ve Bu Yaş Grubu Çocukların Sahip Oldukları Oyuncak ve Oyun Materyallerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye. Çelebi, N. (2007). Sosyoloji Notları. Ankara: Anı Yayıncılık. Sormaz, F. (2010). Çocukluk İmgesi, Oyun ve Oyuncak: Sosyo-kültürel Bir Analiz, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, Türkiye. Şahinkaya, R. (2008). Çocuk Psikolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Tolan, B. (2005), Sosyoloji, Ankara: Gazi Kitabevi. Uluğ, M. (2007), Niçin Oyun?. İstanbul: Anfora Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sergender Sezer 0000-0002-7097-8691

Tule Gültekin 0000-0002-9531-7187

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezer, S., & Gültekin, T. (2020). Yaşlı Bireylerin Çocukluk Dönemlerindeki Oyun Pratikleri İle Günümüz Çocuklarının Oyun Pratiklerinin Karşılaştırılması. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 13(2), 65-71. https://doi.org/10.46414/yasad.735773