Çok boyutlu perspektiflerle oluşturulmuş kurgunun temelinde ve kırılma noktasında belirleyici sembolik özellik taşıyan, gerek duyular arası bağlantı işlevine sahip (karakterlere has, psikolojik) gerekse mistik sosyokültürel yönleriyle nesnelerin kurgularda işlevsel kullanımı görülmektedir. Söz konusu nesneler metinlerde bazen kurguların özneleri kadar kendine yer bulur, karakteristik özelliklere bürünür, çok boyutlu anlamlarla varlık bulduğu noktalarda anlamsal kült etkisini olayların evrimini kurgulama, değiştirme, başlatma, bitirme vb. işlevsel birçok alegori oluşturma noktasında değer kazanır. Nesneler kültürel, tarihi, dini ve psikolojik fenomenlerin olguları olabilir. Sanatçının perspektifinden elde ettiği görüntüyü esere yansıttığı ve kurgu iskeletini oluşturmakta kullandığı onun estetik tercihleri, sosyal ve tarihi fikirleri, bu veriler ışığında benimsemiş olduğu düşünce biçimlerinden yola çıkarak belirlediği söz konusu nesneler; kurgularında olay zincirini oluşturma aşamasında yardımına başvurduğu ciddi nitelikler taşımaktadır. Bu çalışmada Mustafa Kutlu’nun anlatılarında gelenek ve modernite tercihleri noktasındaki görüşleri ifade edilecektir. Alegorilerinde kullandığı nesneler kategorize edilerek birbirleriyle kıyaslanacak temsil ettiği değer yargıları, duygular, fikirler ve sembolize ettiği kültürel ve ideolojik unsurlar ele alınarak gelenek ve modernite Mustafa Kutlu’nun fikirleriyle edebi ve sosyolojik perspektiflerde incelenecektir. Çalışmada gelenek sembolü olarak Mustafa Kutlu’nun anlatılarında geçen; ağaç, saka kuşu-küpeçiçeği, otobüs (Mavi kuş), yeşil ırmak, haşmetli yeşillik, çiçek denizi, korop, bot ve postal, Zippo marka çakmak ele alınmıştır. Modernite sembolü olarak ise; daktilo, beton blok binalar, yazlıklar, araba, metropol kentler, makine, kimyevi gübre-kimyevi zirai ilaçlar, televizyon, bilgisayar, ceket, pantolon, gömlek, kravat nesneleri işlenmiştir. Sonuç olarak Mustafa Kutlu'nun gelenek ve modernite tercihi, kurgularında ana fikri oluşturmak için kullandığı nesneler üzerinden izah edilecektir.
Klilis 7 Aralık Üniversitesi
The functional use of objects is seen in fictions with both the inter-sensory connection function (characteristic, psychological) and mystical socio-cultural aspects, which have the decisive symbolic feature at the basis and breaking point of the fiction created with multidimensional perspectives. The objects in question sometimes find their place in the texts as much as the subjects of the fictions, take on characteristic features, and at the points where they come into existence with multidimensional meanings, the semantic cult effect can be used by constructing, changing, starting, ending the evolution of events, etc. gains value at the point of creating many functional allegories. Objects can be phenomena of cultural, historical, religious and psychological phenomena. His aesthetic preferences, social and historical ideas, which he reflects on the work from the artist's perspective and uses to create the fictional skeleton; in the light of these data, the objects in question determined by the way of thinking he has adopted; In his fictions, he has serious qualities that he resorted to during the process of creating the chain of events. In this study, Mustafa Kutlu's views on tradition and modernity preferences in her narratives will be expressed. The objects he uses in his allegories will be categorized and compared with each other, the value judgments, emotions, ideas, and the cultural and ideological elements he symbolizes will be discussed, and tradition and modernity will be examined in literary and sociological perspectives with Mustafa Kutlu's ideas.
*Bağımsız Araştırmacı Kilis 7 Aralık Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, ih3845242@gmail.com, Orcid: 0009-0007-6668-7609
In the study, as the symbol of the tradition mentioned in the narratives of Mustafa Kutlu; tree, goldfinch - flower, bus (Blue bird), green river, majestic greenery, sea of flowers, "korop" house, shoes and boots, Zippo brand lighter objects reviewed. As a symbol of modernity; Typewriter, concrete block building, summer house, car,
metropolitan, machinery, chemical fertilizer, chemical pesticide, television, computer, jacket, trousers, shirt and tie objects were examined. As a result, Mustafa Kutlu's preference for tradition and modernity is explained through the objects he uses to create the main idea in his fictions.
Keywords: Mustafa Kutlu, Tradition, Modernity, Object, Allegory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı, Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer) |
Bölüm | Edebiyat |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.