Cilt: 3 Sayı: 1, 28.06.2024

Yıl: 2024
Doç. Bahanur ÖZKAN BAHAR BURDUR MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-1574-2694
Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı, Dil Çalışmaları
İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat, Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri
Hacı Ömer ÖZDEN ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ, İLAHİYAT FAKÜLTESİ 0000-0002-0269-5964
Felsefe Tarihi
Prof. Dr. Hasan ÖZALP ANKARA SOSYAL BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-1487-9509
İslam Felsefesi, Din Felsefesi, Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları , Siyaset Felsefesi
Doç. Dr. Kamile ÇETİN SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ 0000-0003-1676-0234
Klasik Türk Edebiyatı
Doç. Dr. Mehmet BİÇİCİ Gaziantep Üniversitesi
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi
Edebiyat Sosyolojisi, Dil Sosyolojisi, Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı, Kültürel çalışmalar (Diğer), Kültür, Temsil ve Kimlik, Popüler ve Tür Edebiyatı, Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat
İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü, Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer)
Doç. Dr. Yavuz Sinan ULU GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ 0000-0001-9709-8355
Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
İsmail PEHLİVAN Kilis 7 Aralık Üniversitesi
Yakınçağ Tarihi, Sosyal Bilimlerin Tarihi , Yakınçağ Akdeniz Tarihi

Yedi Aralık Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (YASAD), sosyal ve beşeri bilimler temel alanlarında özgün ve nitelikli araştırma sonuçlarını ortaya koyan akademik makalelere yer vererek bu alanlara katkı sağlamayı hedeflemektedir.

Yedi Aralık Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (YASAD), Aralık ve Haziran aylarında olmak üzere yılda iki kez yayınlanan hakemli bilimsel bir dergidir. Dergide Tarih, Edebiyat, Coğrafya, Felsefe, Sosyoloji ve Psikoloji temel alanlarında olmak üzere sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilgili akademik çalışmalara da yer verir. Yayın dili Türkçe, İngilizce, Arapça olup Farsça da kabul etmektedir.

YAZIM KURALLARI 

• Genel Biçim ve Sayfa Yapısı
• Dergiye gönderilecek makalelerin sayfa yapısı, üstten: 2,5 cm, alttan: 2,5 cm, sağdan: 2,5 cm, soldan 2,5 cm boşluk bırakılacak şekilde olmalıdır.
• Makaleler en az 3500 en çok 10. 000 kelimeden (en fazla 25 sayfa) oluşmalıdır.
• MS Word işlemcisinde Times New Roman 12 punto iki yana yaslı, paragraf aralığı önce-sonra 6 nk, satır aralığı tek olmalıdır. Paragraf başlarında 1,25 cm girintili olmalıdır.
• Öz/ Abstract başlıkları ortalı gövde metni 10 punto olmalıdır.
• Önce-sonra 6 nk, satır aralığı tek şeklinde hazırlanmalıdır. Anahtar kelimeler önce-sonra 0 nk. satır aralığı tek şeklinde hazırlanmalıdır.
• Türkçe yazılmış makalelere makalenin genişletilmiş İngilizce özeti de eklenmelidir. Genişletilmiş özet 750-1000 kelime arasında olmalı ve genel bölüm başlıklarının hepsini içermelidir. İngilizce özette bölüm başlıkları kullanılmamalıdır.
• Burada sınırlanmayan bütün yazım özellikleri APA.7 edisyona uygun olarak düzenlenmelidir.
Genel Bölüm Başlıkları ve Numaralandırma
Gönderilecek makaleler genel olarak aşağıdaki bölümleri içermelidir. Başlıklar
Giriş
Yöntem
Bulgular
Tartışma ve yorum
Sonuç
Kaynakça
Ekler
İlk Sayfa Düzeni
Makale başlığı 14 punto kalın ve ortalı her kelimenin ilk harfi büyük olacak şekilde Türkçe ve İngilizce başlıklar alt alta yazılmalı, altına yine ortalı yazar ismi Times New Roman 12 punto şeklinde olmalıdır.
• Yazar bilgileri * özel işaretle sayfanın altına dipnot şekline Unvanı, kurum adı (Üniversite/Fakülte/Bölüm Bilgileri), e posta adresi, ORCID bilgisi yer almalıdır (makale ilk gönderildiğinde bu bilgiler olmamalıdır)
• Türkçe/İngilizce öz kısmı makalenin amacını tam olarak ifade etmeli ve en az 100 en fazla 250 kelimeden oluşmalıdır.
• Anahtar kelimeler: Sadece ilk harf büyük, her kelimenin arasında virgül kullanılarak en fazla 8 kelime (önce-sonra 0 nk. olmalıdır).
• Keywords: Her kelimenin arasına virgül kullanılarak en fazla 8 kelime, ilk harfte dahil olmak üzere özel isim hariç küçük harf ile başlanılmalı, son anahtar kelimeden sonra herhangi bir noktalama işareti kullanılmamalı.
Atıf ve Kaynakça
Kaynak listesi büyük ve kalın harflerle ve ortalanarak “Kaynakçalar” olarak etiketlenmelidir. Her bir kaynakçada ilk satır sola hizalı, sonraki satır 0,5 inç girintili.
Metin içinde yazar veya yazarlara yapılan atıflar aşağıda belirtildiği gibi olması gerekmektedir.
** Metin içinde alıntı yapılırken ve 3 ve daha fazla yazarlı eserlere referans verilirken ilk yazar verilmeli sonrasında vd / et al diye belirtilmeli, kaynakçada ise 21 yazara kadar hepsi yazılmalıdır.
Metin içinde:
Tek yazarlı: Author, A. A.(2022)
İki yazarlı: Author, A. A. and Author, B. B. (2022)
Üç ve daha fazla yazarlı: Author A. A. et al. (2022)
Kaynakçada:
(Makale için örnek)
Tek Yazarlı: Author, A. A. (2022). Yayının adı, cilt(süreli yayının sayısı), sayfa aralığı.
İki Yazarlı: Author, A. A. & Author, B. B.(2022). Yayının adı, cilt(süreli yayının sayısı), sayfa aralığı.
İkiden Fazla Yazarlı: Author, A. A., Author, B. B., & Author, C. C. (2022). Yayının adı, cilt(süreli yayının sayısı), sayfa aralığı.
KİTAPLAR
• Kitabın yazarı, yayım yılı, kitap ismi (italik ve küçük harflerle) verilmelidir.
• Basım bilgileri, italik olmadan başlıktan sonra parantez içinde eklenmelidir.
APA 7. Sürümde kaynakçada kitap isimleri verilirken yayın yeri bilgisi kaldırılmıştır.
• Gerek kitapların gerekse kitap bölümlerinin DOI'si varsa, yayıncı adından sonra kaynakçada DOI eklenmeli DOI’si yok fakat sabit bir URL'si varsa, referansa kitabın/bölümün URL'si eklenmelidir.
• Veri tabanı referansa dahil edilmemelidir.
• Parantez içi atıflarda ve kaynakçada & işareti “and” veya “ve” kelimeleri yerine kullanılmalıdır.
Tek Yazarlı Çalışmalar
• Atıftan hemen sonra, parantez içinde yazarın soyadı, eserin/çalışmanın yayım yılı ve sayfa numarası sırasıyla, aralarda virgül kullanılarak verilmelidir.
• Cümlenin tamamlandığını gösteren nokta işareti parantezden sonra konulmalıdır.
• Öyküleme yöntemiyle ve kitabın bütününe yapılan atıflarda sayfa numarası yer almaz.
Metin İçinde
Anlatı alıntı: Gökalp (2020), Varley (2000).
Parantez içinde alıntı: (Gökalp, 2020), (Varley, 2000).
Kaynakçada:
Gökalp, Z. (2020). Hars ve medeniyet. Bilgeoğuz Yayınları.
Atalay, İ. (2017). Türkiyen’nin jeomorfolojisi (3. baskı). META Basım.
Varley, P. (2000). Behave: Japanese culture. Penguin. University of Hawaii Press.
İki Yazarlı Çalışmalar
• Parantez içi atıflarda ve kaynakçada yazarların soyadları ve bağlacı ile bağlanırken “&” işareti kullanılır. Parantez dışında ise “ve” ya da “and” kullanılır.
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Çelik ve Şimşek (2013), Goldberger and Breznitz (2010).
Parantez içinde alıntı: (Atalay & Mortan, 2011), (Page & Stritzke, 2015).
Kaynakçada:
Çelik, A., & Şimşek, M. Ş. (2013). Yönetim ve organizasyon. Eğitim Yayınevi.
Goldberger, L. & Breznitz, S. (2010). Handbook of stress. Simon and Schuster.
Üç veya Daha Fazla Yazarlı Çalışmalar
• Üç ve daha fazla yazarlı çalışmalara gönderme yapılırken APA 7. sürüme göre metin içi kaynak gösterme artık ilk alıntıdan itibaren kısaltılarak yapılmalıdır. Buna göre yalnızca ilk yazarın soyadı ve “vd.” ifadesi eklenmelidir. İngilizce yazılan çalışmalarda ‘‘ve diğerleri’’ ifadesinin Latince kısaltması olan ‘‘et al.’’ eklenmelidir.
• Öyküleme yöntemiyle yapılan parantez dışındaki Türkçe göndermelerde/atıflarda ise “vd.” yerine “ve ark.” ifadesi kullanılır.
APA 7. Sürümde kaynakçada 20 ve daha fazla (20. yazar dahil) yazarı bulunan eserlerde, tüm yazarların adlarının eklenmesi gerekmektedir. Ancak yazar sayısının 21’den fazla olması durumunda ilk 19 yazarın adları ve en son yazarın adı verilerek listelenmelidir.
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Abisel ve ark. (2005) iddia etti… Abisel ve ark. (2005) savundu… Boas et al. (1916) claimed… Boas et al. argued that (1916)…
Parantez içinde alıntı: (Abisel vd., 2005), (Boas et al., 1916).
Kaynakçada:
Abisel, N., Arslan, U. T., Behçetoğulları, P., Karadoğan, A., Öztürk, S. R. & Ulusoy, N. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık. Metis Yayınevi.
Boas, F., Hooke, S., & Tate, H. W. (1916). Tsimshian mythology. Washington: The Bureau.
Tam Düzenlenmiş Kitap
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Yılmaz ve Demir (2021) iddia etti…
Parantezi içinde alıntı: (Yılmaz ve Demir, 2021)
Kaynakçada:
Yazarın/düzenleyen kişinin soyadı., yazarın adı (tarih), Kitabın ismi. Yayınevi. Url
Hygum, E., & Pedersen, P. M. (Eds.). (2010). Early childhood education: Values and practices in Denmark. Hans Reitzels Forlag. https://earlychildhoodeducation.digi.hansreitzel.dk/
Editörlü Kitaplar
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Goldberger ve Breznitz (2010)
Parantez içinde alıntı: (Goldberger & Breznitz., 2010)
Kaynakçada:
Yazarın/düzenleyen kişinin soyadı., yazarın adı (tarih), Kitabın ismi. Yayınevei.
Goldberger, L., & Breznitz, S. (Eds.). (2010). Handbook of stress. Simon and Schuster.
Kitap bölümü
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Haviland ve ark. (2008)
Parantez içinde alıntı: (Haviland ve ark., 2008)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı,Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Bölüm başlığı. Editörün adının baş harfi. Editörün soyadı (Ed.), Kitabın ismi (Bölümün sayfa aralığı). Basım Yeri: Yayınevi.
Haviland, W., Prins, H., Walrath, D. Ve Mcbride, B. (2008). Toplumsal kimlik, kişilik ve cinsiyet. İ. Erguvan Sarıoğlu (Ed.), Kültürel Antropoloji (s. 263-290). İstanbul, Kaknüs Yayınları.
Not: Kitaplardan kaynakça verilirken DOİ veya URL eklenmek istediğinde sona ekleme yapılabilir.
Örnek:
Taylor, J. (2014). The Festivalization of Cultur.e (A. Bennett, Ed.) (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315558189
Çeviri Kitap
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Kierkegaard (2004)
Parantez içinde alıntı: (Kierkegaard, 2004).
Kaynakçada:
Yazarın soyadı., yazarın adının baş harfi (tarih), Kitabın ismi. (Çeviren kişinin adının baş harfi, soyadı, Çev.) Yayınevi.
Kierkegaard, S. (2004). Ölümsüz hastalık umutsuzluk. (M. M. Yakupoğlu, Çev.). Doğubatı Yayınları.
MAKALELER:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Tardy (1985)
Parantez içinde alıntı: (Tardy, 1985)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı, Yazarın isminin baş harfi. (Yıl). Yayının adı, cilt(süreli yayının sayısı), sayfa aralığı.
Örnek:
Tardy, C. H. (1985). Social support measurement. American journal of community psychology, 13(2), 187.
Atılgan, S. A. ve Kolburan, Ş. G. (2019). Otizmli ve normal gelişimli çocuğa sahip annelerin depresyon düzeyleri ve depresyonla başa çıkma stratejilerinin incelenmesi. Aydın Sağlık Dergisi, 5(2), 133-160.
DOİ içeren makaleler:
Holmes, T. H. and Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of psychosomatic research, 11(2), 213–218. https://doi.org/10.1016/0022-3999(67)90010-4
SÖZLÜK, ANSİKLOPEDİ:
Metin içinde:

Anlatı alıntı: American Psychological Association, (n.d.)
Parantez içinde alıntı: (American Psychological Association, n.d.)
Kaynakçada:
American Psychological Association. (n.d.). Mood. In APA dictionary of psychology. Retrieved February 14, 2022, from https://dictionary.apa.org/mood
Vikipedia
Parantez içinde alıntı: (“Orchidaceae,” 2022)
Anlatı alıntı: “Orchidaceae” (2019)
Kaynakçada:
Orchidaceae. (2022, 2 Şubat). In Wikipedia . https://tr.wikipedia.org/wiki/Orchidaceae
TEZLER
Elektronik Tezler:
Metin içinde:

Anlatı alıntı: Yavaş (2008)
Parantez içinde alıntı: (Yavaş, 2008)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (tarih). Tez başlığı (Tez no. ….). [Doktora/yüksek lisans tezi, Üniversitenin adı]. Yök Ulusal Tez Merkezi.
Yavaş, N. (2008). All the women are White, all the blacks are men: A typology of black women’s images in the literary tradition of African American women writers (Tez no. 231681) [Doktora tezi, Ege Üniversitesi]. Yök Ulusal Tez Merkezi.
URL’si herkes için çalışmayan tez:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Eksi (2017)
Parantez İçinde alıntı: (Eksi, 2017)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (tarih). Tez başlığı (Publication No. ….) [Doktora/yüksek lisans tezi]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
Örnek:
Eksi, S. E. (2017). Hox enhancers exploit the regulatory landscape of drosophila legs to pattern leg-specific sense-organs (Publication No. 10644457). [Doctoral Dissertation, Boğaziçi University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
Yayınlanmamış:
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Türkgil (2021)
Parantez içinde alıntı: (Türkgil, 2021)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (tarih). Tez başlığı [Yayınlanmamış Doktora/yüksek lisans tezi]. Üniversite adı.
Türkgil, B. (2021). Çocukluk çağı travmaları olan yetişkinlerde çocukluk çağı travmaları, ruminatif düşünce biçimi ve umutsuzluk düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. İstanbul Kent Üniversitesi.
BİLDİRİ/KONFERANS:
Konferans Sunumu
Metin içinde:

Parantez içinde alıntı: (Fistek et al., 2017)
Anlatı alıntı: Fistek et al. (2017)
Kaynakçada:
Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (tarih). Başlık. Konferansın ismi, yer. DOI/URL
Örnek:
Fistek, A., Jester, E., & Sonnenberg, K. (2017, July 12–15). Everybody’s got a little music in them: Using music therapy to connect, engage, and motivate [Conference session]. Autism Society National Conference, Milwaukee, WI, United States. https://asa.confex.com/asa/2017/webprogramarchives/Sessi on9517.html
Dergide Yayınlanmış Konferans Bildirisi:
Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (tarih). Başlık. Konferansın ismi. Derginin ismi, cilt(yayının sayısı), sayfa aralığı.
Örnek:
Belgin, A. K. I. N., & Koçoğlu-Tanyer, D. (2021). SPIRIT 2013 Bildirisi: Klinik deneyler için standart protokol maddelerinin tanımlanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 8(1), 117-127.
Web Sayfası:
Web sayfasının adı, (tarih). Konu başlığı. URL adresi.
Örnek:
World Health Organization. (20 ,July 31). Antibiotic resistance. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/antibiotic-resistance
National Institute of Mental Health. (2018, July). Anxiety disorders. U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety-disorders/index.shtml
Doğrudan Alıntılar:
Doğrudan alıntı yapılırken,
Her alıntıda olduğu gibi yazar ismi, tarih sayfa bilgi verilmelidir. (Demir ve Yılmaz., 2019, p.210)
Doğrudan alıntılarda eğer alıntı yapılacak olan cümle/metin 40 kelimeden az ise paragrafın devamında tırnak işareti içerisinde (“….”) verilir.
Örnek:
…” Davranışçı gelenek, tümdengelimsel bir bilim kuramını değil temel yasaların geliştirilmesi doğrultusunda tümevarımsal bir psikoloji bilimi yöntemi önerir” (Yavuz, 2015, p.22).
40 kelimeden fazla olan alıntılarda ise alt satıra geçilir, tüm blok sol kenar boşluğundan 0,5 inç girintilenir, çift boşluk bırakılır.
Örnek:
Betimleme yöntemi, Kaptan (1995) tarafından şu biçimde tanımlanmıştır: “Olayların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ne olduğunu betimlemeye, açıklamaya çalışan incelemelerdir. Bunlar nedir? sorusuna cevap bulmaya yöneliktir. Bununla mevcut durumlar, koşullar, özellikler aynen ortaya konmaya çalışılır. Betimleme araştırmaları, mevcut olayların daha önceki olay ve koşullarla ilişkilerini de dikkate alarak, durumlar arasındaki etkileşimi açıklamayı hedefler” (s. 59).
 Başlık Düzeyleri
1. Düzey Times New Roman, ortalı, kalın, her sözcüğe büyük harfle başla, 12 punto, önce-sonra 6 nk aralık, satır aralığı tek
2. Düzey Times New Roman, sola yaslı, kalın, her sözcüğe büyük harfle başla, 12 punto, aralık, satır aralığı tek
3. Düzey Times New Roman, sola yaslı, kalın italik, 12 punto, ilk kelime büyük harfle başlar, satır aralığı tek
4. Düzey Times New Roman, girintili, kalın, ilk kelime büyük harfle başlar, satır aralığı tek, sonda nokta.
5. Düzey Times New Roman, girintili, kalın italik, ilk kelime büyük harfle başlar önce-sonra, satır aralığı tek, sonda nokta.

Tablo numaraları ve isimlendirme
• Tablolar sola dayalı biçimde, hücre içi yatay görünüm sola dayalı biçimde hazırlanmalıdır.
• Tablolarda kullanılan karakter büyüklüğü 8 puntoya kadar küçültülebilir. Tablo genişliği 15,5 cm’yi geçmemelidir.
• Dikey cetveller kullanmaktan kaçınılmalıdır.
• Hücre içi dikey görünüm ortalı, önce-sonra 0 nk aralık, satır aralığı tek
• Tabloyu numaralandırmak: Öncelikle bölüm numarası kullanılmak suretiyle sıralı bir biçimde verilmelidir.
• Tabloyu isimlendirmek: Tablonun üstünde, Times New Roman, 1,25 girintili, italik, 10 punto, ilk kelime büyük harfle başlar önce-sonra 0 nk aralık, satır aralığı tek. Tablonun diğer sayfaya uzaması halinde diğer sayfadaki tablonun ismi, Tablo … devamı olacak şeklinde hazırlanmalıdır.

Şekil/Grafik numaraları ve isimlendirme
• Şekil/Grafikler ortalı biçimde hazırlanmalıdır.
• Şekil/Grafik numaraları: Öncelikle bölüm numarası kullanılmak suretiyle sıralı bir biçimde verilmelidir.
• Şekil/Grafik isimlendirmek: Şeklin altında, Times New Roman, ortalı, italik, 10 punto, ilk kelime büyük harfle başlar önce-sonra 0 nk aralık, satır aralığı tek
Ekler
• Araştırmanın anlaşılır olmasında önemli bir işleve sahip olan ölçek, belge, resim vb. ek olarak verilebilir.
• Ölçek geliştirme makalelerinde geliştirilen ölçeğin Ekler Bölümü’nde verilmesi gerekmektedir.
• Eklerin numaralandırılması: Ekler, öncelikle bölüm numarası kullanılmak suretiyle sıralı bir biçimde verilmelidir.
• Eki isimlendirmek: Sayfanın üstünde, Times New Roman, sağa yaslı, kalın, 10 punto, Her kelimenin ilk harfi büyük, önce-sonra 6 nk aralık, satır aralığı tek.
• Etik kurul izni ek olarak konulmalıdır.

Etik Kurul İzni
• Makalede, Etik Kurul izni ve/veya yasal/özel izin alınmasının gerekip gerekmediği belirtilmeli, izin alınması gerektiriyorsa alınmış olan izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde belirtilmelidir.
• Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir. Fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulması ve uyulduğunun makalede belirtilmesi gerekmektedir.

Benzerlik Raporu

Aday makalelerin benzerlik raporu en fazla %20 olmalıdır. 

Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, sosyal bilimler alanında nitelikli bilimsel makale yayımlamak amacıyla aşağıda belirtilen etik ilkeler ve kurallara bağlı olarak yayımlanan bir dergidir.
1. Yayın Etiği
1.1. Dergiye gönderilen tüm makalelerde daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış ve başka bir dergide herhangi bir değerlendirme süreci içerisinde olmama şartı aranır. Yayımlanmak üzere gönderilen yazı daha önce bilimsel bir toplantıda sunulmuş bildiri ise bu durumdan dergi editörlüğü haberdar edilmelidir. Bu ve benzeri yazılar, yayın kurulunun vereceği karar doğrultusunda işlem görür. Değerlendirme sürecinde olan ve yayımlanan eserlerin sorumluluğunun tümü yazar(lar)a aittir.
1.2. Dergide kör hakemlik sistemi uygulanmakta olup hakemlerin ve yazarların isimleri hakem süreci boyunca gizli tutulur.
1.3. Her bir makale editörlerden biri ve en az iki hakem tarafından çift kör değerlendirmeden geçirilir. İntihal, duplikasyon, sahte yazarlık/inkâr edilen yazarlık, araştırma/veri fabrikasyonu, makale dilimleme, dilimleyerek yayın, telif hakları ihlali ve çıkar çatışmasının gizlenmesi ve çift taraflı kör hakemlik sürecinin deşifre edilmesi etik dışı davranışlar olarak kabul edilir. Kabul edilen etik standartlara uygun olmayan tüm makaleler yayından çıkarılır. Buna yayından sonra tespit edilen olası kural dışı, uygunsuzluklar içeren makaleler de dâhildir.
1.4. Dergiye sunulan çalışmalar; insandan anket, mülakat, odak grup çalışması, deney vb. yollarla veri toplanmasını ve deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılmasını öngörüyor ise başvuru öncesinde ilgili kurumun İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’ndan “Etik Kurul Onay Belgesi” alınması zorunludur.
1.5. Bu dergi açık ve ücretsiz akademik yayıncılık ilkesine bağlı olduğundan, yazarlardan makale işleme ve gönderme ücretleri talep edilmez.
2. Yayıncının Etik Sorumlulukları
Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisinin yayıncısı olan Kilis 7 Aralık Üniversitesi, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir kamu eğitim kuruluşudur. Derginin Editörler Kurulu’nu üniversitemiz öğretim üyeleri ve elemanları oluşturur. Editörler Kurulu üyelerini, Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörleri oluşturur. Bu üyeler sosyal bilimler alanının bilim dalları gözetilerek üç yıl için görevlendirilmektedir. Ayrılan üyenin yerine yeni üye görevlendirilir, görev süresi dolan üyenin süresi uzatılabilir. Editör, editör kurulu üyelerinden alan editörlerini belirler. Bunun yanı sıra makalenin konusuna göre, gerekli olduğunda Editör Kurulu üyesi olmayan öğretim üyeleri de alan editörü olarak görevlendirilebilir.
3. Editörler Kurulu’nun Etik Sorumlulukları
3.1. Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken bilimsel literatüre katkı sağlayabilmek adına makalelerin özgün olmasına özen gösterirler.
3.2. Editörler, makalelerle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verirken makalelerin özgün değeri, alana katkısı, araştırma yönteminin geçerli ve güvenirliği, anlatımın açıklığı ile derginin amaç ve kapsamını göz önünde tutarlar.
3.3. Editörler, makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
3.4. Editörler, hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması ve sürekli güncellenmesi için arayış içinde olurlar.
3.5. Editörler, akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
3.6. Editörler; dergi yayın süreçlerini, yayın politikalarına ve kılavuzlara uygun işletilmesini sağlar, süreçte görev alanları yayın politikaları konusundaki gelişmelerden bilgilendirir, gerektiğinde eğitim programı hazırlarlar.
3.7. Editörler; makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
3.8. Editörler; görevi kötüye kullanmaya karşı önlem alırlar. Görevi kötüye kullanmaya yönelik yakınmalar olduğunda, nesnel bir soruşturma yaparak konuyla ilgili bulguları paylaşır.
3.9. Editörler, makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
3.10. Editörler, yayınlanan makalelerin fikrî mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar. Ayrıca yayımlanan makalelerin içeriğinin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi konusunda gerekli önlemleri alırlar; özgünlük-benzerlik denetimini yaparlar.
4. Hakemlerin Etik Sorumlulukları
4.1. Hakemler, yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, gerekli irtibatlar editörler aracılığıyla gerçekleştirilmelidir.
4.2. Her hakem, sadece kendi uzmanlık alanıyla ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul edebilir.
4.3. Hakemler değerlendirmelerini nesnel ve tarafsız gerçekleştirmelidirler. Yazarların etnik kökeni, dinî inancı, siyasi tutumu ve cinsiyet farklılığı değerlendirmelerini etkilememelidir.
4.4. Hakemler, makale değerlendirme sürecini kendilerine belirtilen süre içerisinde tamamlamalı ve kabul ya da ret sonucunu akademik görgü kurallarına uygun bir biçimde açıklamalıdır.
5. Yazarların Etik Sorumlulukları
5.1. Yazarlar, başvuru süreci esnasında yanıltıcı, yanlış ya da eksik beyanda bulunmazlar ve verdikleri her türlü bilginin doğruluğunu beyan ederler.
5.2. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmanın tamamını, bir kısmını veya çalışmaya ait verileri daha önce başka bir dergide yayımlamamış olmalıdır, veriler orijinal olmalıdır.
5.3. Yazarlar başvuruda bulundukları çalışmalarını aynı anda başka bir dergiye göndermemelidir.
5.4. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmaları “Etik Kurul Onay Belgesi” gerektiren bir araştırma içeriyorsa araştırmaya başlamadan önce ilgili belgeyi temin etmiş olmalı ve dergi yönetimine sunmalıdır.
5.5. Yazarlar, yaptıkları araştırma ile ilgili herhangi bir kurumdan izin almaları gerekiyorsa araştırmaya başlamadan önce söz konusu kuruma gerekli bilgileri eksiksiz ve yanıltıcı olmayacak şekilde sağlamalı ve kurumun yazılı onayını almalıdır.
5.6. Yazarlar, araştırmada yer alan katılımcılardan araştırma öncesinde bilgilendirilmiş onam/kabul/rıza formu almalıdır. Formda araştırma sürecini olumsuz etkilemeyecek şekilde araştırma sürecinin nasıl işleyeceği, araştırmanın amacı ve süresi, araştırmanın içerebileceği muhtemel riskler ya da diğer olumsuz durumlar, gizlilik ve gönüllülük konuları hakkında bilgiler yer almalıdır.
5.7. Birden fazla yazarlı başvurularda tüm yazarlar, yazarlık sırası gibi konularda hemfikir olmalıdır. Ayrıca çalışmaya bilimsel açıdan katkı sağlamamış kişiler her ne amaç veya sebeple olursa olsun yazar olarak gösterilmemelidir.
5.8. Başvuru yapıldıktan sonra yazarlık sırasında değişiklik, yazar ekleme-çıkarma gibi işlemler için dergiye talepte bulunulmamalıdır.
5.9. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmalarının veri ve sonuçlarında yanlışlık veya hatalar olduğunu fark ettikleri durumda bunu editöre bildirmeli ve başvuruyu geri çekmek veya editör tarafından bu gerekçeyle reddedilmesini kabul etmek dahil gereken işlemleri yapmalıdır.
5.10. Yazarlar, çalışmalarına ait verileri saklamakla yükümlüdürler. Eğer gerekirse Editörler Kurulu değerlendirme süreci kapsamında verileri yazarlardan talep edebilir.
5.11. Yazarlar, olası intihal durumları konusunda dikkatli olmalıdırlar. Yazarlar bir başkasına ait yazıyı kendi yazıları gibi sunmamalı, kullandıkları kaynaklara kaynakçalar kısmında mutlaka yer vermeli ve bu kaynaklara metin içinde uygun şekilde atıf vermelidirler. Buna karşılık yazarlar çalışmalarında faydalanmadıkları kaynaklara da atıfta bulunmamalı veya kaynakçada yer vermemelidir.
5.12. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmalarında, kendilerine ait ve daha önce başka bir yerde yayımlanmış olan çalışmalarına (tezler dâhil) yer vermeleri durumunda atıf verme/kaynak gösterme kurallarına uygun olarak hareket etmeli, kendi kendine intihal durumlarından (self-plagiarism) kaçınmalıdırlar.
5.13. Yazarlar, “dilimleme”den kaçınmalıdır. Dilimleme, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesinde “Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde, uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak ve birbirine atıf yapmadan çok sayıda yayın yaparak doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak.” olarak tanımlanmıştır.
5.14. Yazarlar, duplikasyon, uydurma, sahtecilik, çarpıtma, tekrar yayım vb. etik ihlallerden kaçınmalıdır. Bu gibi durumlarda sorumluluk yazara aittir.
5.15. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmaları ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması söz konusu ise dergiye/editöre mutlaka bildirmelidir.
5.16. Yazarlar, çalışmalarında kendilerine ait olmayan bir araç kullanmaları durumunda eserin sahibinden izin almalı ve bu izni gerektiğinde sunabilecek durumda olmalıdır.
5.17. Yazarlar, başvuruda bulundukları çalışmada yer verdikleri herhangi bir eserin telif hakları düzenlemelerine ilişkin sorumluluğu taşımalıdırlar.
5.18. Yazarlar, çalışmanın gerçekleştirilmesi, yazarlık veya yayımlanması gibi konularda finansal destek aldılar ise bunu belirtmek durumundadırlar.
5.19. Yazarlar, çalışmalarında yer verdikleri katılımcılar veya hayvan deneklerin maruz kaldıkları süreçlerin ulusal ve uluslararası kriterlere uygun gerçekleştirildiğini bildirmelidir.


Alınan makaleler ücretsiz olarak yayınlanmaktadır. Makale sürecinin hiçbir aşamasında ücret alınmaz.