Making a new constitution for more democratic Turkey is a vitalissue. Replacing the constitution is an unusual and a fragileissue. It is therefore needed to preserve avail able political climate. The search for a new constitution in Turkey, 24th the legislative period Parliament had a mission. At the beginning of the legislative period, although several partial interim regime had altered the conditions of the 1982 Constitution to get rid of items in the provision of a new constitution, the climate has been dominated by a broad consensus of air. Previous period remaining from the “ constituent assembly “Although discussions have taken note, political parties represented in equal numbers based on the principle of “reconciliation commission” as a way out of the tradition of commissioning was adopted. “Civil constitution” conception of authority and procedural aspects, including the continued execution of the methodological debates Grand National Assembly of Turkey’s new constitution-making was generally accepted to undertake the locomotive function. Grand National Assembly of Turkey was established within the informal qualified “Constitutional Reconciliation Commission” to regulate their working methods “Working Procedures of the Commission” adopted. Accordingly, Turkey Grand National Assembly, the Constitutional Reconciliation Commission’s “involvement and participation”, “text writing”, “public debate”, “review” form consists of four phases to the work of the year 2012 by the end was expected. However, in studies carried out by the Commission, and the planned duration of this stage is known not complied with. The commission described the evaluation of this aspect of the minutes could be interesting.Constitutional reconciliation commission has important lessons to be drawn from the experience. In this context, the commission proceedings, legislative documents of historical significance as noteworthy. Reconciliation commission for the examination of the minutes of the Constitution, political parties and the general position of some specific substances can be detected in the concrete positions. Public opinion, political parties “red lines” that expressed their views on the comparison of spots required. In studies conducted by the Constitutional Reconciliation Commission compromise over the quality and quantity of the substances evaluated, by reason of the failure of the commission work debatable. In addition, the 24 Period of Parliament “to make the new constitution” cannot perform the mission discussed the results likely to be made in the future constitution guiding initiatives to develop findings and recommendations should be studied
New constitution working constitutional reconciliation commission the red lines
Yeni anayasa, daha demokratik bir Türkiye için hayati bir meseledir. Anayasanın yenilenmesi, olağan dışı ve kırılgan bir iştir. Bunun için uygun siyasi iklimi kollamak gerekir. Türkiye’de yeni anayasa arayışları, 24. Dönem Parlamento’ya tarihi bir misyon yüklemişti. “Sivil anayasa” kavramlaştırması da dahil olmak üzere yetki ve usul yönünden yürütülen metodolojik tartışmalar devam ederken Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin, yeni anayasa yapımında lokomotif fonksiyonu üstlenmesi genel kabul görmüştü. Türkiye Büyük Millet Meclisi bünyesinde kurulan informel nitelikli “Anayasa Uzlaşma Komisyonu”, kendi çalışma yöntemini düzenleyen “Komisyonun Çalışma Usulleri”ni kabul etti. Buna göre, Türkiye Büyük Millet Meclisi Anayasa Uzlaşma Komisyonu’nun “katılım ve katkı”, “metin yazımı”, “kamuoyunda tartışma”, “gözden geçirme” şeklinde dört aşamadan oluşacak çalışmalarının 2012 yılı sonuna kadar tamamlaması öngörülmüştü. Ancak Komisyon tarafından yürütülen çalışmalarda, bu aşamalara ve planlanan sürelere uyulamadığı bilinmektedir. Anayasa Uzlaşma Komisyonu tarafından yapılan çalışmalarda üzerinde uzlaşma sağlanan maddeler değerlendirilmek suretiyle, komisyon çalışmalarının başarısızlıkla sonuçlanmasının nedenleri tartışılmıştır. Ayrıca, 24. Dönem TBMM’nin “yeni anayasa yapma” misyonunu gerçekleştirememesinin sonuçları tartışılarak gelecekte yapılması muhtemel anayasa girişimlerine yol gösterici bulgular ve öneriler geliştirmeye çalışılmıştır
Yeni anayasa çalışmaları anayasa uzlaşma komisyonu kırmızı çizgiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 34 |