BibTex RIS Kaynak Göster

The Feminist Art as Resistance Against Role of the Woman

Yıl 2016, Sayı: 33, 29 - 49, 01.05.2016

Öz

Feminism has emerged as a political tendency. Feminism, which has beenspreading over wide areas since then, has also become a subject of art.Feminism, which is the subject of many different media of art, has shown avery daring attitude towards contacting the problems women experience insociety. As a matter of fact, the feminist artistic effects expressed as feministarts have not avoided to give a considerable amount of work to every fieldthey have studied and gave many examples. Moreover, while practicing eachtheme discussed by feminist art, he has developed the boundaries of art bydeveloping different methods of resistance and has given sanata a free andbold space. What is feminism and feminist art in this work? In answeringtheir questions, attempts were made to explain how resistance methods wereused on feminism by choosing one of the examples of resistance methods offeminist art, works performed using these methods

Kaynakça

  • Antmen, Ahu (2008). “Sanat Cinsiyet’’, (Ed.: Antmen, Ahu) Özel Alanda Erkekler ve Kadınlar içinde (s.239) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Antmen, Ahu (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Akman, Kubilay (2005). “Orlan’ ın Suretleri’’, İzinsiz Gösteri Online Dergi, 71. http://www.izinsizgosteri.net/asalsayi37/Kubilay.Akman_37.html. (Erişim Tarihi: 25.06.2014).
  • Atakan, Nancy (1998). “Arayışlar: Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”. İstanbul: Y.K.Y.
  • Ergaz, Erdem (2005). Postmodern Teorinin Günümüz Estetik Söylem Ve Pratiği Üzerine Getirdiği Açılımlar Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezii Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyigör, Fevziye ve Korkmaz, F. Deniz (2013). “1960’dan Günümüze Plastik Sanatlar Alanında Feminist Yansımalar’’. http://feyigor-arttick.blogspot.com.tr/2013/01/1960dan-gunumuze-plastik-sanatlar.html (Erişim Tarihi:19 Ocak 2013).
  • Freeland, Cynthia (2008). “Sanat Kuramı’’. Ankara: Dost Kitabevi.
  • http://www.galerist.com.tr/tr/artist/nil-yalter/biography/. (Erişim Tarihi: 18.03.2015).
  • Germaner, Semra (1997). “1960 Sonrası Sanat’’. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Gürcan, Göknur (2003). Çağdaş Türk Sanatında Performans, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hooks, Bell (2016) “Feminizm Herkes İçindir” BGST Yayınevi, İstanbul.
  • İmançer, Dilek (2002). “Feminizm ve Yeni Yönelimler,” İstanbul: İletişim Yayınları. Doğu Batı, Sayı:19, (Mayıs, Haziran, Temmuz 3 Aylık Düşünce Dergisi), s.151-169
  • Kaya Okan, Berna (2011). “Günümüz Sanatında Feminist Yaklaşımlar”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 8, S. 77- 90.
  • Kayhan, Fatma (1999) “Feminizm”, BDS Yayınları, İstanbul.
  • Korkmaz, Fatma Deniz (2006). “Eleştiri Kuramı Olarak Feminizm Ve Sanata Yansımaları: Feminist Sanat”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üni Komut, Sultan (2013). “Frida Kahlo: Bir Fahişe Olarak Doğdum” http://bianet.org/biamag/sanat/148437-frida-kahlobir-fahise-olarak-dogdum (Erişim Tarihi: 03.06.2015).
  • Moore, Catriona (10.07.2009). “Anneliğin İcadı: Feminist Yaklaşımlar”, (Çev. Suna Kafadar ve Duygu Demir), Fotoğrafya Dergisi, 22, http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=491,767,1,1,1,0 (Erişim Tarihi: Nochlin, Linda (2008), Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok?, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul,.
  • Oliveira, Nicolas de, (2005) “Yeni Milenyumda Enstalasyon Sanatı Duyular İmparatorluğu”, Akbank Kültür sanat Yayınları Çev: Osman Akınhay, İstanbul.
  • Özkan, Esra (2011). 1960-70 “Arası Performans Sanatı”. http://www.ozkaneroglu.com/readessay.asp?id=134&catalog=3. (Erişim Tarihi: 17.11.2011).
  • Öztürk, Yıldız (2013). “Sanatta Feminist Eleştiri”. Rh+Art Magazine Dergi, Şubat-Mart 97.
  • http://etkinlik.aydin.edu.tr/dosyalar/Yildiz_Oz turk_Otkunc-RH.pdf (Erişim Tarihi:11.07.2015).
  • Özüdoğlu, Şakir (2010), “Feminist Sanata İki Farklı Yaklaşım: Gerilla Kızlar ve Cindy Sherman’’. Gazi Üniversitesi G.S.F Sanat ve Tasarım Dergi, 6.
  • http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/6_sakir.pdf. (Erişim Tarihi:15.09. 2008).
  • Renkçi, Tuğba (Mart 2014). “Çağdaş Bedenin Sanatçısı: JENNY SAVILLE”. Akdeniz Sanat Dergisi, 13, s:143.
  • Sarıkartal, Zekiye, (2007). “Sanat Alanının Küresel Kurumsallaşması ve Yerleştirmenin (Enstalasyon) Gelişimi”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları 16, Ankara.
  • Silberling, Edouard, (1911). Dictionnaire de sociologie phalanstérienne: guide des oeuvres complètes de Charles Fourier, Burt Franklin, New York, in their Bibliography and Reference Series, no. 63
  • Sönmez, Ayşegül (2009). “Unjust Provocation - Bir Sergi Kitabı Haksız Tahrik”. İstanbul: Alef Yayınevi.
  • Şenol, Canan (2009). “Canan Şenol Dosyası” Fotoğrafya Sanal Dergi, S.22.
  • http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=534,0,0,1,0,0 (Erişim Tarihi:23.06.2017).
  • Tezkan, Melis (2009). “Gerçekçiliğe Alternatif Bir Gerçeklik: Nil Yalter Videosu’’ http://www.nilyalter.com/texts/1/gerceklige-alternatif-birgerceklik-nil-yalter-videosu-turkish-by-melis-tezkan.html (Erişim Tarihi:04.09.2014).
  • Yılmaz, Hacer (2010). “Shirin Neshat ve Allah’ın Kadınları”. http://haceryilmaz.wordpress.com/2010/11/27/shirin-neshat/ (Erişim Tarihi: 09.03.2015).
  • Yılmaz, Mehmet. (2006a). “Modernizmden Postmodernizme Sanat”. Ankara: Ütopya Yayınevi.

Kadına Biçilen Role Karşı Bir Direnme Yolu Olarak Feminist Sanat

Yıl 2016, Sayı: 33, 29 - 49, 01.05.2016

Öz

Feminizm siyasi bir eğilim olarak ortaya çıkmıştır. Ortaya çıktığı andan itibaren geniş alanlara yayılan feminizm sanatın da konusu olmuştur. Sanatın birbirinden farklı birçok mecrasını konu olan feminizm kadınların toplum içerisinde yaşadıkları sorunlara temas etme konusunda çok cüretkâr bir tutum sergilemiştir. Nitekim Feminist sanat olarak ifade edilen feminizmin sanatsal etkileri, ele aldığı her alanda hatırı sayılır eser vermekten kaçınmamış ve birçokörnek vermiştir. Üstelik feminist sanatın irdelediği her bir konuyu icra ederken farklı direnme yöntemleri geliştirerek sanatın sınırlarını geliştirmiş ve sanata özgür ve cesur bir alan kazandırmıştır. Bu çalışmada feminizm ve feminist sanat nedir? Soruları cevaplanırken, Feminist sanatın direnme yöntemleri, bu yöntemleri kullanarak gerçekleştirilmiş eserlerden birer tane örnek seçilerek, direnme yöntemlerinin feminizm üzerinde ne şekilde kullanıldığıaçıklanmaya çalışılmıştır

Kaynakça

  • Antmen, Ahu (2008). “Sanat Cinsiyet’’, (Ed.: Antmen, Ahu) Özel Alanda Erkekler ve Kadınlar içinde (s.239) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Antmen, Ahu (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Akman, Kubilay (2005). “Orlan’ ın Suretleri’’, İzinsiz Gösteri Online Dergi, 71. http://www.izinsizgosteri.net/asalsayi37/Kubilay.Akman_37.html. (Erişim Tarihi: 25.06.2014).
  • Atakan, Nancy (1998). “Arayışlar: Resim ve Heykelde Alternatif Akımlar”. İstanbul: Y.K.Y.
  • Ergaz, Erdem (2005). Postmodern Teorinin Günümüz Estetik Söylem Ve Pratiği Üzerine Getirdiği Açılımlar Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezii Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Eyigör, Fevziye ve Korkmaz, F. Deniz (2013). “1960’dan Günümüze Plastik Sanatlar Alanında Feminist Yansımalar’’. http://feyigor-arttick.blogspot.com.tr/2013/01/1960dan-gunumuze-plastik-sanatlar.html (Erişim Tarihi:19 Ocak 2013).
  • Freeland, Cynthia (2008). “Sanat Kuramı’’. Ankara: Dost Kitabevi.
  • http://www.galerist.com.tr/tr/artist/nil-yalter/biography/. (Erişim Tarihi: 18.03.2015).
  • Germaner, Semra (1997). “1960 Sonrası Sanat’’. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Gürcan, Göknur (2003). Çağdaş Türk Sanatında Performans, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hooks, Bell (2016) “Feminizm Herkes İçindir” BGST Yayınevi, İstanbul.
  • İmançer, Dilek (2002). “Feminizm ve Yeni Yönelimler,” İstanbul: İletişim Yayınları. Doğu Batı, Sayı:19, (Mayıs, Haziran, Temmuz 3 Aylık Düşünce Dergisi), s.151-169
  • Kaya Okan, Berna (2011). “Günümüz Sanatında Feminist Yaklaşımlar”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 8, S. 77- 90.
  • Kayhan, Fatma (1999) “Feminizm”, BDS Yayınları, İstanbul.
  • Korkmaz, Fatma Deniz (2006). “Eleştiri Kuramı Olarak Feminizm Ve Sanata Yansımaları: Feminist Sanat”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üni Komut, Sultan (2013). “Frida Kahlo: Bir Fahişe Olarak Doğdum” http://bianet.org/biamag/sanat/148437-frida-kahlobir-fahise-olarak-dogdum (Erişim Tarihi: 03.06.2015).
  • Moore, Catriona (10.07.2009). “Anneliğin İcadı: Feminist Yaklaşımlar”, (Çev. Suna Kafadar ve Duygu Demir), Fotoğrafya Dergisi, 22, http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=491,767,1,1,1,0 (Erişim Tarihi: Nochlin, Linda (2008), Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok?, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul,.
  • Oliveira, Nicolas de, (2005) “Yeni Milenyumda Enstalasyon Sanatı Duyular İmparatorluğu”, Akbank Kültür sanat Yayınları Çev: Osman Akınhay, İstanbul.
  • Özkan, Esra (2011). 1960-70 “Arası Performans Sanatı”. http://www.ozkaneroglu.com/readessay.asp?id=134&catalog=3. (Erişim Tarihi: 17.11.2011).
  • Öztürk, Yıldız (2013). “Sanatta Feminist Eleştiri”. Rh+Art Magazine Dergi, Şubat-Mart 97.
  • http://etkinlik.aydin.edu.tr/dosyalar/Yildiz_Oz turk_Otkunc-RH.pdf (Erişim Tarihi:11.07.2015).
  • Özüdoğlu, Şakir (2010), “Feminist Sanata İki Farklı Yaklaşım: Gerilla Kızlar ve Cindy Sherman’’. Gazi Üniversitesi G.S.F Sanat ve Tasarım Dergi, 6.
  • http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/6_sakir.pdf. (Erişim Tarihi:15.09. 2008).
  • Renkçi, Tuğba (Mart 2014). “Çağdaş Bedenin Sanatçısı: JENNY SAVILLE”. Akdeniz Sanat Dergisi, 13, s:143.
  • Sarıkartal, Zekiye, (2007). “Sanat Alanının Küresel Kurumsallaşması ve Yerleştirmenin (Enstalasyon) Gelişimi”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları 16, Ankara.
  • Silberling, Edouard, (1911). Dictionnaire de sociologie phalanstérienne: guide des oeuvres complètes de Charles Fourier, Burt Franklin, New York, in their Bibliography and Reference Series, no. 63
  • Sönmez, Ayşegül (2009). “Unjust Provocation - Bir Sergi Kitabı Haksız Tahrik”. İstanbul: Alef Yayınevi.
  • Şenol, Canan (2009). “Canan Şenol Dosyası” Fotoğrafya Sanal Dergi, S.22.
  • http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=534,0,0,1,0,0 (Erişim Tarihi:23.06.2017).
  • Tezkan, Melis (2009). “Gerçekçiliğe Alternatif Bir Gerçeklik: Nil Yalter Videosu’’ http://www.nilyalter.com/texts/1/gerceklige-alternatif-birgerceklik-nil-yalter-videosu-turkish-by-melis-tezkan.html (Erişim Tarihi:04.09.2014).
  • Yılmaz, Hacer (2010). “Shirin Neshat ve Allah’ın Kadınları”. http://haceryilmaz.wordpress.com/2010/11/27/shirin-neshat/ (Erişim Tarihi: 09.03.2015).
  • Yılmaz, Mehmet. (2006a). “Modernizmden Postmodernizme Sanat”. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hatice Dönmez Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Dönmez Aydın, H. (2016). Kadına Biçilen Role Karşı Bir Direnme Yolu Olarak Feminist Sanat. Yasama Dergisi(33), 29-49.