BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2012, Sayı: 21, 51 - 84, 01.05.2012

Öz

France is generally assumed to have a weak legislature. The reason behind thisis that having experienced a long period of political instability during theFourth Republic , the framers of the 1958 Constitution embraceda “rationalized” version of parliamentarism characterised by strong executivedominance. This resulted in severe limitations on the powers of theparliament.The French system has borrowed classical elements from both theparliamentary and the presidential systems. That is wyh the Fifth Republic isclassified as a “semi-presidential” system. One part of the dual executive –thePresident– is directly elected and is not accountable to the legislature. He/shelies at the centre of the system. The other part of the executive -the PrimeMinister- is appointed by the President and maintains the confidence of theNational Assembly. The Prime Minister directs the actions of the government.The French Parliament is bicameral and is made up of the NationalAssembly and the Senate. The National Assembly, which is elected by directuniversal suffrage, plays a predominant role in the legislative procedure.Particularly the constitutional revision of July 23, 2008 strengthened thepowers of Parliament in regards with the monitoring activities concerning theexecutive

Kaynakça

  • BROUARD, Sylvain, “France: Systematic institutional advantage of govern- ment in lawmaking” in: Ed.: RASCH, Bjorn Erik ve TSEBILIS, Geor- ge, The Role of Governments in Legislative Agenda Setting, Routledge, 2011, s. 51.
  • ÇELEBİ, Fatih, TBMM İçtüzük Uzlaşma Komisyonu Fransa Millet Meclisi Ça- lışma Ziyareti Raporu, Ankara, 2013.
  • EROĞUL, Cem, Çağdaş Devlet Düzenleri: İngiltere, Amerika, Fransa, Alman- ya, İmaj Yayınevi, Ankara, 2012.
  • GOETZ, Klaus H., v.d., Parliaments and Executive Oversight and Control: Comparing Selected European Experiences, SIGMA, 2013.
  • KERROUCHE, Eric, “The French Assemble´e Nationale: The Case of a Weak Legislature?” The Journal of Legislative Studies, Cilt: 12, Sayı: 3-4, 2006, ss. 336-365.
  • ROSKIN, Michael G., Çağdaş Devlet Sistemleri: Siyaset, Coğrafya, Kültür, Çev.: Bahattin Seçilmişoğlu, Adres Yayınları, Ankara, 2013.
  • The National Assembly in the French Institutions, Paris, 2013 (http://www.as- semblee-nationale.fr/connaissance/fiches_synthese/septembre2012/na- tional-assembly.pdf , E.T.: 16.12.2013).
  • Ekim 1958 Tarihli Fransa Cumhuriyeti Anayasası İngilizce Metin (http://www.assemblee-nationale.fr/english/index.asp#legal , E.T.: 16.12.2013).
  • Haziran 1958 tarihli Fransa Millet Meclisi İçtüzüğü İngilizce Metin.

Fransa Millet Meclisi Üzerine

Yıl 2012, Sayı: 21, 51 - 84, 01.05.2012

Öz

Fransa’nın genel olarak zayıf bir yasama organına sahip olduğu kabul edilir.Bunun arkasında yatan neden, IV. Cumhuriyet zamanında tecrübe edilen uzun süreli politik istikrarsızlıkların, 1958 Anayasası’nı kaleme alanları, güçlü bir yürütme hâkimiyetinin öne çıktığı “rasyonelleştirilmiş” bir parlamentarizme yöneltmiş olmasıdır. Bu da, parlamentonun gücünün ağır bir şekilde sınırlandırılmasını netice vermiştir. Fransız sistemi, parlamenter sistemin ve başkanlık sisteminin klasik unsurlarını ödünç almıştır. Bu nedenle, V. Cumhuriyet bir yarı-başkanlık sistemi olarak sınıflandırılmaktadır. İki kanatlı yürütmenin birinci kanadı olan cumhurbaşkanı doğrudan seçilir ve yasama organına karşı sorumlu değildir. Cumhurbaşkanı, sistemin merkezinde yer alır. Yürütmenin diğer kanadında yer alanbaşbakan, cumhurbaşkanı tarafından atanır ve Millet Meclisindeki çoğunluğadayanır. Başbakan, hükûmet faaliyetlerini yönlendirir. Fransa Parlamentosu iki meclisli bir yapıdır ve Millet Meclisi ile Senatodan oluşur. Doğrudan ve genel oyla seçilen Millet Meclisi, yasama sürecindedaha etkili bir rol oynar. Bilhassa 23 Temmuz 2008 tarihli Anayasa değişikliği, Parlamentonun yürütmeyi denetleme faaliyetleri açısından gücünü artırmasına imkân vermiştir

Kaynakça

  • BROUARD, Sylvain, “France: Systematic institutional advantage of govern- ment in lawmaking” in: Ed.: RASCH, Bjorn Erik ve TSEBILIS, Geor- ge, The Role of Governments in Legislative Agenda Setting, Routledge, 2011, s. 51.
  • ÇELEBİ, Fatih, TBMM İçtüzük Uzlaşma Komisyonu Fransa Millet Meclisi Ça- lışma Ziyareti Raporu, Ankara, 2013.
  • EROĞUL, Cem, Çağdaş Devlet Düzenleri: İngiltere, Amerika, Fransa, Alman- ya, İmaj Yayınevi, Ankara, 2012.
  • GOETZ, Klaus H., v.d., Parliaments and Executive Oversight and Control: Comparing Selected European Experiences, SIGMA, 2013.
  • KERROUCHE, Eric, “The French Assemble´e Nationale: The Case of a Weak Legislature?” The Journal of Legislative Studies, Cilt: 12, Sayı: 3-4, 2006, ss. 336-365.
  • ROSKIN, Michael G., Çağdaş Devlet Sistemleri: Siyaset, Coğrafya, Kültür, Çev.: Bahattin Seçilmişoğlu, Adres Yayınları, Ankara, 2013.
  • The National Assembly in the French Institutions, Paris, 2013 (http://www.as- semblee-nationale.fr/connaissance/fiches_synthese/septembre2012/na- tional-assembly.pdf , E.T.: 16.12.2013).
  • Ekim 1958 Tarihli Fransa Cumhuriyeti Anayasası İngilizce Metin (http://www.assemblee-nationale.fr/english/index.asp#legal , E.T.: 16.12.2013).
  • Haziran 1958 tarihli Fransa Millet Meclisi İçtüzüğü İngilizce Metin.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatih Çelebi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Çelebi, F. (2012). Fransa Millet Meclisi Üzerine. Yasama Dergisi(21), 51-84.