Radical changes have made on public financial management with Law No.5018 and 6085 in our country. The new principles adopted budget’spreparation, implementation and supervision. Final Account Law and TheCourt of Accounts reports are two important tool that shows the Budget Law’simplementation results. It’s frequently carried out that Final Account Lawaccepting without adequately debating in Parliament. The Court of Accountsreports has not been able to discuss in Parliament up to now, because there isno procedure in legislatiıon how t hey discuss. For these reasons, theparliament can’t use the budget right clearly. In this study, a new specializedcommittee’s set up has been offered for discussing Final Account Law andThe Court of Accounts reports
Turkish Grand National Assembly Public financial management supreme audit The Court of Accounts reports The Final Account Law.
Ülkemizde 5018 ve 6085 sayılı kanunlar ile kamu mali yönetiminde köklü değişiklikler yapılmıştır. Bütçenin hazırlanması, uygulanması ve denetiminde yeni ilkeler benimsenmiştir. Bütçe Kanununun uygulama sonuçlarını göstereniki önemli araç Kesin Hesap Kanunu ve Sayıştay raporlarıdır. Bunlardan Kesin Hesap Kanununun TBMM’de yeterince tartışılmadan kabul edildiği sıklıkla dile getirilmektedir. Sayıştay raporlarının ise Meclis’te ne şekilde görüşüleceğine dair mevzuatta açık bir hüküm bulunmadığından bugüne kadar görüşülmesi mümkün olmamıştır. Bu nedenlerle parlamentonun bütçe hakkını tamolarak kullanamadığı görülmektedir. Çalışmamızda TBMM’de Kesin HesapKanunu ve Sayıştay raporlarını görüşecek yeni bir ihtisas komisyonu kurulması önerilmektedir
Türkiye Büyük Millet Meclisi kamu mali yönetimi yüksek denetim Sayıştay raporları Kesin Hesap Kanunu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 21 |