BibTex RIS Kaynak Göster

TBMM’nin Bütçe Sonuçlarını Denetleme Süreci

Yıl 2010, Sayı: 16, 103 - 143, 01.12.2010

Öz

Temsili demokrasilerde parlamentoların denetim fonksiyonlarının enönemli aygıtlarından biri bütçe uygulama sonuçlarının denetimidir. Türkiye’de TBMM’nin anayasal olarak yetkilendirildiği bütçe uygulamasonuçlarının denetimindeki etkinsizlik nedeniyle 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu’nda çeşitli düzenlemeler yapılmış veyeni kurum ile süreçler ihdas edilmiştir. TBMM’ye yeni rol ve işlevleryükleyen 5018 sayılı Kanun kesin hesap yasa tasarısının şekil ve içeriğini değiştirirken aynı zamanda TBMM’nin bütçe denetleme sürecindekullanacağı yeni belge ve dokümanların hazırlanmasını da zorunlu kılmıştır. Hükümetin TBMM’ye karşı var olan siyasal sorumluluğu kesinhesap yasa tasarıları ve faaliyet raporlarının TBMM’de görüşülmesiyle gerçekleşmektedir

Kaynakça

  • AYDIN, Mehmet Ali, Türkiye’de Parlamenter Denetim Yolu Olarak Bütçe, Yayımlanmamış TBMM Yasama Uzmanlık Tezi, 2007.
  • BATIREL, Ömer Faruk, Kamu Bütçesi, İstanbul, Marmara Üniversitesi Nihad Sayar Eğitim Vakfı, 1996.
  • BEK, Hasan, “Bütçe Denetimi Açısından Kesin hesap”, Maliye Dergisi, S.119, Mayıs-Ağustos 1995.
  • BOGDANOVSKAİA, I. Legislative Bodiesinthe Law Making Process, Democratic Institutions Research Fellowships No.1997-99, http://www.nato.int/acad/fellow/97-99/bogdanovskaia.pdf
  • BULUTOĞLU, Kenan, KURTULUŞ, Erciş, Bütçe ve Kamu Harcamaları, İs- tanbul, Araştırma-Eğitim-Ekin Yayınları, 1981.
  • CANDAN, Ekrem, Türk Bütçe Sisteminde Performans Denetimi, Ankara, Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayınları, 2007.
  • COŞKUN, Arife, “Denetimde Yeni Yönelişler: Performans Denetimi”, Cum- huriyetin 75. Yılında Kamu Harcamaları ve Denetimi Sempozyumu, Ankara, Sayıştay Yayınları, 1998.
  • ÇAĞAN, Nami, “Modern Bütçe Sürecinde Parlamento’nun Rolü”, içinde, Bütçe Sürecinde Parlamentonun Değişen Rolü, Uluslar arası Sempoz- yum 7-8-Ekim 2008 Afyonkarahisar.
  • DİCLE, Atilla, Kamu Yönetiminde Planlama-Programlama-Bütçeleme Sis- temi, Ankara, 1973.
  • DİKEÇ, Üstün, Türk Bütçe Sistemi ve Analizi, Ankara, 1989.
  • DPT, Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması ve Mali Saydamlık Özel İhtisas Komisyon Raporu, Ankara, DPT Yayınları, 2000.
  • EDİZDOĞAN, Nihat, Kamu Maliyesi, Bursa, Ekin Kitabevi, 2004.
  • EGİLMEZ, Mahfi, “Oy, Yetki ve Kar Maksimizasyonu Üzerine”, Hazine Der- gisi, 1997, S.7, s.1-4.
  • EKZEN, Nazif, “Kamu Ekonomisinde Harcama ve Gelir Toplama Yetkisinin Kullanımına, Bütçe Hakkına TBMM Yeniden Sahip Olmak Zorun- dadır”, İktisat Dergisi, S.407, Kasım 2000.
  • FEYZİOĞLU, BEDİN. Nazari, Tatbiki, Mukayeseli Bütçe, İstanbul, Sermet Matbaası, 1965.
  • GÜRSOY, Bedri, Kamusal Maliyesi 2.Cilt Bütçe, Ankara, AÜSBF Yayını, 1980.
  • İBA, Şeref, Parlamenter Denetim (Yolları, Etkinliği ve Susurluk Örneği), An- kara, Bilgi Yayınevi, 1997.
  • İNAN, Atilla, “Demokrasi Evriminde Bütçe Hakkının Parlamenter Denetim Açısından Önemi ve Türkiye’deki Durum”, İller ve Belediyeler Der- gisi, S.644, Haziran 1999, s.334-344.
  • KONUKMAN, Aziz, “Kesin Hesap Kanun Tasarıları Üzerine Bir Değerlendir- me”, Kamu Maliyesinde Saydamlık, editör: İzak Atiyas-Şerif Sayın, İstanbul, TESEV Yayınları, 2000.
  • KÖSE, H.Ömer, “Yüksek Denetimde Çağdaş Gelişmeler ve Sayıştay’ın Konumu”, Sayıştay Dergisi, S.65, Nisan-Haziran 2007.
  • MUTLUER, M. Kamil, ÖNER, Erdoğan ve KESİK, Ahmet, Teoride ve Uy- gulamada Kamu Maliyesi, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayın- ları, 2007.
  • ÖZEN, Ahmet, Performans Esaslı Bütçeleme Sistemi ve Türkiye’de Uy- gulanabilirliği, Ankara, Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • ÖZER, M. Akif, “Parlamentolar ve Denetim Fonksiyonları”, Sayıştay Dergisi, S.33, Nisan-Haziran 1999
  • SANTISO, Carlos, Budget Institutionsand Fiscal Responsibility: Parliament- sand the Political Economyof the Budget Processin Latin America, the World Bank, 2004.
  • TARSCHYS, Daniel, “Parlamento Ve Bütçe: Parlamentonun Gözetim Kapasitesinin Arttırılması”, içinde, Bütçe Sürecinde Parlamentonun Değişen Rolü, Uluslararası Sempozyum 7-8-Ekim 2008 Afyon- karahisar, TBMMP Plan ve Bütçe Komisyonu.
  • TEPAV, Mali İzleme Raporu, 2010 Yılı Ocak-Şubat Ayları Bütçe Sonuçları, Büt- çe Hakkı ve Anayasa Hükümleri, Nisan 2010.
  • TOSUN, Hikmet, CEBECİ, A. Uğur, 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kont- rol Kanunu (Açıklamalı ve Karşılaştırmalı), Ankara, Muhasebat Kont- rolörleri Derneği Yayını, 2006.
  • YILMAZ, H.Hakan, BİÇER, Mustafa, “Parlamentonun Kamu Politikası Oluş- turma Ve Planlama Sürecindeki Konumunun Yeni Kamu Mali Yönetim Sistemi Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, Yasama Dergisi, S.13, s.45- 83, Eylül-Aralık 2009.
  • YILMAZ, H.Hakan, BİÇER, Mustafa, “Parlamentonun Bütçe Hakkını Etkin Kullanımının Yeni Bütçe Sistemi Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, S.158, s.201-225, Ocak-Haziran 2010.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Selim Bağlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Bağlı, M. S. (2010). TBMM’nin Bütçe Sonuçlarını Denetleme Süreci. Yasama Dergisi(16), 103-143.