Zihin kuramı, diğer bireylerin duygularını ve zihinsel durumlarını anlayabilme yetisini ifade eder ve sosyal etkileşimde bulunabilmek için gerekli olan temel bir sosyal bilişsel yetidir. Uluslararası alan yazınla paralel olarak ülkemizde zihin kuramının çocukluk döneminde ele alındığı oldukça çalışma olmasına rağmen, yetişkinlik ve yaşlılık dönemindeki bireylerde zihin kuramını ele alan sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu derlemede öncelikle zihin kuramının tanımı ve türlerine değinilerek yetişkinlerde zihin kuramı ile ilgili ilk çalışmalardan bir tanesi olan Happé ve arkadaşlarının (1998) kullandıkları zihin kuramı görevleri ile ilgili bilgi vermek amaçlanmıştır. Bununla birlikte, genç ve yaşlı bireylerin zihin kuramı performansı açısından karşılaştırıldığı güncel araştırma bulgularına yer vermek bu derlemenin bir diğer amacıdır. Araştırma sonuçları incelendiğinde birçok çalışmada, diğerlerinin zihinsel durumları hakkında çıkarımda bulunmak olarak tanımlanan zihin kuramının, afektif ve bilişsel olmak üzere iki farklı bileşen olarak ele alındığı görülmektedir. Ayrıca, yetişkin bireylerin zihin kuramı performanslarını ölçmek amacıyla bu bileşenlere yönelik çeşitli test ve görevler geliştirilmekle birlikte, en sık kullanılan test ve görevler arasında Hikâyeler, Gözlerden Zihin Okuma Testi, Videolar, Yanlış Kanı ve Gaf Yapma Testinin olduğu belirlenmiştir. Uluslararası alan yazında zihin kuramını değerlendirmek amacıyla kullanılan bu testlerin birçoğunun Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliğinin sınanmış olduğu, bununla birlikte Dokuz Eylül Zihin Teorisi Ölçeği gibi ülkemizde geliştirilmiş bazı ölçeklerin de olduğu saptanmıştır. Son olarak, birçoğunun diğer ülkelerde yapıldığı araştırma sonuçları zihin kuramının türlerine göre değişmekle birlikte yaşla birlikte zihin kuramı performansının genel olarak azaldığına işaret etmektedir. Elde edilen bu bulgunun ülkemizde yaşamını sürdüren yetişkinler için de geçerli olup olmadığının belirlenmesi için bu alanda daha fazla araştırmaya ihtiyaç bulunmaktadır.
Yoktur
Yoktur
Yoktur
Theory of mind refers to the ability to comprehend the emotions and mental states of others, and is a basic social cognitive ability that is required for social interaction. Although there have been many studies addressing the issue of theory of mind in childhood in our country, paralleling those in international literature, there have been few studies to date on theory of mind in the adult population. I present here a definition and summary of the components of theory of mind, followed by an explanation of the theory of mind tasks put forward by Happé et al. (1998) – as one of the first studies of theory of mind. As a further aim of this study, I review the current research findings comparing young and old people in terms of theory of mind. Theory of mind, referring to the act of making inferences about the mental states of others, can be measured in adults in terms of its affective and cognitive components, for which various tests and tasks have been developed that make use, most often, of Stories, Reading The Mind in The Eyes, Videos, False Belief and The Faux Pas Test. It has been determined that most of these tests used for the evaluation of theory of mind in international literature are valid also for the Turkish context, although some specific scales have been developed for our country, such as the Dokuz Eylül Theory of Mind Index. Finally, many studies comparing theory of mind in young and old people in different countries show that its performance generally decreases with age, although the level of this decline differs between the different components of theory of mind. Further studies of this issue are needed to determine whether this finding is also valid for the adult population of our country.
Yoktur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji, Gelişim Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Cilt:7, Sayı:13 Haziran |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yoktur |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |