Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Orman Okulu Eğitim Modelinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gelişimine Etkisinin İncelenmesi: Samsun Canik Namiye-Mümin Erol Orman Okulu Örneği

Yıl 2023, , 141 - 160, 31.12.2023
https://doi.org/10.31461/ybpd.1381333

Öz

Bu araştırmada, “Orman Okulu Eğitim Modeli”nin okul öncesi dönemdeki çocukların gelişimine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Çalışma nitel araştırma yönetiminin bir çeşidi olan durum çalışması modelindedir. Bu doğrultuda eğitimci, öğrenci ve veli olmak üzere üç boyutta inceleme gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu Canik Belediye Evleri Anaokulu’na devam eden 5-6 yaş grubu öğrenci (n=3)ve öğrenci velileri (n=5) ile Canik Namiye-Mümin Erol Orman Okulu’nda görev yapan eğitimciler (n=4) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları ve öğrenci gözlem formu kullanılmıştır. Araştırma verileri Nvivo programına aktarılarak içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Çözümlenen veriler sonucu kod listesi oluşmuştur. Kod listesi önceden oluşturulan uygun temalara atanmıştır. Kodlama sürecinde aynı işaretlemeler görüş birliği farklı olan işaretlemeler ise görüş ayrılığı olarak belirlenmiştir. Güvenirlik hesaplaması “görüş birliği/görüş birliği + görüş ayrılığı x 100” formülüyle hesaplanmıştır. Çalışmada güvenirlik oranının % 91 olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 93-110.
  • Aral, N.,Baran, G.,Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2002). Çocuk gelişimi. Ya-Pa Yayımları. İstanbul.
  • Bagot, K.L., Allen, F.C.L., & Toukhsati, S. (2015). Perceived restorativeness of children’s school playground environments: Nature, playground features and play period experiences. Journal of Environmental Psychology, 41, 1-9.
  • Blackwell, S. (2015). Impacts of Long Term Forest School Programmes on Children's Resilience Confidence and Wellbeing. Acesso em, 30(4), 1-46.
  • Close, M. (2012). The forest school initiative and its perceived impact on children’s learning and development: An investigation into the views of children and parents. Doctoral Dissertation. The United Kingdom: Cardiff University.
  • Çabuk, B. (2019). Çevre eğitimi. B. Çabuk, D. Kahriman Pamuk, B. Ahi, N. Cevher Kalburan, & H. Güngör İçinde, Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilirlik (s.1-38). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilek, Ö. (2019). Orman okulu uygulamalarının çocukların gelişimine yönelik katkılarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekici, F. (2014). Aile özellikleri ile okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 70-108.
  • Eroğlu, S. B. (2018). An evaluation of the forest school program in a state preschool in İstanbul. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erşan, Ş., & Erşan, M.N. (2022). Alternatif bir eğitim modeli olarak Orman Okulları. S. Karabatak İçinde, Eğitim&Bilim 2022-II (s.117-132). Sinop: Efe Akademi.
  • Haller, F., (2018). Outdoor learning spaces. The case of frost school. Area, 50(2), 222-231.
  • Harris, F. (2017). The nature of learning at forest school: Practitioners' perspectives. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 45(2), 272-291.
  • Kahriman-Pamuk, D., & Ahi, B. (2019). A phenomenological study on the school concept of the children attending the forest school. Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1386-1407.
  • Kanat, T. (2020). Orman okulu uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Knight, S. (2016). Forest school in practice (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Knight, S. (2009). Forest schools and outdoor learning in the early years (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Kocaman, Ş., Keskinkılıç, T., & Kuş, A. (2019). Sınıf dışı uygulamalar: Sınıftan bahçeye bahçeden ormana. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi, Çocuğun Ekolojik Dünyası, Özet Kitapçığı Bildiri No:97 (s.11). İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi dönemde alternatif yaklaşım: Orman Okullarında veli, öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Leather, M. (2013). Lost in translation: A critique of “forest school” in the UK. Future Faces. Outdoor Education Research Innovations and Visions.
  • Louv, R. (2010). Doğadaki son çocuk: Çocuklarımızdaki doğa yoksunluğu ve doğanın sağaltıcı gücü. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • MEB. (2013). Okulöncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. CA: Sage Publication.
  • Murray, R., & O'Brien, E. (2005). “Such enthusiasm-a joy to see”: An evaluation of forest school in England (1st ed.). England: Forest Research Organization & Forestry Commission.
  • O’Brien, L., & Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening, 6(4), 249-265.
  • O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the forest school approach. Education, 37(1), 45-60.
  • Orman Okulları Uygulama Merkezi. Erişim tarihi: 19.05.2022 Erişim adresi: ormanokulu.org/?page_id=4035.
  • Paslı, A.M. (2019). Doğal çevre, kent ve çocuk ilişkisini yeniden kurmak "İskandinavya'da doğa temelli eğitim ve İsveç orman okulu örneği". Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Şehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Robson, S., & Rowe, V. (2012). Observing young children’s creative thinking: Engagement, involvement and persistence. International Journal of Early Years Education, 20(4), 349–364.
  • Saban, H. & Ersoy, E. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, D. (2020). Türkiye'de Orman Okulu yaklaşımı ile ilgili tezlerin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 623-638.
  • Tonge, K.L., Jones, R.A., & Okely, A.D. (2019). Quality interactions in early childhood education and care center outdoor environments. Early Childhood Education Journal, 47, 31-41.
  • Topçuoğlu, M. (2019). İstanbul Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Ormanında Orman Okulu ve Eğitim Modelinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • UNICEF. (1990). Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ve İhtiyari Protokoller, Usûl Kuralları ile Çocuk Hakları Komitesi Genel Yorumları. Erişim adresi: unicef.org. Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.

Investigation of The Effect of The Forest School Education Model on The Development of Preschool Children: Samsun Canik Namiye-Mümin Erol Forest School Example

Yıl 2023, , 141 - 160, 31.12.2023
https://doi.org/10.31461/ybpd.1381333

Öz

This research aims to examine the effect of the "Forest School Education Model" on the development of preschool children. Qualitative research methods were used in the research. The study is in the case study model, which is a type of qualitative research management. In this regard, an examination was carried out in three dimensions: educator, student and parent. The study group consists of 5-6 year old students (n=3) attending Canik Belediye Evleri Kindergarten, their parents (n=5) and educators working at Canik Namiye-Mümin Erol Forest School (n=4). Semi-structured interview forms and student observation forms were used as data collection tools. The research data were transferred to the Nvivo program and analyzed using the content analysis method. As a result of the analyzed data, a code list was created. The code list is assigned to the appropriate previously created themes. During the coding process, same markings were determined as consensus and different markings were determined as disagreement. Reliability was calculated with the formula “consensus/consensus + disagreement x 100”. The reliability rate in the study was determined to be 91%.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F. ve Kesicioğlu, O.S. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun İli Örneği. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 93-110.
  • Aral, N.,Baran, G.,Bulut, Ş. ve Çimen, S. (2002). Çocuk gelişimi. Ya-Pa Yayımları. İstanbul.
  • Bagot, K.L., Allen, F.C.L., & Toukhsati, S. (2015). Perceived restorativeness of children’s school playground environments: Nature, playground features and play period experiences. Journal of Environmental Psychology, 41, 1-9.
  • Blackwell, S. (2015). Impacts of Long Term Forest School Programmes on Children's Resilience Confidence and Wellbeing. Acesso em, 30(4), 1-46.
  • Close, M. (2012). The forest school initiative and its perceived impact on children’s learning and development: An investigation into the views of children and parents. Doctoral Dissertation. The United Kingdom: Cardiff University.
  • Çabuk, B. (2019). Çevre eğitimi. B. Çabuk, D. Kahriman Pamuk, B. Ahi, N. Cevher Kalburan, & H. Güngör İçinde, Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilirlik (s.1-38). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilek, Ö. (2019). Orman okulu uygulamalarının çocukların gelişimine yönelik katkılarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekici, F. (2014). Aile özellikleri ile okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 70-108.
  • Eroğlu, S. B. (2018). An evaluation of the forest school program in a state preschool in İstanbul. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erşan, Ş., & Erşan, M.N. (2022). Alternatif bir eğitim modeli olarak Orman Okulları. S. Karabatak İçinde, Eğitim&Bilim 2022-II (s.117-132). Sinop: Efe Akademi.
  • Haller, F., (2018). Outdoor learning spaces. The case of frost school. Area, 50(2), 222-231.
  • Harris, F. (2017). The nature of learning at forest school: Practitioners' perspectives. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 45(2), 272-291.
  • Kahriman-Pamuk, D., & Ahi, B. (2019). A phenomenological study on the school concept of the children attending the forest school. Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1386-1407.
  • Kanat, T. (2020). Orman okulu uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Knight, S. (2016). Forest school in practice (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Knight, S. (2009). Forest schools and outdoor learning in the early years (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Kocaman, Ş., Keskinkılıç, T., & Kuş, A. (2019). Sınıf dışı uygulamalar: Sınıftan bahçeye bahçeden ormana. 14. Ulusal Okul Öncesi Öğretmenliği Öğrenci Kongresi, Çocuğun Ekolojik Dünyası, Özet Kitapçığı Bildiri No:97 (s.11). İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi dönemde alternatif yaklaşım: Orman Okullarında veli, öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Leather, M. (2013). Lost in translation: A critique of “forest school” in the UK. Future Faces. Outdoor Education Research Innovations and Visions.
  • Louv, R. (2010). Doğadaki son çocuk: Çocuklarımızdaki doğa yoksunluğu ve doğanın sağaltıcı gücü. Ankara: Tübitak Yayınları.
  • MEB. (2013). Okulöncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. CA: Sage Publication.
  • Murray, R., & O'Brien, E. (2005). “Such enthusiasm-a joy to see”: An evaluation of forest school in England (1st ed.). England: Forest Research Organization & Forestry Commission.
  • O’Brien, L., & Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening, 6(4), 249-265.
  • O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the forest school approach. Education, 37(1), 45-60.
  • Orman Okulları Uygulama Merkezi. Erişim tarihi: 19.05.2022 Erişim adresi: ormanokulu.org/?page_id=4035.
  • Paslı, A.M. (2019). Doğal çevre, kent ve çocuk ilişkisini yeniden kurmak "İskandinavya'da doğa temelli eğitim ve İsveç orman okulu örneği". Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Şehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Robson, S., & Rowe, V. (2012). Observing young children’s creative thinking: Engagement, involvement and persistence. International Journal of Early Years Education, 20(4), 349–364.
  • Saban, H. & Ersoy, E. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, D. (2020). Türkiye'de Orman Okulu yaklaşımı ile ilgili tezlerin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 623-638.
  • Tonge, K.L., Jones, R.A., & Okely, A.D. (2019). Quality interactions in early childhood education and care center outdoor environments. Early Childhood Education Journal, 47, 31-41.
  • Topçuoğlu, M. (2019). İstanbul Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Ormanında Orman Okulu ve Eğitim Modelinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • UNICEF. (1990). Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ve İhtiyari Protokoller, Usûl Kuralları ile Çocuk Hakları Komitesi Genel Yorumları. Erişim adresi: unicef.org. Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • Uyanık, Ö ve Kandır, A.(2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Cilt:7, Sayı:14 Aralık
Yazarlar

Fatma Köseoğlu 0000-0002-8371-0846

Yaşar Barut 0000-0003-1602-2477

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2023
Kabul Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Köseoğlu, F., & Barut, Y. (2023). Orman Okulu Eğitim Modelinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gelişimine Etkisinin İncelenmesi: Samsun Canik Namiye-Mümin Erol Orman Okulu Örneği. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 7(14), 141-160. https://doi.org/10.31461/ybpd.1381333