Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mental Well-Being and Psychological Resilience Relationship in University Students

Yıl 2020, , 9 - 17, 30.06.2020
https://doi.org/10.31461/ybpd.668737

Öz

The research is based on investigating the relationship between mental well-being and psychological resilience of university students according to some demographic variables. For this purpose, 57 university students whose ages ranged from 18 to 24 were administered the “Psychological Resilience Scale” and the “Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale”. The “Personal Information Form” was also used to determine demographic information. As a result of the study, it was observed that the students' mental well-being (with a score of 51.85 ± 9.99) and psychological resilience were “good”. It was found that the scores obtained from mental well-being and psychological resilience scale did not differ significantly according to gender groups. When the relationship between mental well-being and psychological resilience of the students is examined; the subscale of ’social resources’ of the Psychological Resilience Scale was found to have a negative and low significant correlation with mental well-being. No significant correlational relationship was observed between other subscales of psychological resilience and mental well-being.

Kaynakça

  • Altuntaş, S. ve Genç, H. (2018). Mutluluğun yordayıcısı olarak psikolojik sağlamlık:öğretmen örnekleminin incelenmesi.Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2018046021.
  • Atik, E. L. (2013). Liseli ergenlerde bağlanma stilleri ve psikolojik sağlamlıkdüzeyleri arasındaki ilişkide öz-yansıtma ve içgörünün rolü. İstanbul BilimÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, E. (2018).Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerininİncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Block, J. ve Kremen, A.M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empiricalconnections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology,70(2), 349-361.
  • Bradburn, N. (1969). The structure of psychological well-being. Chicago: Aldine
  • Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyiolmanın yordayıcılarının incelenmesi.Türk Psikolojik Danışma ve RehberlikDergisi, 3(27), 43-65.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H.O. ve Basım, H.N. (2015). Psikolojik dayanıklılığınaçıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi.Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81-92.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin. 95(3), 542-575.
  • Diener, E. ve Diener, M. (1995). Cross-cultural Correlates of Life-Satisfaction andSelfEsteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 653-663.
  • Douce, L. A., ve Keeling, R. P. (2014). A strategic primer on college student mentalhealth. A report by NASPA: Student Affairs Administrators in HigherEducation, the American Council on Education, and the AmericanPsychological Association. Erişim adresi: http://www.nacua.org/documents/CollegeStudentMentalHealth_October2014.pdf
  • Duman, N. (2018). Peri masalları ve çizgi animasyon filmlerindeki zihindurumlarının incelenmesi. (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Dumont, M. ve Provost, M.A. (1999).Resilience in adolescents: Protective role ofsocial support, coping strategies, self-esteem, and social activities onexperience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28(3),343-363.
  • Eşigül, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Stres ile Psikolojik İyi OlmaArasındaki İlişkide Sosyal Problem Çözmenin Aracı ve Düzenleyici Rolününİncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Gönener, A., Öztürk, A. ve Yılmaz, O. (2017).Kocaeli üniversitesi spor bilimlerifakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutlulukdüzeylerine etkisi.Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi,1, 44-45.
  • Haring, M.J., Stock, W.A. ve Okun, M.A. (1984). A Research Synthesis of Gender andSocial Class as Correlates of Subjective Well-Being. Human Relations, 37(8),645-57.
  • Kabasakal, Z. ve Erdem, Ş. (2015). Üniversite öğrencilerinde çocukluk dönemiistismar yaşantıları ve psikolojik iyi olma.Eğitim ve Öğretim AraştırmalarıDergisi, 4(1), 14-23.
  • Karabeyeser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumları ve stresliyaşam olaylarına göre psikolojik iyi oluşu (Yüksek Lisans Tezi). HacettepeÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karairmak, Ö. ve Güloglu, B. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığınyordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi,2(11), 73-81.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara:Nobel.
  • Kaya, M. ve Küçük, N. (2017). İbadetler ile hayatın anlamı ve psikolojik iyi olmaarasındaki ilişkinin incelenmesi.Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat FakültesiDergisi, 42, 17-44.
  • Lee, G.R., Seccombe, K. ve Shehan C.L. (1991). Marital Status and PersonalHappiness: An Analysis of Trend Data. Journal of Marriage and the Family,53(4), 839-44.
  • Malkoç, A. ve Yalçın, İ. (2015). Relationships among resilience, social support,coping, and psychological well-being among university students. TurkishPsychological Counselling and Guidance Journal, 5(43), 35-43.
  • Özer, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusalzeka ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi (YayınlanmamışDoktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Konya.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning ofpsychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6),1069-81.
  • Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions inquest of successful ageing. İnternational Journal of Behavioral Development,12(1), 35-55.
  • Ryff, C. D. ve Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-beingrevisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-27.
  • Saraçaoğlu, H. ve Baltacı, Ö. (2016).Mental iyi oluş ve öz anlayış arasındaki ilişkininincelenmesi. III. International Eurasian Educational Research Congress, 1763-4.
  • Tuzgöl- Dost, M. (2006). Subjective well-being among university students.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 188-97.
  • Wood, W., Rhodes, N. ve Whelan, M. (1989). Sex differences in positive well-being:A consideration of emotional style and marital status. Psychological Bulletin,106 (2), 249-64.

Üniversite Öğrencilerinde Mental İyi Oluş ile Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi

Yıl 2020, , 9 - 17, 30.06.2020
https://doi.org/10.31461/ybpd.668737

Öz

Araştırma; üniversite öğrencilerinin mental iyi oluşları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkiyi bazı demografik değişkenlere göre incelemeyi temel almıştır. Bu amaçla yaşları 18-24 arası değişen 57 üniversite öğrencisine Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği” ve “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği” uygulanmıştır. Demografik bilgilerin tespiti için ayrıca “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin mental iyi oluşlarının (51.85±9.99 puan ile) ve psikolojik dayanıklılıklarının “iyi” düzeyde olduğu görülmüştür. Mental iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık ölçeğinden elde edilen puanların cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin mental iyi oluşları ve psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişki incelendiğinde; Psikolojik Dayanıklılık Ölçeğinin ‘’sosyal kaynaklar’’ alt başlığının mental iyi oluş ile negatif yönlü, düşük şiddetli ve anlamlı bir korelasyonel ilişki içerisinde olduğu görülmüştür. Diğer alt ölçeklerle mental iyi oluş arasında anlamlı bir korelasyonel ilişki görülmemiştir.

Kaynakça

  • Altuntaş, S. ve Genç, H. (2018). Mutluluğun yordayıcısı olarak psikolojik sağlamlık:öğretmen örnekleminin incelenmesi.Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2018046021.
  • Atik, E. L. (2013). Liseli ergenlerde bağlanma stilleri ve psikolojik sağlamlıkdüzeyleri arasındaki ilişkide öz-yansıtma ve içgörünün rolü. İstanbul BilimÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, E. (2018).Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerininİncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Block, J. ve Kremen, A.M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empiricalconnections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology,70(2), 349-361.
  • Bradburn, N. (1969). The structure of psychological well-being. Chicago: Aldine
  • Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyiolmanın yordayıcılarının incelenmesi.Türk Psikolojik Danışma ve RehberlikDergisi, 3(27), 43-65.
  • Çetin, F., Yeloğlu, H.O. ve Basım, H.N. (2015). Psikolojik dayanıklılığınaçıklanmasında beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: Bir kanonik ilişki analizi.Türk Psikoloji Dergisi, 30(75), 81-92.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin. 95(3), 542-575.
  • Diener, E. ve Diener, M. (1995). Cross-cultural Correlates of Life-Satisfaction andSelfEsteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 653-663.
  • Douce, L. A., ve Keeling, R. P. (2014). A strategic primer on college student mentalhealth. A report by NASPA: Student Affairs Administrators in HigherEducation, the American Council on Education, and the AmericanPsychological Association. Erişim adresi: http://www.nacua.org/documents/CollegeStudentMentalHealth_October2014.pdf
  • Duman, N. (2018). Peri masalları ve çizgi animasyon filmlerindeki zihindurumlarının incelenmesi. (Doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Dumont, M. ve Provost, M.A. (1999).Resilience in adolescents: Protective role ofsocial support, coping strategies, self-esteem, and social activities onexperience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28(3),343-363.
  • Eşigül, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Stres ile Psikolojik İyi OlmaArasındaki İlişkide Sosyal Problem Çözmenin Aracı ve Düzenleyici Rolününİncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Gönener, A., Öztürk, A. ve Yılmaz, O. (2017).Kocaeli üniversitesi spor bilimlerifakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutlulukdüzeylerine etkisi.Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi,1, 44-45.
  • Haring, M.J., Stock, W.A. ve Okun, M.A. (1984). A Research Synthesis of Gender andSocial Class as Correlates of Subjective Well-Being. Human Relations, 37(8),645-57.
  • Kabasakal, Z. ve Erdem, Ş. (2015). Üniversite öğrencilerinde çocukluk dönemiistismar yaşantıları ve psikolojik iyi olma.Eğitim ve Öğretim AraştırmalarıDergisi, 4(1), 14-23.
  • Karabeyeser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin anne-baba tutumları ve stresliyaşam olaylarına göre psikolojik iyi oluşu (Yüksek Lisans Tezi). HacettepeÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karairmak, Ö. ve Güloglu, B. (2010). Üniversite öğrencilerinde yalnızlığınyordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi,2(11), 73-81.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara:Nobel.
  • Kaya, M. ve Küçük, N. (2017). İbadetler ile hayatın anlamı ve psikolojik iyi olmaarasındaki ilişkinin incelenmesi.Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat FakültesiDergisi, 42, 17-44.
  • Lee, G.R., Seccombe, K. ve Shehan C.L. (1991). Marital Status and PersonalHappiness: An Analysis of Trend Data. Journal of Marriage and the Family,53(4), 839-44.
  • Malkoç, A. ve Yalçın, İ. (2015). Relationships among resilience, social support,coping, and psychological well-being among university students. TurkishPsychological Counselling and Guidance Journal, 5(43), 35-43.
  • Özer, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusalzeka ve beş faktör kişilik özellikleri açısından incelenmesi (YayınlanmamışDoktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Konya.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning ofpsychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6),1069-81.
  • Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions inquest of successful ageing. İnternational Journal of Behavioral Development,12(1), 35-55.
  • Ryff, C. D. ve Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-beingrevisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-27.
  • Saraçaoğlu, H. ve Baltacı, Ö. (2016).Mental iyi oluş ve öz anlayış arasındaki ilişkininincelenmesi. III. International Eurasian Educational Research Congress, 1763-4.
  • Tuzgöl- Dost, M. (2006). Subjective well-being among university students.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 188-97.
  • Wood, W., Rhodes, N. ve Whelan, M. (1989). Sex differences in positive well-being:A consideration of emotional style and marital status. Psychological Bulletin,106 (2), 249-64.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Cilt:4, Sayı:7 Haziran
Yazarlar

Nesrin Duman 0000-0002-2751-8315

Pinar Göksu 0000-0001-5687-6544

Ceren Köroğlu 0000-0002-1824-5271

Aysegül Talay 0000-0003-4132-678X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Duman, N., Göksu, P., Köroğlu, C., Talay, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinde Mental İyi Oluş ile Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 4(7), 9-17. https://doi.org/10.31461/ybpd.668737

Cited By