In this study, the mediating effect of automatic thoughts on the relationship between self-compassion and life satisfaction of university students was investigated. The study group consisted of 286 university students (166 females and 120 males). The Self-Compassion Scale, the Satisfaction with Life Scale and the Automatic Thoughts Scale were used to collect data from subjects. Descriptive statistics, Pearson's correlation, and structural equation model analysis were used to analyze the data. The results of the study revealed that while self-compassion is positively correlated with life satisfaction; both self-compassion and automatic thoughts are negatively correlated with automatic thoughts. In the model tested within the current study, each item of the Satisfaction with Life Scale which was used the measure participants’ life satisfaction level is used as an observed variable for the latent variable of “life satisfaction”. The total scores obtained from each sub-scale of the Automatic Thoughts Scale which was used to determine the frequency of automatic thoughts is used as an observed variable for the latent variable of “automatic thoughts”. Due to the unidimensional structure of the Self-Compassion Scale, three parcels were created by parceling method for the latent variable of “self-compassion”. Since the two-step procedure was used in the model, the measurement model was tested before examining the structural relationships. As a result of the analysis, the initial tests showed a satisfactory model fit. After the structural model was tested and it showed a satisfactory model fit. Just after the structural model was tested, the mediating effect was tested. According to the results of chi-square test, discarding the path from self-compassion to life satisfaction caused a deterioration in the model. As a result, the results showed that automatic thoughts had a partial mediator effect between self-compassion and life satisfaction. The findings were discussed based on the literature.
Self-Compassion Life Satisfaction Automatic Thoughts University Students
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeyleri ile yaşam doyumları arasındaki ilişkide otomatik düşüncelerin aracı etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 166 kadın, 120 erkek toplam 286 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veriler Öz-Anlayış Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Otomatik Düşünceler Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler betimsel analizler, Pearson Korelasyon Testi ve Yapısal Eşitlik Modeli Analizi ile incelenmiştir. Sonuçlar öz-anlayış ile yaşam doyumu arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki, öz-anlayış ile otomatik düşünceler ve otomatik düşünceler ile yaşam doyumu arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma kapsamında test edilen modelde, yaşam doyumunu ölçmek amacıyla kullanılan Yaşam Doyumu Ölçeğinin her maddesi “yaşam doyumu” örtük değişkeni için birer gözlenen değişken olarak ele alınmıştır. Otomatik düşünce düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan Otomatik Düşünceler Ölçeğinin her alt boyutundan elde edilen toplam puanlar “otomatik düşünceler” örtük değişkene ait gözlenen değişken olarak modele alınmıştır. Araştırmada “öz-anlayış” örtük değişkeni için Öz-Anlayış Ölçeği tek boyutlu bir yapıda olduğundan parselleme yöntemi ile üç parsel atanmıştır. Model testinde iki aşamalı bir yaklaşım tercih edildiğinden dolayı, önce modele ait olan ölçüm modeli test edilmiş, sonra test edilmek üzere ortaya konan yapısal model test edilmiştir. Analiz sonucunda ortaya çıkan modelin veri seti ile iyi uyuma sahip olduğu ortaya konmuştur. Sonra yapısal model testi yapmıştır. Yapılan analiz sonucunda modelin veri seti ile iyi uyuma sahip olduğu belirlenmiştir. Yapısal modelin test edilmesinden sonra aracılık ilişkilerin test edilmesi aşamasına geçilmiştir. Ki-kare Farklılık Testi sonucuna göre öz-anlayıştan yaşam doyumuna giden yolun çıkarılması modelde anlamlı bir bozulma olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak elde edilen veriler, öz-anlayış ile yaşam doyumu arasında otomatik düşüncelerin kısmi aracı etkisinin olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular literatüre dayanarak tartışılmıştır.
Öz-Anlayış Yaşam Doyumu Otomatik Düşünceler Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Cilt:4, Sayı:7 Haziran |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |