Bu araştırmanın amacı, bilişsel becerileri destekleyen bir
kutu oyununun yaşlıların yalnızlık, psikolojik iyi oluş ve bilişsel
becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma "deneme modeli" olarak
tasarlanmıştır. Araştırmada bağımsız değişken, ön test ve son test arasında
deney grubuna uygulanan bilişsel becerileri destekleyen sil baştan adlı kutu
oyunudur. Çalışmanın bağımlı değişkenleri ise yaşlıların yalnızlık, psikolojik
iyi oluş ve bilişsel beceri düzeyleridir. Araştırmada uygulanan kutu oyununun,
yaşlı bireylerin yalnızlık, psikolojik iyi oluş ve bilişsel becerilerini nasıl
etkilediğini görmek amacıyla, "ön test- son test kontrol gruplu deneysel
desen" kullanılacaktır. Araştırma özel bir huzurevinde 65 yaş ve üzeri
yaşlıların katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma 8' i deney 8'i
kontrol olmak üzere 16 yaşlı birey ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada,
verileri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulmuş “Kişisel
Bilgi Soru Listesi”, çalışmaya katılanların yalnızlık düzeyini ölçmek amacıyla Russell ve ark. (1978)
tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması ise Demir (1989) tarafından yapılan
20 maddeden ve tek boyuttan oluşan UCLA Yalnızlık Ölçeği, Psikolojik iyi oluş
düzeyini ölçmek için Tennant ve ark., (2007) tarafından geliştirilen Keldal
(2015) tarafından Türkçeye uyarlanan 14 maddeden ve tek boyuttan oluşan Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği,
Bilişsel Becerileri ölçmek için ise Nasreddine ve ark., (2005) tarafından
geliştirilen Türkçeye uyarlaması Selekler ve Cangöz (2009) tarafından yapılan Montreal
Bilişsel Değerlendirme Ölçeği (MOCA) kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulama
öncesinde ve sonrasında elde ettikleri puanların karşılaştırılması amacıyla
Mann Withney U Testi ve Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler İşaretlenmiş Sıra
Sayıları testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda oyununun bilişsel becerileri
geliştirdiği, yalnızlık düzeyini düşürdüğü ve psikolojik iyi oluşu yükselttiği
bulunmuştur.
The
purpose of this study is to examine the effects of a box game supporting
cognitive skills on cognitive skills of
the elderlys loneliness, psychological
well-being and. The research was designed as a "trial model". The
independent variable in the study is gaming
"Sil Baştan" which supports the cognitive skills applied to
the experimental group between pre-test and post-test. The dependent variables
of the study are the loneliness, psychological well-being and cognitive skill
levels of the elderly. "Pre-test-post-test control group experimental
design" will be used in order to see how the box game which applied to the
research affects the loneliness, psychological well-being and cognitive skills
of elderly individuals. The research was conducted in a private nursing home
together the participation of 65 years
of age and older. This study was
conducted with 16 elderly individuals, 8 of whom were experiment and 8 of whom were controls. In the study, the "Personal Information
Questionnaire" was developed.To measure the level of loneliness of
participants in the study. Developed by Russell et al.
(1978) developed the of the Turkish version of the UCLA Loneliness Scale
consisting of 20 items and one dimension made by Demir (1989), 14 items adapted
to Turkish by Keldal (2015) developed by
Tennant et al. The Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale. (MOCA) adapted to by Selekler and
Cangöz (2009), developed by Nasreddine et al. (2005), was used to measure
cognitive abilities. Mann Withney U Test and Wilcoxon Paired Couple Marked
Sequence Numbers test was applied to the experimental and control groups in
order to compare the scores obtained before and after the application. As a
result of the research, it was found that the game developed cognitive skills,
lowered the level of loneliness and improved psychological well-being.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Cilt:2, Sayı:3 Haziran |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |