Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ ALANINDAKİ ARAŞTIRMACILARIN GENEL DOKUSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 86 - 97, 29.12.2021

Öz

Yönetim Bilişim Sistemleri, insan, teknoloji ve örgüt arasındaki ilişkiyi bütünsel bir bakış açısı ile inceleyen disiplinler arası bir bilim dalıdır. Yönetim Bilişim Sistemlerinin fen, mühendislik ve sosyal bakış açılarını kapsayan bu yapısı lisans veya lisansüstü eğitimlerini bilgisayar bilimi, işletme bilimi veya yönetim bilimi alanlarında tamamlayan birçok araştırmacının Yönetim Bilişim Sistemleri alanına yönelmesine neden olmuştur. Bu çalışmada farklı disiplinlerden beslenen ve hızla gelişen Yönetim Bilişim Sistemleri disiplininin Türkiye’deki araştırmacı dokusu ele alınmıştır. Bu kapsamda YÖKAKADEMİK sistemi üzerinden elde edilen veri seti ile toplam Yönetim Bilişim Sistemleri bilim dalında çalışan 401 akademisyen-araştırmacı incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında Yönetim Bilişim Sistemleri disiplinin çok yönlü olmasının getirdiği durumun anomalilere sebep olup olmadığı, yükseköğretim kurumlarında görev yaptıkları yerler de dikkate alınarak tartışılmıştır.

Destekleyen Kurum

DESTEKELEYEN BİR KURUM YOKTUR

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aasheim, C., Shropshire, J., Li, L., & Kadlec, C. (2012). Knowledge and skill requirements for entry-level IT workers: A longitudinal study. Journal of Information Systems Education, 23(2), 193-204.
  • Adeoti‐Adekeye, W. B. (1997). The importance of management information systems. Library Review, 46(5), 318-327.
  • Akpınar, H. (2001). Enformasyon Teknolojisi ve İşletmecilik Öğretimine Etkileri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 27(1),39-67.
  • Akpınar, H. (2011). Türkiye’de Enformasyon Sistemleri Öğretiminde 20. Yıl. Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, 01 Ocak 2011, ss.565-665.
  • Albayrak, R.A., & Biçer, İ.H. (2009). Bilişim sistemleri üst düzey yöneticilerinin rollerini etkileyen unsurlar. İTÜDERGİSİ/b, 4(1), 34-45.
  • Aslay, F., Özen Ü., & Çam H. (2021). Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitiminin Kazandırdığı Yeteneklerin Teknoparkların İnsan Kaynağı Gereksinimlerini Karşılamadaki Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 35(3), 927-942.
  • Baskerville, R. L., & Myers, M. (2002). Information systems as a reference discipline. MIS Quarterly, 26(1),1-14.
  • Bensghir, T. (2002). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Disiplininin Gelişimi Üzerine Düşünceler. Amme İdaresi Dergisi, 35(1), 77-103.
  • Cappel, J. J. (2002). Entry-level IS job skills: A survey of employers. Journal of computer information systems, 42(2), 76-82.
  • Coe, N. (1997). US transnationals and the Irish software industry: assessing the nature, quality and stability of a new wave of foreign direct investment. European Urban and Regional Studies, 4(3), 211-230.
  • Coşkun, E., Özdağoğlu, G., Damar, M., & Çallı, B. A. (2019). Scientometrics-Based Study of Computer Science and Information Systems Research Community Macro Level Profiles. In International Conference on Information Systems Post-Implementation & Change Management (pp. 180-188), 11-13 April, Ultrecht, Netharlands.
  • Culnan, M. J. (1987). Mapping the intellectual structure of MIS, 1980-1985: A co-citation analysis. MIS Quarterly, 11(3), 341-353.
  • Culnan, M. J., & Swanson, E. B. (1986). Research in management information systems, 1980-1984: Points of work and reference. MIS Quarterly, 10(3), 289-302.
  • Damar, M., & Aydın, Ö. (2021). Türkiye’nin 2010 Sonrası Yönetim Bilişim Sistemleri Alanında Uluslararası Q1 Dergilerinde Durumu. İzmir İktisat Dergisi, 36(4), 811-842.
  • Damar, M., & Özdağoğlu, G. (2021). Yazılım Sektörü ve Uluslararasılaşma, Politika Önerileri. Editör, Ömer Aydın & Çağdaş Cengiz. Teknoloji ve Uluslararası İlişkiler. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Özdağoğlu, A. (2018). Küresel Ölçekte Yazılım Kalitesi ve Standartları: Sektörel ve Bilimsel Perspektiften Literatürdeki Eğilimler. Alphanumeric Journal, 6(2), 325-348.
  • Elçi, A. (2016). Yönetim Bilişim Sistemleri Öğrencilerinin Beceriler ve Yetkinlikler Algıları - Bilgi Toplumuna Doğru. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 351-358.
  • Fang, X., Lee, S., & Koh, S. (2005). Transition of knowledge/skills requirement for entry-level IS professionals: An exploratory study based on recruiters' perception. Journal of Computer Information Systems, 46(1), 58-70.
  • Freeman, P., & Aspray, W. (1999). The Supply of Information Technology Workers in the United States. Erişim Tarihi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED459346.pdf
  • Gambill, S., Clark, J., & Maier, J. L. (1999). CIS vs MIS vs...: The name game. The Journal of Computer Information Systems, 39(4), 22-25.
  • Gillenson, M. L., & Stutz, J. D. (1991). Academic issues in MIS: Journals and books. MIS Quarterly, 15(4), 447-452.
  • Henkoğlu, T., & Şerefoğlu, H. (2019). Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğretim Programlarının Bilgi Yönetimi Açısından Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(3), 587-602.
  • Issac, G., Rajendran, C., & Anantharaman, R. N. (2006). An instrument for the measurement of customer perceptions of quality management in the software industry: An empirical study in India. Software Quality Journal, 14(4), 291-308.
  • Kannabiran, G., & Sankaran, K. (2011). Determinants of software quality in offshore development–An empirical study of an Indian vendor. Information and Software Technology, 53(11), 1199-1208.
  • Lunt, B. M., Reichgelt, H., Ashford, T., Phelps, A., Slazinski, E., & Willis, C. (2003). An empirical comparison of baccalaureate programs in computing. In Proceedings of the 2003 International Conference on Engineering and Computer Education (ICECE) (pp. 17-20). March 16 - 19, São Paulo, Brazıl.
  • Noll, C., & Wilkins, M. (2002). Critical skills of IS professionals: A model for curriculum development. Journal of Information Technology Education: Research, 1(1), 143-154.
  • Pierson, J. K., Kruck, S. E., & Teer, F. (2008). Trends in names of undergraduate computer-related majors in AACSB-accredited schools of business in the USA. Journal of Computer Information Systems, 49(2), 26-31.
  • Reichgelt, H., Zhang, A., & Price, B. (2002). Designing an information technology curriculum: The Georgia Southern University experience. Journal of Information Technology Education: Research, 1(1), 213-221.
  • THEUNIJOBS, (2021). Times Higher Educaion Univrsity Jobs. Erişim Tarihi: 01/08/2021, https://www.timeshighereducation.com/unijobs/listings/
  • Uğur, N. G., Okursoy, A., & Turan, A. H. (2014). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitimi ve Ders Programlarının İncelenmesi: Ampirik Bir Değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Kongresi Bildiri Özet Kitabı. (ss. 26). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Uğur, N.G., Okursoy, A., & Turan, A. H. (2016). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitimi ve Yetkinlik Alanı Değerlendirmesi. İşletme Bilimi Dergisi, 4(1), 111-122.
  • ÜAK, (2021). Üniversiteler Arası Kurul Başkanlığı, 2021 Ocak Dönemi Doçentlik Başvuru Şartları. Erişim Tarihi: 03/08/2021, https://www.uak.gov.tr/Sayfalar/docentlik/basvuru-sartlari/2021/2021-ocak-donemi-docentlik-basvuru-sartlari.aspx
  • WUA, (2021). Assistant Educator. Erişim Tarihi: 02/08/2021, https://internal.jobs.uwa.edu.au/ci/en/job/506150/assistant-educator
  • Yarlıkaş, S. (2015). Yönetim bilişim sistemleri disiplininin Türkiye’deki mevcut durumu üzerine bir inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 136-147.
  • Young, D. (1996). The relative importance of technical and interpersonal skills for new information systems personnel. Journal of Computer Information Systems, 36(4), 66-71.
  • YÖKATLAS, (2021). YÖK Meslek Atlası. Erişim Tarihi: 02/08/2021, https://yokatlas.yok.gov.tr/

AN ASSESSMENT ON THE GENERAL PROFILE OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS RESEARCHERS IN TURKEY

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 86 - 97, 29.12.2021

Öz

Management Information Systems is an interdisciplinary field that examines the relationship between people, technology and organization with a holistic perspective. Thanks to its interdisciplinary perspective, has led many researchers who have completed their undergraduate or graduate education in computer science, business science or management science to turn to the field of Management Information Systems. In this study, researchers discuss the general aspects of Management Information Systems discipline in Turkey. In this regard, a total of 401 academicians-researchers working in the field of Management Information Systems were examined with the data set obtained through the YÖKAKADEMİK system. The study discussed whether the situation caused by the interdisciplinary nature of the Management Information Systems discipline causes anomalies, taking into account the places where researchers work in higher education institutions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aasheim, C., Shropshire, J., Li, L., & Kadlec, C. (2012). Knowledge and skill requirements for entry-level IT workers: A longitudinal study. Journal of Information Systems Education, 23(2), 193-204.
  • Adeoti‐Adekeye, W. B. (1997). The importance of management information systems. Library Review, 46(5), 318-327.
  • Akpınar, H. (2001). Enformasyon Teknolojisi ve İşletmecilik Öğretimine Etkileri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 27(1),39-67.
  • Akpınar, H. (2011). Türkiye’de Enformasyon Sistemleri Öğretiminde 20. Yıl. Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, 01 Ocak 2011, ss.565-665.
  • Albayrak, R.A., & Biçer, İ.H. (2009). Bilişim sistemleri üst düzey yöneticilerinin rollerini etkileyen unsurlar. İTÜDERGİSİ/b, 4(1), 34-45.
  • Aslay, F., Özen Ü., & Çam H. (2021). Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitiminin Kazandırdığı Yeteneklerin Teknoparkların İnsan Kaynağı Gereksinimlerini Karşılamadaki Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 35(3), 927-942.
  • Baskerville, R. L., & Myers, M. (2002). Information systems as a reference discipline. MIS Quarterly, 26(1),1-14.
  • Bensghir, T. (2002). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Disiplininin Gelişimi Üzerine Düşünceler. Amme İdaresi Dergisi, 35(1), 77-103.
  • Cappel, J. J. (2002). Entry-level IS job skills: A survey of employers. Journal of computer information systems, 42(2), 76-82.
  • Coe, N. (1997). US transnationals and the Irish software industry: assessing the nature, quality and stability of a new wave of foreign direct investment. European Urban and Regional Studies, 4(3), 211-230.
  • Coşkun, E., Özdağoğlu, G., Damar, M., & Çallı, B. A. (2019). Scientometrics-Based Study of Computer Science and Information Systems Research Community Macro Level Profiles. In International Conference on Information Systems Post-Implementation & Change Management (pp. 180-188), 11-13 April, Ultrecht, Netharlands.
  • Culnan, M. J. (1987). Mapping the intellectual structure of MIS, 1980-1985: A co-citation analysis. MIS Quarterly, 11(3), 341-353.
  • Culnan, M. J., & Swanson, E. B. (1986). Research in management information systems, 1980-1984: Points of work and reference. MIS Quarterly, 10(3), 289-302.
  • Damar, M., & Aydın, Ö. (2021). Türkiye’nin 2010 Sonrası Yönetim Bilişim Sistemleri Alanında Uluslararası Q1 Dergilerinde Durumu. İzmir İktisat Dergisi, 36(4), 811-842.
  • Damar, M., & Özdağoğlu, G. (2021). Yazılım Sektörü ve Uluslararasılaşma, Politika Önerileri. Editör, Ömer Aydın & Çağdaş Cengiz. Teknoloji ve Uluslararası İlişkiler. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Damar, M., Özdağoğlu, G., & Özdağoğlu, A. (2018). Küresel Ölçekte Yazılım Kalitesi ve Standartları: Sektörel ve Bilimsel Perspektiften Literatürdeki Eğilimler. Alphanumeric Journal, 6(2), 325-348.
  • Elçi, A. (2016). Yönetim Bilişim Sistemleri Öğrencilerinin Beceriler ve Yetkinlikler Algıları - Bilgi Toplumuna Doğru. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(3), 351-358.
  • Fang, X., Lee, S., & Koh, S. (2005). Transition of knowledge/skills requirement for entry-level IS professionals: An exploratory study based on recruiters' perception. Journal of Computer Information Systems, 46(1), 58-70.
  • Freeman, P., & Aspray, W. (1999). The Supply of Information Technology Workers in the United States. Erişim Tarihi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED459346.pdf
  • Gambill, S., Clark, J., & Maier, J. L. (1999). CIS vs MIS vs...: The name game. The Journal of Computer Information Systems, 39(4), 22-25.
  • Gillenson, M. L., & Stutz, J. D. (1991). Academic issues in MIS: Journals and books. MIS Quarterly, 15(4), 447-452.
  • Henkoğlu, T., & Şerefoğlu, H. (2019). Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğretim Programlarının Bilgi Yönetimi Açısından Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(3), 587-602.
  • Issac, G., Rajendran, C., & Anantharaman, R. N. (2006). An instrument for the measurement of customer perceptions of quality management in the software industry: An empirical study in India. Software Quality Journal, 14(4), 291-308.
  • Kannabiran, G., & Sankaran, K. (2011). Determinants of software quality in offshore development–An empirical study of an Indian vendor. Information and Software Technology, 53(11), 1199-1208.
  • Lunt, B. M., Reichgelt, H., Ashford, T., Phelps, A., Slazinski, E., & Willis, C. (2003). An empirical comparison of baccalaureate programs in computing. In Proceedings of the 2003 International Conference on Engineering and Computer Education (ICECE) (pp. 17-20). March 16 - 19, São Paulo, Brazıl.
  • Noll, C., & Wilkins, M. (2002). Critical skills of IS professionals: A model for curriculum development. Journal of Information Technology Education: Research, 1(1), 143-154.
  • Pierson, J. K., Kruck, S. E., & Teer, F. (2008). Trends in names of undergraduate computer-related majors in AACSB-accredited schools of business in the USA. Journal of Computer Information Systems, 49(2), 26-31.
  • Reichgelt, H., Zhang, A., & Price, B. (2002). Designing an information technology curriculum: The Georgia Southern University experience. Journal of Information Technology Education: Research, 1(1), 213-221.
  • THEUNIJOBS, (2021). Times Higher Educaion Univrsity Jobs. Erişim Tarihi: 01/08/2021, https://www.timeshighereducation.com/unijobs/listings/
  • Uğur, N. G., Okursoy, A., & Turan, A. H. (2014). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitimi ve Ders Programlarının İncelenmesi: Ampirik Bir Değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Kongresi Bildiri Özet Kitabı. (ss. 26). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Uğur, N.G., Okursoy, A., & Turan, A. H. (2016). Türkiye’de Yönetim Bilişim Sistemleri Eğitimi ve Yetkinlik Alanı Değerlendirmesi. İşletme Bilimi Dergisi, 4(1), 111-122.
  • ÜAK, (2021). Üniversiteler Arası Kurul Başkanlığı, 2021 Ocak Dönemi Doçentlik Başvuru Şartları. Erişim Tarihi: 03/08/2021, https://www.uak.gov.tr/Sayfalar/docentlik/basvuru-sartlari/2021/2021-ocak-donemi-docentlik-basvuru-sartlari.aspx
  • WUA, (2021). Assistant Educator. Erişim Tarihi: 02/08/2021, https://internal.jobs.uwa.edu.au/ci/en/job/506150/assistant-educator
  • Yarlıkaş, S. (2015). Yönetim bilişim sistemleri disiplininin Türkiye’deki mevcut durumu üzerine bir inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 136-147.
  • Young, D. (1996). The relative importance of technical and interpersonal skills for new information systems personnel. Journal of Computer Information Systems, 36(4), 66-71.
  • YÖKATLAS, (2021). YÖK Meslek Atlası. Erişim Tarihi: 02/08/2021, https://yokatlas.yok.gov.tr/
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Damar 0000-0002-3985-3073

Mehmet Cem Bölen 0000-0001-7054-2858

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Damar, M., & Bölen, M. C. (2021). TÜRKİYE’DE YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ ALANINDAKİ ARAŞTIRMACILARIN GENEL DOKUSU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 7(2), 86-97.