Güzel Sanatlar Eğitim Alanı Olarak Yaratıcı Dramanın MEB ve YÖK Programlarındaki Görünümü
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 2, 203 - 218, 01.06.2019
Ömer Adıgüzel
Gizem Sivrikaya
Öz
Öz
Türkiye’deki gelişimi “sanat yoluyla eğitim” anlayışına dayanan eğitimde yaratıcı dramaya yönelik çalışmaların gerek akademik alanda gerekse MEB eğitim programlarında önemli bir yeri bulunmaktadır. Bu çalışmada, temel olarak Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nca hazırlanan belgelerde nasıl göründüğünün ortaya konması hedeflenmiştir. Çalışma sırasında Yüksek Öğretim Kurulu öğretmenlik alanları ile farklı lisans programlarının ders içerikleri ikinci grup belgeler olarak incelenmiştir. Böylece Milli Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu tarafından sunulan belgeler tutarlılık ve bilimsellik açısından değerlendirilmiştir. Tarama modelinde betimsel olarak tasarlanmış olan çalışmaya ilişkin bulgular, belgeler arası tutarsızlıkların ve bilimsel olmayan bazı ifadelerin belirlenmesi yönündedir. Çalışmanın sonunda yaratıcı drama dersinin yürütülmesine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
Kaynakça
- Kaynakça
Adıgüzel, H. Ö. (2007). David Davis ve John Somers ile İngiltere ve Türkiye›deki drama eğitiminin karşılaştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4), 213-220.
- Adıgüzel, H. Ö. (2008). Türkiye’de eğitimde yaratıcı dramanın yakın tarihi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(5), 9-49.
- Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde Yaratıcı Drama (3. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Aykaç, N. & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4), 213-220.
- Başbuğ, S. (2006). Yaratıcı dramanın Türkiye’deki öncülerinden “Prof. Dr. İnci San’ın yaratıcı drama anlayışı”. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25-44.
- Bowell, P., & Heap, B. S. (2013). Planning process drama- enriching teaching and learning (2nd ed.). Routledge.
- Burgul Adıgüzel, F. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine i̇lişkin farkındalıkları ve yaratıcı drama yöntemini derslerinde kullanma durumları. Gıyasaettin Aytaş & Aliye Uslu Üstten (Ed.), Prof. Dr. Alemdar Yalçın Armağanı Cilt:2 içinde (s. 242-273). Ankara: Sonçağ Matbaacılık
- Girne Amerikan Üniversitesi Drama ve Oyunculuk Bölümü Kariyer Olanakları (b.t). Erişim tarihi 23 Mayıs 2019, Erişim adresi Girne Amerikan Üniversitesi web sitesi https://aday.gau.edu.tr/?page=program&id=55
- Hacettepe Üniversitesi Oyunculuk Programı Ders Listesi (b.t.). Erişim tarihi 23 Mayıs 2019, Erişim adresi Hacettepe Üniversitesi web sitesi http://akts.hacettepe.edu.tr/ders_listesi.php?prg_ref=410c62643c30ecc3013c38aab23f314 & birim_kod=481&submenuheader=2&prg_kod=481
- Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kesici, A. E. (2014). Drama dersine ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 186-203.
- Maden, S. (2011). Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı ile ilgili sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 107-122.
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Oğuz Namdar, A., & Kaya, Ö. S. (2018). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik
özyeterlik algıları ve tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2018044110
- Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim
adresi https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
- Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. 3. Baskıdan Çeviri. Bütün, M & Demir, S.
B. (Edt.), Ankara: Pegem Akademi.
- San, İ. (2008). Adlandırmayı değiştirmeyelim. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(5), 103-113.
- Somers, J. (2012). Drama in schools making the educational and artistic argument for its inclusion, retention
and development (N. Govas, M. Katsaridou, D. Mavreas, Ed.) Theatre & Eduaction bonds of solidarity
içinde (ss. 110-118). Athens
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (b.t.). Sosyal Etkinlikler Dersi Kapsamında Yer Alan Faaliyetler. Erişim
adresi http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (18 Kasım 2018). Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Kurs Programı. Erişim adresi https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_02/14111717_346.pdf
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (12 Eylül 2018). Sosyal Etkinlikler Dersi Kapsamında Yer Alan Faaliyetler.
Erişim adresi http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem sayilar/viewcategory/86-2018218
Ömer Adıgüzel & Gizem Sivrikaya - Yaratıcı Drama Dergisi 2019, 14(2), 203-218
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (21 Şubat 2018). Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgeleri 2018. Erişim adresi http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (22 Şubat 2019). Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları. Erişim adresi https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-alanlari/icerik/201
- Tutuman, O. Y. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Uygulama Yeterlilikleri, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (b.t.). Erişim tarihi 24 Mayıs 2019, Erişim adresi Yükseköğretim Kurulu web sitesi, https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
- Yükseköğretim Kurulu (30 Mayıs 2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları-Türk Dili ve Edebiyatı
- Öğretmenliği Lisans Programı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen yetistirme-lisans-programlari
- Yükseköğretim Kurulu (30 Mayıs 2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları-Türkçe Öğretmenliği
- Lisans Programı. Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
- Yükseköğretim Kurulu (10 Eylül 2008). Eğitim Fakültelerine İlişkin ÖYTMK kararları.
- Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu-2018 (b.t.). Erişim tarihi 24 Mayıs 2019, Erişim adresi
- Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Başkanlığı web sitesi,https://www.osym.gov.tr/TR,15240/2018-yuksekogretim-programlari-ve kontenjanlari-kilavuzu.html
- Zorunlu Dersler ve Öğretim Süresi (b.t.). Erişim tarihi 24 Mayıs 2019, Erişim adresi Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Başkanlığı web sitesi, http://www.osym.gov.tr/TR,1374/zorunlu-dersler-ve ogretim-suresi.html