Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dans, Drama ve Eylem: Türk Halk Danslarının Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemi

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 1, 59 - 88, 31.01.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türk halk danslarının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin
bir öğretim yöntemi olarak kullanılması sürecini incelemektir. Bu çalışma için Sakarya
Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü 1. sınıf öğrencileri ile
toplamda 6 atölye uygulanmıştır. Çalışmaya 20 öğrenci katılmıştır (10 kız, 10 erkek).
Her atölye toplam 3 saat sürmüştür. Atölyelerin ilk 3 haftası hazırlık atölyesi olarak
belirlenmiş olup bu çalışma ile öğrencilerin yaratıcı drama yöntemini tanımaları,
tanışma, iletişim, etkileşim ve uyum sürecinin pekişmesi ile sürece hazır olmaları
amaçlanmıştır. Uygulama sürecinin 2. aşamasında ise yaratıcı drama ile Türk halk
danslarının öğretilmesi süreci incelenmiştir. Bu araştırma, Türk halk danslarının
öğretilmesi sürecinde yaratıcı dramanın etkin bir şekilde kullanılabilmesi amacıyla
eylem araştırması şeklinde desenlenmiştir. Uygulama sürecinde gözlem, bireysel
görüşme, odak grup görüşmeleri, öğrenci ve araştırmacı günlükleri, teknikleriyle veri
toplanmıştır. Çalışmanın sonunda yaratıcı dramanın katılımcı öğrenciler arasında
iletişimi, etkileşimi, güveni, uyumu artırıcı bir etkisi olduğu; halk danslarının
öğretiminde bu uyum ve güven sayesinde daha etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlayan,
özgürleştirici, yaratıcı bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışma sonucunda
yaratıcı dramanın Türk Halk Oyunları bölümlerinde zorunlu ve/veya seçimlik ders
olarak yer alması, benzer çalışmaların diğer dans türleri ve farklı yaş gruplarına
yönelik olarak uygulabilmebi yönünde öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Akın, A. (2016).Yabancı dil öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanımının lise 12. sınıf öğrencilerinin eleştirel, yansıtıcı düşünme becerilerine ve öğrencilerin yabancı dil öğrenme tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, Türkiye.
  • Altuntaş, Y. (1990). Halk oyunları öğretiminde geleneksel metottan sistematik metoda. Türk Halk Oyunlarının Öğretiminde Karşılaşılan Problemler Sempozyumu Bildirileri (ss.13). Ankara: Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları: 157. Seminer, Kongre Bildirileri Dizisi: 32.
  • Altrichter, H. Posch, P. and Somekh, B. (2005). Teachers investigate their work an introduction to the methods of action research. London: Routledge.
  • Arıkan, E.N.Y. (2011). İlköğretim okullarında yaratıcı drama yönteminin görsel sanatlar eğitiminde kullanılmasının erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Asımoğlu, Seray. (2012). Yaratıcı drama ve orff yaklaşımı çerçevesinde okul öncesi eğitimde oyun kavramı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Bayrakçı M. (2007). Okulöncesinde yaratıcı drama etkinliklerinin iletişim becerilerinin gelişmesi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars, Türkiye.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: an introduction to theories and methods. Boston: Pearson Ecucation Ltd.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Köktan 0000-0002-1468-3776

Ömer Adıgüzel Bu kişi benim 0000-0001-9492-6231

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2023
Kabul Tarihi 15 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köktan, D., & Adıgüzel, Ö. (2024). Dans, Drama ve Eylem: Türk Halk Danslarının Öğretiminde Yaratıcı Drama Yöntemi. Yaratıcı Drama Dergisi, 19(1), 59-88.