Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Özyeterliği ve 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 2, 21 - 39, 29.07.2025
Meryem Seda Günsaldı
,
Pınar Özdemir Şimşek
Öz
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yaratıcı drama özyeterliği ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmadaki örneklem seçimi için seçkisiz kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 240 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmada verilerin toplanması için Yaratıcı Drama Özyeterlik Ölçeği (YDÖ) ve 21.Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algısı Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS Statistics 23 yazılımıı ile gerçekleştirilmiştir Yaratıcı drama özyeterliği ve 21.yüzyıl becerileri arasındaki ilişkiyi bulmak amacıyla Spearmen Korelasyon Katsayısı ve Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının yaratıcı drama özyeterliği ve 21. yüzyıl becerileri ilişkisi pozitif orta düzeyde ve anlamlı; öğretmen adaylarının yaratıcı drama ve 21. yüzyıl “öğrenme ve yenilenme becerileri” arasındaki ilişki pozitif orta düzeyde ve anlamlı; öğretmen adaylarının yaratıcı drama özyeterliği ve 21. yüzyıl “yaşam ve kariyer becerileri” ilişki pozitif orta düzeyde ve anlamlı; öğretmen adaylarının yaratıcı drama özyeterliği ve 21.yüzyıl “bilgi, medya ve teknoloji becerileri” arasındaki ilişki pozitif orta düzeyde ve anlamlı; 2. Sınıf öğretmen adayların yaratıcı drama özyeterliği ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki, 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının yaratıcı drama özyeterliği ve 21. yüzyıl becerileri ilişkisi düzeyinden daha yüksek olduğunu göstermiştir.
Kaynakça
-
Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-27.
Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama (10. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
-
Akalın, N. ve Boz, M. (2024). Yaratıcı drama eğitim programının çocukların sosyal davranış ve sosyal problem
çözme becerilerine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 319-340. https://doi.
org/10.17679/inuefd.1162816
-
Aksoy, O. (2019). İngilizce ve Türkçe öğretmen adaylarının yaratıcı dramayı kullanmaya yönelik öz yeterlikleri.
Uluslarası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(21), 66-76.35
-
Allinder, R. M. (1994). The relationship between efficacy and the instructional practices of special education
teachers and consultants. Teacher Education and Special Education, 17, 86-95.
-
Almaz, G., İşeri̇, K. ve Ünal, E. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz
yeterlik algılarının incelenmesi. Dillerin Eğitimi ve Öğretimi Uluslarası Dergisi, 2(3), 48-65.
-
Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik
algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale University Journal
of Education, 40, 160-175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
-
Arslan Nizam, Ö. ve Akşin Yavuz, E. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterliklerinin
incelenmesi: öğrenme kavramı ve küçük çocukların yaşam başarısı. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi,
4(1), 1-16. https://doi.org/10.55008/te-ad.1348299
-
Atiş Akyol, N. ve Aşkar, N. (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2597-2629. https://doi.org/10.17152/gefad.1081472
-
Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim
programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 7-24. https://doi.org/10.21612
-
Bandura, A. (1993). Percieved self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist,
28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
-
Barni, D., Danioni, F. & Benevene, P. (2019). Teachers’ self-efficacy: the role of personal values and motivations
for teaching. Frontiers in Psychology, 10. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01645
-
Batdi, V., & Elaldi, Ş. (2020). Effects of drama method social communication skills: A comparative analysis.
International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(3), 435-457.
-
Bayrak, A. ve Akkaynak, M. (2020). Okul öncesi eğitimde yaratıcı drama eğitiminin duygu düzenleme ve sosyal
problem çözme becerilerine etkisi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7(2), 1343-1381.
-
Berkant, H. G. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterlik algılarının incelenmesi. Journal of Educational
Reflections, 1 (2), 1-17.
-
Bengi̇, Ş. N. (2024). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme
becerileri ve benlik algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
-
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri
(30. Baskı.). Pegem Akademi.
-
Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik
öz yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
Relationship of Preservice Teacher’s Creative Drama Self-Efficacy and 21th Century Skills
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 2, 21 - 39, 29.07.2025
Meryem Seda Günsaldı
,
Pınar Özdemir Şimşek
Öz
The purpose of this study is to investigate the relationship of teacher candidates’ creative drama self-efficacy and 21st century skills. The sampling method of this study was random convinience sample.. 240 pre-service teachers participate and their data was collected by Creative Drama Self Efficacy Scale and 21st Century Skills Self Efficacy Scale. SPSS Statistics 23 program was used to analyze the data obtained from the scales. Spearmen Correlation Coefficient and Pearson Correlation Coefficient was utilised to indentify relaionship between 21st century skills and drama self-efficacy. The findings show that relationship between teacher candidates‘ 21st century skills creative and drama self-efficacy is positive moderate and significant; relationship of teacher candidates’ 21st century “learning and renewal skills” sub-dimension and creative drama is moderately positive and significant; the relationship of teacher candidates‘ 21st century “life and career skills” sub-dimension and creative drama self-efficacy is moderate positive and significant; the relationship of teacher candidates’ 21st century “information, media and technology skills” and creative drama self-efficacy is moderate positively significant; the relationship between 2nd grade teacher candidates‘21st century skills and creative drama self-efficacy was higher than relationship between 3rd and 4th grade teacher cadidates’ 21st century skills and creative drama self-efficacy.
Kaynakça
-
Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-27.
Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama (10. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
-
Akalın, N. ve Boz, M. (2024). Yaratıcı drama eğitim programının çocukların sosyal davranış ve sosyal problem
çözme becerilerine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 319-340. https://doi.
org/10.17679/inuefd.1162816
-
Aksoy, O. (2019). İngilizce ve Türkçe öğretmen adaylarının yaratıcı dramayı kullanmaya yönelik öz yeterlikleri.
Uluslarası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(21), 66-76.35
-
Allinder, R. M. (1994). The relationship between efficacy and the instructional practices of special education
teachers and consultants. Teacher Education and Special Education, 17, 86-95.
-
Almaz, G., İşeri̇, K. ve Ünal, E. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz
yeterlik algılarının incelenmesi. Dillerin Eğitimi ve Öğretimi Uluslarası Dergisi, 2(3), 48-65.
-
Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik
algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale University Journal
of Education, 40, 160-175. https://doi.org/10.9779/PUJE768
-
Arslan Nizam, Ö. ve Akşin Yavuz, E. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterliklerinin
incelenmesi: öğrenme kavramı ve küçük çocukların yaşam başarısı. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi,
4(1), 1-16. https://doi.org/10.55008/te-ad.1348299
-
Atiş Akyol, N. ve Aşkar, N. (2022). Erken çocukluk döneminde 21. yüzyıl becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2597-2629. https://doi.org/10.17152/gefad.1081472
-
Aykaç, N. ve Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim
programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 7-24. https://doi.org/10.21612
-
Bandura, A. (1993). Percieved self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist,
28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
-
Barni, D., Danioni, F. & Benevene, P. (2019). Teachers’ self-efficacy: the role of personal values and motivations
for teaching. Frontiers in Psychology, 10. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01645
-
Batdi, V., & Elaldi, Ş. (2020). Effects of drama method social communication skills: A comparative analysis.
International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(3), 435-457.
-
Bayrak, A. ve Akkaynak, M. (2020). Okul öncesi eğitimde yaratıcı drama eğitiminin duygu düzenleme ve sosyal
problem çözme becerilerine etkisi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7(2), 1343-1381.
-
Berkant, H. G. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterlik algılarının incelenmesi. Journal of Educational
Reflections, 1 (2), 1-17.
-
Bengi̇, Ş. N. (2024). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme
becerileri ve benlik algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
-
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri
(30. Baskı.). Pegem Akademi.
-
Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik
öz yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.