Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, , 186 - 204, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1063987

Öz

Kaynakça

  • Anderson, K. E. (2018). "Getting Acquainted With Social Networks and Apps: Streaming Video Games on Twitch.tv." Library Hi Tech News, 35(9), 7-10. Arslan, M. (2012). "Türk Vergi Sistemi", 5. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • Aydemi̇r, R., & Bakaç, S. (2020). "Youtuber’lık Faaliyeti ve Vergisel Boyutu". Mali Çözüm Dergisi. 30(158), 265-285.
  • Bulutoğlu, K. (1978). "Türk Vergi Sistemi", Cilt I, Fakülteler Matbaası: İstanbul.
  • Durlanık, İ. & Yıldırım, N. (2020). "Youtuberların Vergilendirilmesi: Vergi Mükellefi Olmak Şart mı?", https://vergialgi.net/youtuberlarin-vergilendirilmesi-vergi-mukellefi-olmak-sart-mi Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • Enginkaya, E., & Cinar, D. (2014). The Impact of Digital Advertising on Consumer Purchase Decisions. Conference: 2nd İnternational Interdisciplinary Business-Economics Advancement Conference, İstanbul, Volume: 2, 432-441.
  • Gerber, H. R. (2017). "eSports and Streaming: Twitch Literacies". Journal of Adolescent & Adult Literacy, 61(3), 343-345.
  • Johnson, M. R., & Woodcock, J. (2019a). "The Impacts of Live Streaming and Twitch.tv on The Video Game Industry". Media, Culture & Society, 41(5), 670-688.
  • Johnson, M. R., & Woodcock, J. (2019b). “And Today’s Top Donator is”: How Live Streamers on Twitch.tv Monetize and Gamify Their Broadcasts. Social Media + Society, 5(4), 1-11.
  • Kaytoue, M., Silva, A., Cerf, L., Jr, W. M., & Raïssi, C. (2012). Watch me Playing, I am a Professional: A First Study on Video Game Live Streaming. 21st World Wide Web Conference 2012, Lyon, France, 1-8.
  • Khandare, A. U., & Suryawanshı, P. B. (2016). "Studying the Impact of Internet Advertising on Consumer Buying Behavior". We’Ken- International Journal of Basic and Applied Sciences, 1(1), 28-33.
  • Kim, J., Park, K., Song, H., Park, J. Y., & Cha, M. (2020). "Learning How Spectator Reactions Affect Popularity on Twitch". 2020 IEEE International Conference on Big Data and Smart Computing (BigComp), 147-154.
  • Kocadağ, M. (2017). "Elektronik Spor Kariyeri ve Eğitim". Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 1(2), 49-63.
  • Kükrer, C. (2016). "İnternet Ortamında Bazı Faaliyetlerin Kavramsal Tanımları ve Türk Vergi Sistemi Karşısındaki Durumlarının Değerlendirmesi", Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(27), 583-604.
  • Lİ, Y., Wang, C., & Lİu, J. (2020). "A Systematic Review of Literature on User Behavior in Video Game Live Streaming". International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 1-21.
  • Mustafaoğlu, R. (2018). "E-Spor, Spor ve Fiziksel Aktivite". Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96.
  • Nematzadeh, A., Ciampaglia, G. L., Ahn, Y. Y., & Flammini, A. (2019). "Information Overload in Group Communication: From Conversation to Cacophony in the Twitch Chat". Royal Society Open Science, 6(10), 1-25.
  • Newzoo Global Esports & Live Streaming Market Report 2021, Market Sizing Forecasts Activating in Esports and Streaming COVID-19 Impact Live Streaming in China Trends, https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-global-esports-live-streaming-market-report-2021-free-version/ Erişim Tarihi: 15.01.2022
  • Number of Active Streamers on Twitch Worldwide from January 2018 to December 2021, https://www.statista.com/statistics/746173/monthly-active-streamers-on-twitch/ Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Öncel, M., Kumrulu, A. & Çağan, N. (2010). "Vergi Hukuku", 18. Baskı, Turhan Kitabevi: Ankara.
  • Pehlivan, O. (2019). "Vergi Hukuku Genel Hükümler ve Türk Vergi Sistemi", Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım: Trabzon.
  • Siutila, M. (2018). The Gamification of Gaming Streams. GamiFIN Conference 2018, Pori, Finland, May 21-23, 131-140.
  • Sjöblom, M., Törhönen, M., Hamari, J., & Macey, J. (2019). "The Ingredients of Twitch Streaming: Affordances of Game Streams". Computers in Human Behavior, 92, 20-28.
  • Spilker, H. S., Ask, K., & Hansen, M. (2020). "The new practices and infrastructures of participation: How the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing". Information, Communication & Society, 23(4), 605-620.
  • Şenyüz, D., Yüce, M. & Gerçek, A. (2020). "Türk Vergi Sistemi", 17. Baskı, Ekin Yayınevi: Bursa.
  • Taylor, T. L. (2018). "Twitch and the Work of Play". American Journal of Play, 11(1), 65-84.
  • T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı, Kayseri Vergi Dairesi Başkanlığı Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü, (2019). İnternet Üzerinden Verilen Reklam Hizmetlerinin Vergilendirilmesi, Sayı: 50426076-120[37-2019/20-727]-E.129069 Tarih: 13/11/2019
  • Tiryakioğlu, F., & Yavaşçalı, A. H. (2019). "Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi Bağlamında Twitch TV Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma". Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(1), 67-90.
  • The Top 500 Sites on the Web, https://www.alexa.com/topsites Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Top Sites in Turkey, https://www.alexa.com/topsites/countries/TR Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Uçar, H. (2019). "Youtuberların Vergilendirilmesi". Vergi Raporu, (233), 136-151.
  • Woo, J., Ahn, J., Lee, J., & Koo, Y. (2015). "Media Channels and Consumer Purchasing Decisions". Industrial Management & Data Systems, 115(8), 1510-1528.
  • Woodcock, J., & Johnson, M. R. (2019). "The Affective Labor and Performance of Live Streaming on Twitch.tv". Television & New Media, 20(8), 813-823.
  • Yavaşçalı, A. H., & Uğurhan, Y. Z. C. (2019). "Neden Kullanıcılar Twitch tv Üzerinde Yayıncılara Bağış Yapar? Twitch tv Kullanıcıları Üzerinde Ampirik Bir Araştırma". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 646-678.
  • Yükçü, S., & Kaplanoğlu, E. (2018). "UİK e-Spor Endüstrisi". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 533-550.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2017). Dijital Dünya’da Rekabet, e-Spor ve Topluluk Yönetimi Çalıştayı-Sonuç Raporu, Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri Dijital Oyunlar Çalıştayları, 10 Ekim 2017, Ankara.
  • Tosuner, M. & Arıkan, Z. (2013). "Türk Vergi Sistemi", 18. Baskı, Kanyılmaz Matbaası: İzmir.
  • Türkiye E-Spor Federasyonu 1. Espor Çalıştayı Sonuç Raporu 2019, http://tesfed.gov.tr/uploads/databanks/espor-calistayi-raporu-tr.pdf Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • Twitch.tv, İştirak Olma Şartları, https://help.twitch.tv/s/article/joining-the-affiliate-program?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Twitch.tv, Bit ile Cheer Kılavuzu, https://help.twitch.tv/s/article/guide-to-cheering-with-bits?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Twitch.tv, Nasıl Abone Olunur?, https://help.twitch.tv/s/article/how-to-subscribe?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Yanık, T. (18.06.2020), “Türkiye'de Kadınların Espora İlgisi Katlanarak Artıyor”, https://www.aa.com.tr/tr/spor/turkiyede-kadinlarin-espora-ilgisi-katlanarak-artiyor/1881408 Erişim Tarihi: 21.01.2022

TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, , 186 - 204, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1063987

Öz

Sanal ortamda video içerik platformlarının yoğun ilgi gördükleri içinde bulunduğumuz bu dönemde ülkemizde ve dünya çapında yaygın olarak kullanılan platformlardan biri de Twitch platformudur. Twitch platformu, başta video oyun kategorisi olmak üzere sohbet müzik ve doğa gibi çeşitli kategorilerdeki yayıncılara ait canlı görüntü akışlarının izleyicilerle paylaşılmasına aracılık etmektedir. Aynı zamanda platform yayıncılara kanallarında yayınlanan reklamlar üzerinden, platformda satılan sanal ürünler üzerinden ve bağış ödemeleri üzerinden olmak üzere farklı şekillerde kazanç elde etme imkânı sunmaktadır. Çalışmada platform aracılığıyla elde edilen farklı kazanç türlerinin vergilendirilmeleri hususunda geçmiş yıllarda yaşanan belirsizlikler üzerinde durulmuş ve belirsizlikleri gidermesi öngörülen güncel yasal düzenlemelere değinilmiştir. Bu kapsamda kazanç türleri gelir vergisi açısından ilgili kanun hükümleri, tebliğ ve özelgeler eşliğinde incelenmiş, özellikle 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’na eklenen sosyal içerik üreticiliğinde kazanç istisnası ile ilgili açıklamalar üzerinde durulmuştur. Sonuçta Twitch platformu aracılığıyla elde edilen türü fark etmeksizin bütün gelirlerin ticari kazanç hükümlerine tabi oldukları anlaşılmış ve söz konusu kazançların etkin şekilde vergilendirilmeleri için çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Anderson, K. E. (2018). "Getting Acquainted With Social Networks and Apps: Streaming Video Games on Twitch.tv." Library Hi Tech News, 35(9), 7-10. Arslan, M. (2012). "Türk Vergi Sistemi", 5. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • Aydemi̇r, R., & Bakaç, S. (2020). "Youtuber’lık Faaliyeti ve Vergisel Boyutu". Mali Çözüm Dergisi. 30(158), 265-285.
  • Bulutoğlu, K. (1978). "Türk Vergi Sistemi", Cilt I, Fakülteler Matbaası: İstanbul.
  • Durlanık, İ. & Yıldırım, N. (2020). "Youtuberların Vergilendirilmesi: Vergi Mükellefi Olmak Şart mı?", https://vergialgi.net/youtuberlarin-vergilendirilmesi-vergi-mukellefi-olmak-sart-mi Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • Enginkaya, E., & Cinar, D. (2014). The Impact of Digital Advertising on Consumer Purchase Decisions. Conference: 2nd İnternational Interdisciplinary Business-Economics Advancement Conference, İstanbul, Volume: 2, 432-441.
  • Gerber, H. R. (2017). "eSports and Streaming: Twitch Literacies". Journal of Adolescent & Adult Literacy, 61(3), 343-345.
  • Johnson, M. R., & Woodcock, J. (2019a). "The Impacts of Live Streaming and Twitch.tv on The Video Game Industry". Media, Culture & Society, 41(5), 670-688.
  • Johnson, M. R., & Woodcock, J. (2019b). “And Today’s Top Donator is”: How Live Streamers on Twitch.tv Monetize and Gamify Their Broadcasts. Social Media + Society, 5(4), 1-11.
  • Kaytoue, M., Silva, A., Cerf, L., Jr, W. M., & Raïssi, C. (2012). Watch me Playing, I am a Professional: A First Study on Video Game Live Streaming. 21st World Wide Web Conference 2012, Lyon, France, 1-8.
  • Khandare, A. U., & Suryawanshı, P. B. (2016). "Studying the Impact of Internet Advertising on Consumer Buying Behavior". We’Ken- International Journal of Basic and Applied Sciences, 1(1), 28-33.
  • Kim, J., Park, K., Song, H., Park, J. Y., & Cha, M. (2020). "Learning How Spectator Reactions Affect Popularity on Twitch". 2020 IEEE International Conference on Big Data and Smart Computing (BigComp), 147-154.
  • Kocadağ, M. (2017). "Elektronik Spor Kariyeri ve Eğitim". Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 1(2), 49-63.
  • Kükrer, C. (2016). "İnternet Ortamında Bazı Faaliyetlerin Kavramsal Tanımları ve Türk Vergi Sistemi Karşısındaki Durumlarının Değerlendirmesi", Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(27), 583-604.
  • Lİ, Y., Wang, C., & Lİu, J. (2020). "A Systematic Review of Literature on User Behavior in Video Game Live Streaming". International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), 1-21.
  • Mustafaoğlu, R. (2018). "E-Spor, Spor ve Fiziksel Aktivite". Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 84-96.
  • Nematzadeh, A., Ciampaglia, G. L., Ahn, Y. Y., & Flammini, A. (2019). "Information Overload in Group Communication: From Conversation to Cacophony in the Twitch Chat". Royal Society Open Science, 6(10), 1-25.
  • Newzoo Global Esports & Live Streaming Market Report 2021, Market Sizing Forecasts Activating in Esports and Streaming COVID-19 Impact Live Streaming in China Trends, https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-global-esports-live-streaming-market-report-2021-free-version/ Erişim Tarihi: 15.01.2022
  • Number of Active Streamers on Twitch Worldwide from January 2018 to December 2021, https://www.statista.com/statistics/746173/monthly-active-streamers-on-twitch/ Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Öncel, M., Kumrulu, A. & Çağan, N. (2010). "Vergi Hukuku", 18. Baskı, Turhan Kitabevi: Ankara.
  • Pehlivan, O. (2019). "Vergi Hukuku Genel Hükümler ve Türk Vergi Sistemi", Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım: Trabzon.
  • Siutila, M. (2018). The Gamification of Gaming Streams. GamiFIN Conference 2018, Pori, Finland, May 21-23, 131-140.
  • Sjöblom, M., Törhönen, M., Hamari, J., & Macey, J. (2019). "The Ingredients of Twitch Streaming: Affordances of Game Streams". Computers in Human Behavior, 92, 20-28.
  • Spilker, H. S., Ask, K., & Hansen, M. (2020). "The new practices and infrastructures of participation: How the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing". Information, Communication & Society, 23(4), 605-620.
  • Şenyüz, D., Yüce, M. & Gerçek, A. (2020). "Türk Vergi Sistemi", 17. Baskı, Ekin Yayınevi: Bursa.
  • Taylor, T. L. (2018). "Twitch and the Work of Play". American Journal of Play, 11(1), 65-84.
  • T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı, Kayseri Vergi Dairesi Başkanlığı Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü, (2019). İnternet Üzerinden Verilen Reklam Hizmetlerinin Vergilendirilmesi, Sayı: 50426076-120[37-2019/20-727]-E.129069 Tarih: 13/11/2019
  • Tiryakioğlu, F., & Yavaşçalı, A. H. (2019). "Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi Bağlamında Twitch TV Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma". Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(1), 67-90.
  • The Top 500 Sites on the Web, https://www.alexa.com/topsites Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Top Sites in Turkey, https://www.alexa.com/topsites/countries/TR Erişim Tarihi: 27.01.2022
  • Uçar, H. (2019). "Youtuberların Vergilendirilmesi". Vergi Raporu, (233), 136-151.
  • Woo, J., Ahn, J., Lee, J., & Koo, Y. (2015). "Media Channels and Consumer Purchasing Decisions". Industrial Management & Data Systems, 115(8), 1510-1528.
  • Woodcock, J., & Johnson, M. R. (2019). "The Affective Labor and Performance of Live Streaming on Twitch.tv". Television & New Media, 20(8), 813-823.
  • Yavaşçalı, A. H., & Uğurhan, Y. Z. C. (2019). "Neden Kullanıcılar Twitch tv Üzerinde Yayıncılara Bağış Yapar? Twitch tv Kullanıcıları Üzerinde Ampirik Bir Araştırma". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 646-678.
  • Yükçü, S., & Kaplanoğlu, E. (2018). "UİK e-Spor Endüstrisi". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 533-550.
  • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2017). Dijital Dünya’da Rekabet, e-Spor ve Topluluk Yönetimi Çalıştayı-Sonuç Raporu, Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri Dijital Oyunlar Çalıştayları, 10 Ekim 2017, Ankara.
  • Tosuner, M. & Arıkan, Z. (2013). "Türk Vergi Sistemi", 18. Baskı, Kanyılmaz Matbaası: İzmir.
  • Türkiye E-Spor Federasyonu 1. Espor Çalıştayı Sonuç Raporu 2019, http://tesfed.gov.tr/uploads/databanks/espor-calistayi-raporu-tr.pdf Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • Twitch.tv, İştirak Olma Şartları, https://help.twitch.tv/s/article/joining-the-affiliate-program?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Twitch.tv, Bit ile Cheer Kılavuzu, https://help.twitch.tv/s/article/guide-to-cheering-with-bits?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Twitch.tv, Nasıl Abone Olunur?, https://help.twitch.tv/s/article/how-to-subscribe?language=tr Erişim Tarihi: 20.01.2022
  • Yanık, T. (18.06.2020), “Türkiye'de Kadınların Espora İlgisi Katlanarak Artıyor”, https://www.aa.com.tr/tr/spor/turkiyede-kadinlarin-espora-ilgisi-katlanarak-artiyor/1881408 Erişim Tarihi: 21.01.2022
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Baki Yegen 0000-0003-4118-1445

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yegen, B. (2022). TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 20(2), 186-204. https://doi.org/10.11611/yead.1063987
AMA Yegen B. TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. Haziran 2022;20(2):186-204. doi:10.11611/yead.1063987
Chicago Yegen, Baki. “TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20, sy. 2 (Haziran 2022): 186-204. https://doi.org/10.11611/yead.1063987.
EndNote Yegen B (01 Haziran 2022) TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20 2 186–204.
IEEE B. Yegen, “TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 186–204, 2022, doi: 10.11611/yead.1063987.
ISNAD Yegen, Baki. “TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20/2 (Haziran 2022), 186-204. https://doi.org/10.11611/yead.1063987.
JAMA Yegen B. TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20:186–204.
MLA Yegen, Baki. “TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 2, 2022, ss. 186-04, doi:10.11611/yead.1063987.
Vancouver Yegen B. TWİTCH PLATFORMU ARACILIĞIYLA ELDE EDİLEN KAZANÇLARIN GELİR VERGİSİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20(2):186-204.