Bu
çalışmanın amacı, Türkiye’de ilaç sektöründe son yıllarda yaşanan stratejik
ortaklık, birleşme ve satın alma işlemlerinin kavramsal çerçevesi ve
sebeplerini incelemektir. Çalışmanın diğer bir amacı ise, 2006-2014 yılları
arasında gerçekleşen işlemlerin genel bir durum tespitini yaparak, konunun
gelecekteki görünümünü Türkiye açısından değerlendirmektir. Price Waterhouse
Coopers (2006-2009 raporu), Ernst & Young (2009-2014 raporları) ve Deloitte
(2008-2014 raporları) verilerine dayanan çalışma, 2006-2014 yılları arasında
Türkiye ilaç sektöründe bütün işlemlerin satın alma şeklinde gerçekleştiği ve
birleşme olmadığını göstermektedir. Toplamda 38 satın alma faaliyetinin
%71’inin yabancı ülkeler tarafından yapıldığı ve ilaç şirketlerinin genellikle
Avrupa ülkeleri tarafından satın alındığı saptanmıştır. İlaç sektöründe
stratejik ortaklıklar ile ilgili bir rapor olmadığından, veriler “Google” arama
motorunda internet haberleri içerik analizi yapılarak elde edilmiştir. İçerik
analizi, 18 stratejik ortaklığın İtalya, Rusya, Cezayir, ABD, Belçika, Japonya,
Danimarka ve Suudi Arabistan tarafından gerçekleştirildiğini göstermektedir.
Sonuç olarak, ilaç sektöründe fiyat düzenlemeleri ve yerli jenerik ilaç üretimi
ile ilgili daha kapsamlı politikalara ihtiyaç duyulmaktadır. Satın alma ve stratejik
ortaklık eğiliminin sağlık sektörünün hizmet sunumu tarafında da (hastane, tıp
merkezi vb.) incelenmesi önerilmektedir.
This study aims to examine the conceptual framework and reasons of strategic partnership,
mergers and acquisitions in recent years in Turkey. Another purpose of the study is to evaluate future prospects of the issue in terms of Turkey by making general assessment of the transactions between the
period of 2006-2014. This study based on the data of Price Waterhouse Coopers (2006-2009 report),
Ernst & Young (2009-2014 reports) and Deloitte (2008-2014 reports) indicates that whole
transactions emerge in the form of acquisition and there is no merger in Turkey pharmaceutical sector
between the period of 2006-2014. This study also suggests that 71% of total 38 acquisitions activity
was made by foreign countries and pharmaceutical companies generally purchased by European
countries. Since there has been no report about strategic partnership in pharmaceutical industry, data
was obtained by making content analysis of internet news in “Google” search engine. Content analysis
shows that 18 strategic partnerships were made by Italy, Russia, Algeria, Belgium, Japan, Denmark
and Saudi Arabia. As a result, more comprehensive policy is needed for price regulations on
pharmaceutical sector and domestic production of generic drugs. This study recommends the
examination of acquisition and strategic partnership in the side of provision of health care services
(hospital, medical center, etc.).
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |