Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF PUBLIC FINANCE EDUCATION ON TAX LITERACY LEVEL: THE CASE OF ABANT IZZET BAYSAL UNIVERSITY

Yıl 2018, , 315 - 333, 31.12.2018
https://doi.org/10.11611/yead.463248

Öz

Literacy level is an indicator of the developmental level of a society and is a phenomenon rising with education. Tax literacy refers to having certain knowledge and skill concerning the elements of tax such as how the revenue of economic units is taxed, how the tax to be paid is determined, and how one is supposed to submit a tax statement. Without a doubt, education plays a key role in literacy level. To this end, the study focused on students receiving public finance education at Bolu Abant Izzet Baysal University Faculty of Economics and Administrative Sciences. The study found out that public finance education contributes to the improvement of tax literacy level. Moreover, inter-group comparison revealed that tax literacy level rises as grade and academic success level increase, but gender and type of education do not lead to a significant difference.

Kaynakça

  • Abdul Latiff, A.R., Bany-Ariffin, A.N., Omar, M. R. C. ve Harjito, D. A. (2005) “Tax Literacy Rate Among Taxpayers: Evidence From Malaysia”, Jurnal Akuntansi Dan Audıtıng Indonesia, 9(1): 1-10.
  • Ak, B. (2010) “Hipotez Testi”, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde. Der: Şeref Kalaycı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R. ve Yıldırım, E. (2010) “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, Sakarya.
  • Aşıcı, M. (2009) “Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17): 9-26.
  • Bardai, B. (1992) “Tax Illiteracy in Malaysia: Problems Solutions”, Journal of Accamadia, 2(2): 7-31.
  • Bhushan, P. ve Medury, Y. (2013) “Determining Tax Literacy of Salaried Individuals - An Empirical Analysis”, IOSR Journal of Business and Management, 10(6): 76-80.
  • Chardon, T., Zwaan, L., Palm, C. ve Liu, Y. (2016) “University Students and Tax Literacy: Opportunities and Lessons for Tax Teaching”, Journal of the Australasian Tax Teachers Association, 11(1): 85-102.
  • Cronbach, L. J. (1951) “Coefficient Alpha and the Internal Structure ff Tests”, Psychometrika, 16(3): 297-334.
  • Cvrlje, D. (2015) “Tax Literacy as An Instrument of Combating and Overcoming Tax System Complexity, Low Tax Morale and Tax Non-Compliance”, The Macrotheme Review, 4(3): 156-167. Fallan, L. (1999) “Gender, Exposure to Tax Knowledge and Attitudes Toward Taxation: An Experimental Approach”, Journal of Business Ethics, 18(2): 173-184.Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2011) “Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1): 59-73.
  • Güneş, F. (1994) “Okur-Yazarlık Kavramı ve Düzeyleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2): 499-507.
  • Kamaluddin, A. ve Madi, N. (2005) “Tax literacy and Tax awareness of Salaried Individuals in Sabah and Sarawak”, National Accounting Research Journal, 3(1): 71-89.
  • Krishnasamy, K. J. ve Subramanian, P. (2017) “Tax Literacy and its Impact on the Individual Taxpayers with Reference to Indian Tax Payers”, Journal of AdvancedResearch in Dynamical and Control Systems, Special Issue 13: 355-363.
  • Madi, N., Amrizah, K., Tamoi, J., Muliati, B.A.I., Aizimah, B.A.S. ve Kamaruzaman, J. (2010) “Tax Literacy among Employees: Sabah and Sarawak’s Perspective”, International Journal of Economics and Finance, 2(1): 218-223.
  • Nichita, R.A. (2015) “Is Tax Literacy Impacting on Tax Behaviour?”, 2nd International Conference of the NORD events, “Collaboratıon In Complex Systems”, Sibiu.
  • Remund, D. L. (2010) “Financial Literacy Explicated: The Case For A Clearer Definition İn An Increasingly Complex Economy”, The Journal Of Consumer Affairs, 44(2): 276-295.
  • Siddiq A. ve Acharya, G. (2017) “Tax Literacy among Salaried Individuals-An Empirical Study in Dakshina Kannada District of Karnataka”, https://www.researchgate.net/publication/321973578_Tax_Literacy_among_Salaried_Individuals-An_Empirical_Study_in_Dakshina_Kannada_District_of_Karnataka, (17.05.2018).
  • Tavakol, M. ve Reg, D. (2011) “Making Sense of Cronbach’s Alpha”, International Journal of Medical Education, 2: 53-55.
  • TDK (2018) Türk Dil Kurumu (TDK), http://www.tdk.gov.tr/, (17.05.2018).
  • Yardımcıoğlu, M., Akpınar, Y. ve Günay, Y. (2014) “Vergi Okuryazarlığı ve Vergisel Farkındalık: Kahramanmaraş Araştırması”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-119.

MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, , 315 - 333, 31.12.2018
https://doi.org/10.11611/yead.463248

Öz




Okuryazarlık düzeyi toplumların
kalkınmışlık seviyesinin bir göstergesi olmakla birlikte eğitim ile yükselen
bir olgudur. Vergi okuryazarlığı, ekonomik birimlerin gelirinin nasıl
vergilendirildiğini, ödemesi gereken verginin nasıl belirlendiğini, nasıl
beyanname vermesi gerektiği gibi vergiyi oluşturan unsurlar hakkında bir takım
bilgi ve beceriye sahip olunmasını ifade etmektedir. Hiç şüphe yok ki vergi
okuryazarlık düzeyi konusunda eğitim temel rol oynamaktadır. Bu amaçla
çalışmada Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi maliye bölümünde eğitim gören öğrencilere yönelik bir araştırma yapılmıştır.
Yapılan araştırmada analiz bulgularına göre maliye eğitiminin vergi
okuryazarlık düzeyinin artmasına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.  Ayrıca gruplar arası karşılaştırma
yapıldığında, sınıf düzeyi ve akademik başarı düzeyi yükseldikçe okuryazarlık
düzeyinin arttığı, cinsiyet ve öğrenim türüne göre ise anlamlı bir farklılık
olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.




Kaynakça

  • Abdul Latiff, A.R., Bany-Ariffin, A.N., Omar, M. R. C. ve Harjito, D. A. (2005) “Tax Literacy Rate Among Taxpayers: Evidence From Malaysia”, Jurnal Akuntansi Dan Audıtıng Indonesia, 9(1): 1-10.
  • Ak, B. (2010) “Hipotez Testi”, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde. Der: Şeref Kalaycı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R. ve Yıldırım, E. (2010) “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri”, Sakarya.
  • Aşıcı, M. (2009) “Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17): 9-26.
  • Bardai, B. (1992) “Tax Illiteracy in Malaysia: Problems Solutions”, Journal of Accamadia, 2(2): 7-31.
  • Bhushan, P. ve Medury, Y. (2013) “Determining Tax Literacy of Salaried Individuals - An Empirical Analysis”, IOSR Journal of Business and Management, 10(6): 76-80.
  • Chardon, T., Zwaan, L., Palm, C. ve Liu, Y. (2016) “University Students and Tax Literacy: Opportunities and Lessons for Tax Teaching”, Journal of the Australasian Tax Teachers Association, 11(1): 85-102.
  • Cronbach, L. J. (1951) “Coefficient Alpha and the Internal Structure ff Tests”, Psychometrika, 16(3): 297-334.
  • Cvrlje, D. (2015) “Tax Literacy as An Instrument of Combating and Overcoming Tax System Complexity, Low Tax Morale and Tax Non-Compliance”, The Macrotheme Review, 4(3): 156-167. Fallan, L. (1999) “Gender, Exposure to Tax Knowledge and Attitudes Toward Taxation: An Experimental Approach”, Journal of Business Ethics, 18(2): 173-184.Gerek, S. ve Kurt, A.A. (2011) “Ekonomi Okuryazarlığı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1): 59-73.
  • Güneş, F. (1994) “Okur-Yazarlık Kavramı ve Düzeyleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2): 499-507.
  • Kamaluddin, A. ve Madi, N. (2005) “Tax literacy and Tax awareness of Salaried Individuals in Sabah and Sarawak”, National Accounting Research Journal, 3(1): 71-89.
  • Krishnasamy, K. J. ve Subramanian, P. (2017) “Tax Literacy and its Impact on the Individual Taxpayers with Reference to Indian Tax Payers”, Journal of AdvancedResearch in Dynamical and Control Systems, Special Issue 13: 355-363.
  • Madi, N., Amrizah, K., Tamoi, J., Muliati, B.A.I., Aizimah, B.A.S. ve Kamaruzaman, J. (2010) “Tax Literacy among Employees: Sabah and Sarawak’s Perspective”, International Journal of Economics and Finance, 2(1): 218-223.
  • Nichita, R.A. (2015) “Is Tax Literacy Impacting on Tax Behaviour?”, 2nd International Conference of the NORD events, “Collaboratıon In Complex Systems”, Sibiu.
  • Remund, D. L. (2010) “Financial Literacy Explicated: The Case For A Clearer Definition İn An Increasingly Complex Economy”, The Journal Of Consumer Affairs, 44(2): 276-295.
  • Siddiq A. ve Acharya, G. (2017) “Tax Literacy among Salaried Individuals-An Empirical Study in Dakshina Kannada District of Karnataka”, https://www.researchgate.net/publication/321973578_Tax_Literacy_among_Salaried_Individuals-An_Empirical_Study_in_Dakshina_Kannada_District_of_Karnataka, (17.05.2018).
  • Tavakol, M. ve Reg, D. (2011) “Making Sense of Cronbach’s Alpha”, International Journal of Medical Education, 2: 53-55.
  • TDK (2018) Türk Dil Kurumu (TDK), http://www.tdk.gov.tr/, (17.05.2018).
  • Yardımcıoğlu, M., Akpınar, Y. ve Günay, Y. (2014) “Vergi Okuryazarlığı ve Vergisel Farkındalık: Kahramanmaraş Araştırması”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-119.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Edoğan Teyyare 0000-0003-1032-5549

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Teyyare, E. (2018). MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4), 315-333. https://doi.org/10.11611/yead.463248
AMA Teyyare E. MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. Aralık 2018;16(4):315-333. doi:10.11611/yead.463248
Chicago Teyyare, Edoğan. “MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 16, sy. 4 (Aralık 2018): 315-33. https://doi.org/10.11611/yead.463248.
EndNote Teyyare E (01 Aralık 2018) MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 16 4 315–333.
IEEE E. Teyyare, “MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 16, sy. 4, ss. 315–333, 2018, doi: 10.11611/yead.463248.
ISNAD Teyyare, Edoğan. “MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 16/4 (Aralık 2018), 315-333. https://doi.org/10.11611/yead.463248.
JAMA Teyyare E. MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2018;16:315–333.
MLA Teyyare, Edoğan. “MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 16, sy. 4, 2018, ss. 315-33, doi:10.11611/yead.463248.
Vancouver Teyyare E. MALİYE EĞİTİMİNİN VERGİ OKURYAZARLIĞI DÜZEYİNE ETKİSİ: ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2018;16(4):315-33.