Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL MARKALAR ÜZERINE YAPILMIŞ TÜRK LITERATÜRÜNDEKI ÇALIŞMALARIN İNCELENMESI

Yıl 2020, , 218 - 232, 01.03.2020
https://doi.org/10.11611/yead.574654

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de özel marka markalarla
ilgili yapılan akademik çalışmaların incelenmesidir. Akademik veritabanlarına
ve Google veritabanında zaman kısıtlaması belirtilmeden 29 çalışmaya
ulaşılmıştır. Çalışmalar, şirketlerin özel marka konseptine yaklaşımı,
tüketicilerin özel markalara yaklaşımı, özel markaların kullanıldığı sektörler
ve ilgili alandaki boşlukların belirleneceği şekilde tartışılmıştır. Çalışmanın
sonunda, ilgili alandaki önemli bulgular belirtilmiş ve gelecekteki çalışmalar
için önemli olabilecek hususlar gösterilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, M., Çiçek, R. and Demirer, Ö. (2009) “Tüketici Algılamalarının Market Markalı Ürün Tercihlerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Niğde İlinde Bir Uygulama”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2): 129-144.
  • Albar, B. Ö. and Öksüz, G. (2013) “Özel Markalı Ürünlerin Pazarlanmasında Tutundurma Stratejilerinin Etkisi”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7): 863-893.
  • Albayrak, M., and Dölekoğlu, C. (2006) “Gıda Perakendeciliğinde Market Markalı Ürün Stratejisi”, Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11): 204-218.
  • Altıntaş, M. H., Kılıç, S., Şenol, G. and Isin, F. B. (2010) “Strategic Objectives and Competitive Advantages of Private Label Products: Manufacturers' Perspective”, International Journal of Retail & Distribution Management, 38(10): 773-788.
  • Arslan, Y., Geçti, F. and Zengin, H. (2013) “Examining Perceived Risk And İts İnfluence on Attitudes: A Study on Private Label Consumers in Turkey”, Asian Social Science, 9(4): 158-166.
  • Arslan, B. (2015) “Türkiye’de İkamet Eden Tüketicilerin Özel Markalı Ürünlere Yönelik Tutumlarına Etki Eden Faktörler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55): 125-138.
  • Bardakçı, A., Sarıtaş, H., and Gözlükaya, Ö. G. İ. (2003) “Özel Marka Tercihinin Satınalma Riskleri Açısından Değerlendirilmesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21: 33-42.
  • Baş, M. ve Göral, S. (2017) “Tüketicilerin Perakende Markalarına Bakışı: Kooperatif Marka Örneği”, Third Sector Social Economic Review, 52: 492-514.
  • Braak, A., T., Geyskens, I. and Dekimpe, M. G. (2014) “Taking Private Labels Upmarket: Empirical Generalizations on Category Drivers of Premium Private Label İntroductions”, Journal of Retailing, 90 (2): 125-140.
  • Ceylan, H. H., Aydın, S. and Bekir, K. (2016) “Tüketicilerin Farklı Fiyat Düzeylerinde Üretici ve Market Marka Tercihleri Üzerine Bir Araştırma”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3): 1-9.
  • Collins-Dodd, C. and Lindley, T. (2003) “Store Brands and Retail Differentiation: The Influence of Store Image and Store Brand Attitude on Store Own Brand Perceptions”, Journal of Retailing and Consumer Services, 10: 345–352.
  • Cop, R. and Türkoğlu, S. (2008) “Market Markalı Ürünlerle İlgili Tüketici Tutumları Üzerine Bir Araştırma”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16): 70-90.
  • Çiçek, E. and Atılgan, K. Ö. (2010) “Tüketicilerin Perakendeci Markalı Ürünleri Tercih Etme Nedenleri: Mersin İlinde Bir Araştırma”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 305-324.
  • Ecevit, M. Z. and Akturan, U. (2017) “Perakendeciler ve Tüketiciler Açısından Perakendeci Markalar: Kavramsal Bir Çerçeve”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5): 160-171.
  • Gavcar, E. and Didin, S. (2007) “Tüketicilerin ‘Perakendeci Markalı’ Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 21-32.
  • Halstead D. And Ward, C. B. (1995) “Assessing the Vulnerability of Private Label Brands”, Journal of Product & Brand Management, 4(3): 38-48.Jiménez-Guerrero, J. F., Gázquez-Abad, J. C. and Ceballos-Santamaría, G. (2015) “Innovation in Eco-packaging in Private Labels”, Innovation: Management, Policy & Practice, 17(1): 81-90.
  • Kılıç, S. (2009) “Özel Markalı Ürünlerin Pazarlama Stratejileri Ve Bursa İlindeki Perakende Gıda İşletmeleri Üzerinde Bir Alan Araştırması”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 9(2): 49-82.
  • Kılıç, S. (2011) “Gıda Perakendecilerinin Özel Markalı Ürünleri Geliştirme Amaçları ve Özel Markalı Ürünlere Bakış Açıları”, Business and Economics Research Journal, 2(1): 173-188.
  • Kılıç, S. and Altıntaş, H. (2009) “Strategic Using of Private Labels from Retailers Perspective in Turkey, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(64): 153-173.
  • Kılıç, S. and Şenol, G. (2010) “Gıda Perakendeciliğinin Gelişimi ve Gıda Perakendeciliğinde Rekabeti Etkileyen Unsurlar”, Business & Economics Research Journal, 1(2): 45-62.
  • Konuk, F. A. (2018) “The Role of Store Image, Perceived Quality, Trust and Perceived Value in Predicting Consumers’ Purchase Intentions Towards Organic Private Label Food”, Journal of Retailing and Consumer Services, 43: 304-310.
  • Külter, B. (2011) “Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14): 163-182
  • Onurlubaş, E. and Dinçer, D. (2017) “Tüketicilerin Perakende Markalı Ürünlerle İlgili Algısının Belirlenmesi: Antalya İli Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20): 60-78.
  • Orel, F. D. (2004) “Market Markaları ve Üretici Markalarına Yönelik Tüketici Algılamaları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2): 157-174.
  • Orel, F. D. (2006) “Özel Markalara Farklı Düzeyde Eğilimi Olan Tüketiciler Arasındaki Sosyo-Demografik ve Tutumsal Farklılıklar”, Öneri - Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(26): 37-52.
  • Özdemir, Ş. and Gökdemir, N. (2016) “Perakendeci Markalı Ürünlerin Pazarlamasında Ambalaj”, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 2(2): 1-22.
  • Özgül, E. (2004) “Özel Marka Üretiminde Üretici Perakendeci ve Bağımlılığının İşbirliği Süreç ve Performansa Etkileri”, Ege Akademik Bakış - Ege University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 4(1): 44-155.
  • Savaşçı, İ. (2003) “Perakendecilikte Yeni Eğilimler: Perakendeci Markaların Gelişimi ve Türkiye'deki Uygulamaları”, Yönetim ve Ekonomi - Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 85-102.
  • Sethuraman, R. and Cole, C. (1999) “Factor Influencing The Price Premiums that Consumer Pay for National Brands over Private Labels”, Journal of Product & Brand Management, 8(4): 340–351.
  • Topçu, Y. and Işık, H. B. (2007) “Gıda Ürünleri Piyasasında Yeni Pazarlama Stratejileri: İmalatçı Markalara Karşı Özel Markalar”, Tarım Ekonomisi Dergisi, 13(1/2): 7-17.
  • Türkyılmaz, C. A., Aydoğan, S. and Gurdal, S. (2016) “Perakendeci Mağaza Özelliklerinin Tüketicilerin Perakendeci Markasına Karşı Tutumları Ve Satın Alma Niyetleri Üzerindeki Etkisi”, Öneri - Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(45): 287-305.
  • Weiß, S. (2015) “Determinants of Private Label Attitude, Predicting Consumers’ Brand Preferences Using Psychographics. Springer, E-book. ISBN 978-3-658-08672-5 (eBook) DOI 10.1007/978-3-658-08672-5
  • Yaraş, E., Yeniçeri, T. and Zengin, Y. (2009) “Mağaza Markalı Ürün Satın Alan Tüketiciler ile Satın Almayan Tüketiciler Arasında Algılanan Risk Bakımından Farklılık Olup Olmadığının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(18): 198-217.
  • Yücel, N. and Yücel, A. (2011) “Tüketicilerin Sosyo-Ekonomik Özellikleri ile Mağaza Markalı Ürünlere Yönelik Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişki”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2): 1-19.
  • Zimmerman, M. M. (1941) “The Supermarket and the Changing Retail Structure”, Journal of Marketing, 5(4 ): 402-409, Sage Publicationshttps://www.retail- index.com/HomeSearch/CalculateNumberofRetailerspercountrysector.aspx

A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND'S

Yıl 2020, , 218 - 232, 01.03.2020
https://doi.org/10.11611/yead.574654

Öz

The aim of this study is to examine the academic work
done on private label brands in Turkey. Based on the academic publications database
and a Google-based study with no time constraints, 29 research have been
analyzed. The studies were discussed in such a way that the approach of the
companies to the private label brand concept, the approach of the consumers to
the private label brands, the sectors where the private label brands were
handled and the gaps in the relevant field were determined. At the end of the
study, important findings in the relevant field were stated and it clearly
shows the issues that may be important for future studies.

Kaynakça

  • Akın, M., Çiçek, R. and Demirer, Ö. (2009) “Tüketici Algılamalarının Market Markalı Ürün Tercihlerindeki Etkisinin Belirlenmesi: Niğde İlinde Bir Uygulama”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2): 129-144.
  • Albar, B. Ö. and Öksüz, G. (2013) “Özel Markalı Ürünlerin Pazarlanmasında Tutundurma Stratejilerinin Etkisi”, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7): 863-893.
  • Albayrak, M., and Dölekoğlu, C. (2006) “Gıda Perakendeciliğinde Market Markalı Ürün Stratejisi”, Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11): 204-218.
  • Altıntaş, M. H., Kılıç, S., Şenol, G. and Isin, F. B. (2010) “Strategic Objectives and Competitive Advantages of Private Label Products: Manufacturers' Perspective”, International Journal of Retail & Distribution Management, 38(10): 773-788.
  • Arslan, Y., Geçti, F. and Zengin, H. (2013) “Examining Perceived Risk And İts İnfluence on Attitudes: A Study on Private Label Consumers in Turkey”, Asian Social Science, 9(4): 158-166.
  • Arslan, B. (2015) “Türkiye’de İkamet Eden Tüketicilerin Özel Markalı Ürünlere Yönelik Tutumlarına Etki Eden Faktörler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55): 125-138.
  • Bardakçı, A., Sarıtaş, H., and Gözlükaya, Ö. G. İ. (2003) “Özel Marka Tercihinin Satınalma Riskleri Açısından Değerlendirilmesi”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21: 33-42.
  • Baş, M. ve Göral, S. (2017) “Tüketicilerin Perakende Markalarına Bakışı: Kooperatif Marka Örneği”, Third Sector Social Economic Review, 52: 492-514.
  • Braak, A., T., Geyskens, I. and Dekimpe, M. G. (2014) “Taking Private Labels Upmarket: Empirical Generalizations on Category Drivers of Premium Private Label İntroductions”, Journal of Retailing, 90 (2): 125-140.
  • Ceylan, H. H., Aydın, S. and Bekir, K. (2016) “Tüketicilerin Farklı Fiyat Düzeylerinde Üretici ve Market Marka Tercihleri Üzerine Bir Araştırma”, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3): 1-9.
  • Collins-Dodd, C. and Lindley, T. (2003) “Store Brands and Retail Differentiation: The Influence of Store Image and Store Brand Attitude on Store Own Brand Perceptions”, Journal of Retailing and Consumer Services, 10: 345–352.
  • Cop, R. and Türkoğlu, S. (2008) “Market Markalı Ürünlerle İlgili Tüketici Tutumları Üzerine Bir Araştırma”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16): 70-90.
  • Çiçek, E. and Atılgan, K. Ö. (2010) “Tüketicilerin Perakendeci Markalı Ürünleri Tercih Etme Nedenleri: Mersin İlinde Bir Araştırma”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 305-324.
  • Ecevit, M. Z. and Akturan, U. (2017) “Perakendeciler ve Tüketiciler Açısından Perakendeci Markalar: Kavramsal Bir Çerçeve”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5): 160-171.
  • Gavcar, E. and Didin, S. (2007) “Tüketicilerin ‘Perakendeci Markalı’ Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6): 21-32.
  • Halstead D. And Ward, C. B. (1995) “Assessing the Vulnerability of Private Label Brands”, Journal of Product & Brand Management, 4(3): 38-48.Jiménez-Guerrero, J. F., Gázquez-Abad, J. C. and Ceballos-Santamaría, G. (2015) “Innovation in Eco-packaging in Private Labels”, Innovation: Management, Policy & Practice, 17(1): 81-90.
  • Kılıç, S. (2009) “Özel Markalı Ürünlerin Pazarlama Stratejileri Ve Bursa İlindeki Perakende Gıda İşletmeleri Üzerinde Bir Alan Araştırması”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 9(2): 49-82.
  • Kılıç, S. (2011) “Gıda Perakendecilerinin Özel Markalı Ürünleri Geliştirme Amaçları ve Özel Markalı Ürünlere Bakış Açıları”, Business and Economics Research Journal, 2(1): 173-188.
  • Kılıç, S. and Altıntaş, H. (2009) “Strategic Using of Private Labels from Retailers Perspective in Turkey, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(64): 153-173.
  • Kılıç, S. and Şenol, G. (2010) “Gıda Perakendeciliğinin Gelişimi ve Gıda Perakendeciliğinde Rekabeti Etkileyen Unsurlar”, Business & Economics Research Journal, 1(2): 45-62.
  • Konuk, F. A. (2018) “The Role of Store Image, Perceived Quality, Trust and Perceived Value in Predicting Consumers’ Purchase Intentions Towards Organic Private Label Food”, Journal of Retailing and Consumer Services, 43: 304-310.
  • Külter, B. (2011) “Mağaza Özelliklerinin Perakendeci Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14): 163-182
  • Onurlubaş, E. and Dinçer, D. (2017) “Tüketicilerin Perakende Markalı Ürünlerle İlgili Algısının Belirlenmesi: Antalya İli Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(20): 60-78.
  • Orel, F. D. (2004) “Market Markaları ve Üretici Markalarına Yönelik Tüketici Algılamaları”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2): 157-174.
  • Orel, F. D. (2006) “Özel Markalara Farklı Düzeyde Eğilimi Olan Tüketiciler Arasındaki Sosyo-Demografik ve Tutumsal Farklılıklar”, Öneri - Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(26): 37-52.
  • Özdemir, Ş. and Gökdemir, N. (2016) “Perakendeci Markalı Ürünlerin Pazarlamasında Ambalaj”, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 2(2): 1-22.
  • Özgül, E. (2004) “Özel Marka Üretiminde Üretici Perakendeci ve Bağımlılığının İşbirliği Süreç ve Performansa Etkileri”, Ege Akademik Bakış - Ege University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 4(1): 44-155.
  • Savaşçı, İ. (2003) “Perakendecilikte Yeni Eğilimler: Perakendeci Markaların Gelişimi ve Türkiye'deki Uygulamaları”, Yönetim ve Ekonomi - Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1): 85-102.
  • Sethuraman, R. and Cole, C. (1999) “Factor Influencing The Price Premiums that Consumer Pay for National Brands over Private Labels”, Journal of Product & Brand Management, 8(4): 340–351.
  • Topçu, Y. and Işık, H. B. (2007) “Gıda Ürünleri Piyasasında Yeni Pazarlama Stratejileri: İmalatçı Markalara Karşı Özel Markalar”, Tarım Ekonomisi Dergisi, 13(1/2): 7-17.
  • Türkyılmaz, C. A., Aydoğan, S. and Gurdal, S. (2016) “Perakendeci Mağaza Özelliklerinin Tüketicilerin Perakendeci Markasına Karşı Tutumları Ve Satın Alma Niyetleri Üzerindeki Etkisi”, Öneri - Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(45): 287-305.
  • Weiß, S. (2015) “Determinants of Private Label Attitude, Predicting Consumers’ Brand Preferences Using Psychographics. Springer, E-book. ISBN 978-3-658-08672-5 (eBook) DOI 10.1007/978-3-658-08672-5
  • Yaraş, E., Yeniçeri, T. and Zengin, Y. (2009) “Mağaza Markalı Ürün Satın Alan Tüketiciler ile Satın Almayan Tüketiciler Arasında Algılanan Risk Bakımından Farklılık Olup Olmadığının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(18): 198-217.
  • Yücel, N. and Yücel, A. (2011) “Tüketicilerin Sosyo-Ekonomik Özellikleri ile Mağaza Markalı Ürünlere Yönelik Satın Alma Davranışları Arasındaki İlişki”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2): 1-19.
  • Zimmerman, M. M. (1941) “The Supermarket and the Changing Retail Structure”, Journal of Marketing, 5(4 ): 402-409, Sage Publicationshttps://www.retail- index.com/HomeSearch/CalculateNumberofRetailerspercountrysector.aspx
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ozge Habiboglu 0000-0001-5312-5024

Şeniz Özhan 0000-0003-3898-8192

Duygu Talih Akkaya 0000-0002-7514-8347

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Habiboglu, O., Özhan, Ş., & Akkaya, D. T. (2020). A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 18(1), 218-232. https://doi.org/10.11611/yead.574654
AMA Habiboglu O, Özhan Ş, Akkaya DT. A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. Mart 2020;18(1):218-232. doi:10.11611/yead.574654
Chicago Habiboglu, Ozge, Şeniz Özhan, ve Duygu Talih Akkaya. “A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 18, sy. 1 (Mart 2020): 218-32. https://doi.org/10.11611/yead.574654.
EndNote Habiboglu O, Özhan Ş, Akkaya DT (01 Mart 2020) A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 18 1 218–232.
IEEE O. Habiboglu, Ş. Özhan, ve D. T. Akkaya, “A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 18, sy. 1, ss. 218–232, 2020, doi: 10.11611/yead.574654.
ISNAD Habiboglu, Ozge vd. “A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 18/1 (Mart 2020), 218-232. https://doi.org/10.11611/yead.574654.
JAMA Habiboglu O, Özhan Ş, Akkaya DT. A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2020;18:218–232.
MLA Habiboglu, Ozge vd. “A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 18, sy. 1, 2020, ss. 218-32, doi:10.11611/yead.574654.
Vancouver Habiboglu O, Özhan Ş, Akkaya DT. A REVIEW OF TURKISH RESEARCH ON PRIVATE LABEL BRAND’S. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2020;18(1):218-32.