Firms, acting in the free market economy, have to compete with other fi rms which sell similar products in order to maintain their presence. The competition, which appeared previously on local size, has gained a global dimension being affected by globalization which has removed economic borders. Thus, to accord with international competition has begun to be necessity for fi rms. One of management strategies, preferred by the fi rms which intend to improve their market positions or not to want to fall behind in the competition, is merger&acquisition. Firms may aim to enhance or sustain their market powers with various incentive factors by merging with other fi rms -domestic or foreign, from same sector or close sector-. Also one of the downsides of existing economic system which affl ict fi rms are economic crises which appear once in quarter century -even ten years-. Major and rear economic turmoils appearing periodically may devastate sectors and fi rms especially with high sensitivity to crisis. Thus, economic (or fi nancial) crises, which may wound fi rms deeply, may lead fi rms to pursue merger strategy. In this study, the effects of the 2001 Turkey crisis and the 2007-2009 global economic crises on mergers&acquisitions of Turkey’s fi rms are examined. In the context of this examination, it is searched how trend mergers&acquisitions have before and after mentioned crises.
Corporate Mergers Acquisition Financial Crises 2001 Economic Crises Global Economic Crises
Serbest piyasa ekonomisinde firmalar, varlıklarını devam ettirmek için diğer türdeş firmalarla rekabet etmek durumundadırlar. Önceleri -genellikle- yerel boyutta kendisini gösteren rekabet, küreselleşmenin etkisiyle ekonomik sınırların anlamsızlığa sürüklenmesine paralel olarak global bir nitelik kazanmıştır. Böylece, uluslararası rekabete uyum sağlamak firmalar için bir zorunluluk haline gelmeye başlamıştır. Söz konusu rekabette konumunu geliştirmeyi düşünen veya bu rekabette geriye düşmek istemeyen firmaların tercih ettikleri yönetim stratejilerinden birisi de “birleşme ve devralma”dır. Firmalar, çeşitli teşvik unsurları ile yerli veya yabancı, aynı sektörden veya yakın sektörlerden başka firmalarla birleşerek rekabet güçlerini geliştirmeyi veya korumayı amaç edinebilmektedirler. Mevcut ekonomik sistemin firmaları zorlayıcı diğer bir tarafı da çeyrek asırda -hatta on yılda- bir ortaya çıkan ekonomik krizlerdir. Periyodik olarak görülen ana veya artçı ekonomik sarsıntılar, özellikle krizlere duyarlılığı yüksek sektörleri ve firmaları yıkabilmektedir. Böylece, firmalar üzerinde derin yaralar açabilen ekonomik (veya finansal) krizler de firmaları birleşme stratejisini uygulamaya yöneltebilmektedir. Bu çalışmada, 2001 Türkiye krizinin ve 2007-2009 küresel ekonomik krizin Türkiye’deki firma birleşme ve devralmaları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu inceleme kapsamında söz konusu krizlerin öncesinde ve sonrasında birleşme ve devralmaların ne şekilde bir eğilim gösterdiği araştırılmıştır.
Şirket Birleşmeleri Devralma Finansal Kriz 2001 Ekonomik Krizi Küresel Ekonomik Kriz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 14 |