The aim of this study is to reveal the formation process of intra-organizational conflict stage by stage experienced in the hotels and to examine the correlation between intra-organizational conflicts and the organizational performance of the hotels. Consequently, in this study, we initially try to redefine the concept of conflicts, secondly to focus on the inevitableness of intra-organizational conflict in the hotels and finally, we try to analyze the formation process of intra-organizational conflicts and evaluate the correlation between intra-organizational conflicts and organizational performance. The intra-organizational conflicts that experienced in the hotels can, in general, be conceptualized in five stages: latent conflict, perceived conflict, feld conflict, manifest conflict and conclusive conflict. In relation with these stages, when intra- organizational conflict is as minimum as if non-existing, this does not only cause stagnation in the organization but also interferes the formation of creative opinions and competition atmosphere; on the other hand, the conflicts at a uncontrollable level may damage the organization. Therefore, intra-organizational conflicts should be managed in an optimum level by the hotel managers in order influence the organizational performance of the hotels in a positive way.
hotels conflict intra-organizational conflict organizational performance
Bu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde yaşanan örgütiçi çatışmaların oluşum sürecini aşamalar halinde ortaya koymak ve örgütiçi çatışmaların otel işletmelerinin örgütsel performansları ile olan ilişkisini incelemektir. Çalışmada, öncelikle çatışma kavramı tanımlanmış ve ardından otel işletmelerinde örgütiçi çatışmaların kaçınılmazlığı konusuna yer verilmiştir. Daha sonra örgütiçi çatışmaların oluşum süreci incelenmiş ve son olarak örgütiçi çatışmaların örgütsel performansla olan ilişkisi değerlendirilmiştir. Otel işletmelerinde yaşanan örgütiçi çatışmalar genel olarak; gizli çatışma aşaması, algılanan çatışma aşaması, hissedilen çatışma aşaması, açık çatışma aşaması ve sonuç aşaması olmak üzere beş aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalara bağlı olarak, örgütiçi çatışmaların yok denecek kadar az olması, işletmede durağanlığa neden olmasının yanı sıra yaratıcı fikirlerin ve rekabet ortamının oluşmasına engel olmakta; diğer taraftan, kontrol edilemez düzeye gelmiş çatışmalar da işletmeye zarar verebilmektedir. Bu nedenle; örgüt içi çatışmaların işletmenin örgtüsel performansına olumlu katkı sağlayabilmesi için otel yöneticileri tarafından optimum düzeyde tutulması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 3 Sayı: 4 |