Managers and employees with problems they can't their work
environment, organizational silence is defined as efforts to silence
expression. If employees within the organization is called organizational
polyphony is to share their thoughts and their suggestions. The concept of performance
to achieve the goals and objectives of individuals or communities they are
implemented, as they periodically check the organization that have the point. The purpose of this study organizational
silence, sonance and the determination of the relationship to assess the
implications in terms of performance.This study of elementary school teachers
demographic characteristics (age, education, sector, service time, length of
service in the school) organizational silence, style and performance is a
significant difference between whether the difference between the groups, which
have been analysed. The population of the study conducted in Izmir cigli County
teacher 501, the sample consisted of 200 elementary school teachers. Cronbach's
Alpha coefficient was calculated for the reliability analysis of the research.
For validity analysis, factor analysis, and frequency analysis was conducted
for the analysis of demographic characteristics. In this research KMO Bartlett,
Anova, Welch, Brown-Forsythe, correlation analysis and simple random sampling
method was used. The value of the teachers who responded to the survey as a
result of the ANOVA analysis carried out and given the accuracy of the
hypothesis was determined. Research with the analysis of the data obtained as a
result of primary school teachers ' organizational silence, it has emerged that
they have very different ideas about style and performance. This difference in
age, education, time in the service sector, such as demographic variables it
was observed that depending on the length of service in the school.
Çalışanların yöneticilerine ve iş
çevrelerine anlatamadıkları problemleri, sessiz kalarak ifade etmeye çalışmaları
örgütsel sessizlik olarak tanımlanmaktadır. Çalışanların, örgüt içinde
düşüncelerini ve önerilerini paylaşmalarına ise örgütsel seslilik denir.
Performans kavramı ise bireylerin ya da toplulukların hedeflerine ve amaçlarına
ulaşmak için uygulamış oldukları, nicel ve nitel ölçütler kapsamında belirli
aralıklarla kontrol ettikleri, örgütün varmış olduğu nokta olarak
tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın
amacı, örgütsel sessizlik, seslilik ilişkisinin belirlenmesi ve performans açısından
oluşan yansımalarının değerlendirilmesidir. Bu çalışma kapsamında ilkokul
öğretmenlerinin, demografik özellikleri (yaş, eğitim, meslekteki hizmet süresi,
okuldaki hizmet süresi) ile örgütsel sessizlik, seslilik ve performans arasında
anlamlı bir farklılık olup olmadığı, farklılığın hangi gruplar arasında olduğu
irdelenmiştir. İzmir ili Çiğli ilçesinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini
501 öğretmen, örneklemini ise 200 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmanın güvenilirlik analizi için Cronbach’s Alpha kat sayısı
hesaplanmıştır. Geçerlilik analizi için faktör analizi ve demografik
özelliklerin analizi için frekans analizi yapılmıştır. Araştırmada KMO Barlett,
Anova, Welch, Brown-Forsythe, Korelasyon analizleri yapılmış ve basit tesadüfi
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Anova değeri sonucunda araştırmaya cevap
veren öğretmenlerin analizi gerçekleştirilmiş ve verilen hipotezlerin doğruluğu
saptanmıştır. Araştırma ile elde edilen verilerin analizi sonucunda, ilkokul
öğretmenlerinin örgütsel sessizlik, seslilik ve performans konusunda çok farklı
düşüncelere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Bu farklılığın yaş, eğitim,
meslekteki hizmet süresi, okuldaki hizmet süresi gibi demografik değişkenlere
bağlı olarak oluştuğu gözlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 3 |