As an important result of the present scientific and technological developments, the ratio of the older population in the total population has increased day by day, and the market of older consumers has become increasingly important. This research was planned and conducted to determine the views of older consumers on the market. The universe of the study consists of people of and over the age of 65 living in Ankara. The sample of the study consists of 500 individuals determined by stratified cluster sampling method. The mean scores regarding the level of agreement with the statements about the views of older consumers on the market showed that the mean scores were higher regardingthe agreementwith the statement ‘Labels should be written in a way that elder consumers will understand those easier’ (2.56). It was found that, while the views of the older consumers participating in the research differed according to gender, they did not differ according to age groups, education level or monthly income
Elderly Older Consumers Consumer Behaviors Older Consumer Market Consumer
Günümüzde yaşanan bilimsel ve teknolojik
gelişmelerin önemli bir sonucu olarak yaşlı nüfusun toplam nüfusa oranı her
geçen gün artmakta ve yaşlı tüketiciler pazarı giderek önem kazanmaktadır. Bu
çalışma yaşlı tüketicilerin pazara ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın örneklemi Ankara’da yaşayan 65 yaş ve üzeri toplam 500 kişiden
oluşmaktadır. Araştırmada yaşlı tüketicilerin pazara ilişkin görüşlerine yönelik
ifadelere katılım düzeylerine ilişkin ortalama puanlar incelendiğinde;
“Etiketler yaşlı tüketicilerin daha kolay anlayacağı şekilde yazılmalıdır”
(2,56) ifadesine katılım düzeylerine ilişkin ortalama puanların önde geldiği
saptanmıştır. Araştırmaya katılan yaşlı tüketicilerin pazara ilişkin
görüşlerinin cinsiyete göre farklılık gösterdiği; yaş gruplarına, öğrenim
düzeyine ve aylık gelire göre farklılık göstermediği bulunmuştur.
Yaşlı Yaşlı Tüketiciler Tüketici Davranışları Yaşlı Tüketiciler Pazarı Tüketici
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 1 |