Araştırmanın amacı, Samsun ili kentsel alandaki tüketicilerin gıda satın alma, saklama, tüketme ve gıda güvenliğiyle ilgili davranışlarının belirlenmesidir. Veriler, ailelerde gıda satın alma ve hazırlamada etkili olan 384 tüketiciden anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, tüketicilerin yarısından fazlasının gıda güvenliği kavramından haberdar olduklarını ortaya koymaktadır. Tüketicilerin gıda satın alırken en fazla dikkat ettikleri konular; son kullanma tarihi, marka ve ambalajdır. Tüketicilerin gıda güvenliği konusunda en sık başvurdukları bilgi kaynağı televizyondur. Regresyon analizi sonuçları kadın olmanın, eğitim süresinin ve aile gelirinin gıda güvenliği bilincini pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. Gıda güvenliğinin sağlanması için, bütün gıdaları kapsayacak şekilde kontrol ve denetim mekanizmasının var olduğu izlenebilir bir yapının oluşturulması gerekmektedir. Bunun için yasal yaptırımlarla birlikte, gıdaların üretim ve pazarlamasında yer alan kişilerin bilinç düzeylerinin ve sosyal sorumluluklarının artırılmasına ihtiyaç vardır. Gıda üretiminin büyük ölçüde sektördeki temel unsurlardan biri olan tüketici talebine bağlı olması, firmaların tüketici odaklı ve toplumdaki güvenilir gıda hassasiyetini dikkate alan pazarlama stratejilerini geliştirmeleri konusunda çaba harcamalarını zorunlu kılmaktadır. Bu amaçla gıda güvenliği konusunda en fazla başvurulan bilgi kaynakları kullanılarak, tüketicilerin gıda güvenliği bilinç düzeyleri artırılmalıdır.
Tüketici davranışları gıda güvenliği kentsel alan Samsun Türkiye
The purpose of this research was to determine consumers’ behaviors regarding food purchasing, conservation, consumption and food safety in urban areas of Samsun province, Turkey. Data were collected through questionnaires from 384 consumers who were involved in purchasing and handling food in their families. Research results revealed that more than half of the respondents were aware of the concept of food safety. The main issues that consumers consider when buying food are the expiry date, brand and packaging. Television was the most frequently used source of food safety information. The results of regression analysis showed that being a woman, duration of education, and family income positively affected food safety awareness. In order to ensure food safety, it is necessary to establish a system under which both all food items are traceable and proper inspection process are carried out. Beside legal sanctions for wrong practices, there is also a need to raise awareness and increase the social responsibility of the people involved in the production and marketing of food items. Since food production is largely dependent on consumer demand, which is therefore one of the key elements in the sector, firms should develop marketing strategies that take account of consumers demands and the sensitivity of the community regarding the issue of reliable food. For this purpose, the awareness level of consumers about food safety needs to be increased by using information sources that are commonly used by consumers.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 |